2010-12-20, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
TEXT

Tack! Riktigt välskrivet, är det bara jag som tycker att många heroinister/före detta heroinister skrivet otroligt bra?
Citera
2010-12-20, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Kuken blir tre meter.

Jag har hört att heroin verkar hämmande på sexualdriften även man kan föra sig sexuellt när man är hög på heroin och jag undrar om det stämmer? Alltså att njutningen av heroin är större än den sexuella njutningen? Någon som vet?
Citera
2010-12-20, 18:39
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Är det sant att en heroinist är beredd att sälja sin egen morsa för en fix?

Vilken jävla fråga

btw, är det sant att det är gott att äta något?
Citera
2010-12-20, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Vilken jävla fråga

btw, är det sant att det är gott att äta något?

OK, jag förstår din invändning och håller med dig om man tolkar frågan ordagrant. Men om man tolkar frågan mer symboliskt, ungefär som att heroinist är beredd att göra nästan vad som helst för en fix, bara för att slippa ifrån abstinensbesvären? Hur starkt är egentligen heroinberoendet? Vad kan det driva en människa till? Hur påverkar heroinberoendet personligheten?

Jag har sett människor testa heroin första gången och de har samtliga sagt att de har aldrig mått så bra förr i hela sitt liv. Från den dagen har resten av deras liv bara handlat om heroin och det förundrar mig att det kan finnas någonting med sådana egenskaper att det kan ta över ens själ helt och hållet. Vad är det som förändras? Hur börjar man tänka?
Citera
2010-12-20, 18:59
Medlem
integritets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Tänk dig att ligger sjuk i en hemsk influensa samtidigt som du har magsjuka och är totalt psykiskt knäckt... sedan multiplicerar du det med 100.

En abstinens på opioider (vet att du frågade om just H) kan vara olika stark beroende på hur länge du gått på det, hur mycket du har tagit, hur stark opioid du har tagit och hur känslig du är. Har du gått på en lättare opioid och inte är så himla känslig så behöver det inte bli så himla hemskt... speciellt om du inte gått igenom abstinenser innan då det har en tendens att bli värre och värre för varje gång.

En abstinens brukar (kan) börja med att man blir lite frysen av sig. Sedan börjar man snörvla och gäspa varpå ögonen börjar rinna. Ser ut som man gråter. Man kan börja kallsvettas, man fryser samtidigt som man svettas... får rysningar hela tiden som ger tupphud.

Nästa steg (för mig) brukar vara svid i skinnet... som febersvid. Om man stryker lite lätt över huden så bränner/svider det. När jag kommit hit brukar det gå ganska snabbt med resten... Nu börjar jag få ont i ryggen, som tröttvärk typ... lite molande i svanken och utmed sidorna av ryggen.

Så börjar magen krångla... man får magknip och måste springa på toa. Det blir lösare och lösare för varje gång. Tillslut är det i princip bara vatten man får ut (om man druckit det då).

Nu vill man bara ligga... lederna (speciellt benen) börjar värka/mola, som växtvärk kombinerat med benhinneinflammation. Det känns som någon försöker dra ut ens skelett.

Man får feber och börjar även kräkas (utöver den lösa magen då). Längre in i absen kan det gå så illa att man inte ens tar sig till toan så en hink vid säng/soffa är en bra idé.

Skitsvårt att sova, ofta omöjligt utan något som kan däcka en en stund. Värken och svidet/brännet i kroppen är konstant och ibland man kan inte ligga stilla... man försöker gnugga eller slå bort värken i benen (slå så att man känner det istället för molandet). Periodvis kan man hamna i något slags halvsovande där man feberyrar. Ofta cirkulerar ens tankar bara kring två saker... längtan efter opioider och tankar på att få tortyren att sluta genom självmord.

Många får tydligen myrkrypningar också men jag har aldrig fått det av en opioidabstinens. Har bara fått det som bieffekt på vissa piller.

tack för att du delade med dig, jag skriver under på allt.

mvh
Citera
2010-12-20, 21:02
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungle
Bra beskrivet!, fy fan vilka minnen, tur att man slipper genomgå sån skit nuförtiden.

Skönt att du slipper gå igenom det fler ggr... finns nog inget jag fruktar så mycket som en abstinens. Jag går dock inte igenom det så himla ofta jag heller, tack och lov. Har faktiskt bara gått igenom en enda abstinens helt och hållet (om jag minns rätt, och på den tiden var det endast Kodein), alltså där jag helt kommit ut på andra sidan... typ iaf. De andra har jag avbrutit efter en tid men jag har kommit till själva peaken flera ggr, och över den, på olika opioider.

Glömde skriva att varje jävla dygn känns ju som typ 3 dygn också, och det är ju ett tag man ligger så =/ Tycker nätterna är värst... om man känner sig ynklig och ensam på dagarna så är det inget mot för hur man känner på nätterna, tycker jag iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapper
Efter hur lång tid brukar det bli bättre? Hur lång tid tar det innan man är helt fysiskt återställd?
Försvinner det psykiska suget nån gång?
Är risken stor för återfall när man tagit sig igenom den jobbiga avtändningen?

Jungle svarade så bra så det behövs inget mer.

Jag har dessutom bara tagit mig helt igenom en enda abstinens, och det var bara på Kodein. Jag var dock lika dålig på det som jag beskrev. Den värsta fysiska absen satt i ungefär en vecka då men sedan hade jag efterdyningar i typ 3 veckor till... bland annat ryckningar/tics.

Anledningen till att jag höll mig så länge den gången var för att jag inte hade något val. Men sedan har jag ju självklart haft fler abstinenser men de har avbrutits.

Återfallsrisken är ju grymt stor... kolla bara på de flesta som går igenom långa behandlingar, vad som sker antingen när de kommer hem (om de inte stuckit från avgiftningen/behandlingen redan) eller efter en tid. Återfallsrisken är bra stor även lång tid efter den egentligen "korta" fysiska abstinensen.

Har en vän som slutat knarka och inte förrän det gått 2 ÅR av renhet kunde jag börja hoppas på att "Kanske det kommer gå bra iaf?"... tyvärr =/

Citat:
Ursprungligen postat av KossanMuuh
Tack! Riktigt välskrivet, är det bara jag som tycker att många heroinister/före detta heroinister skrivet otroligt bra?

Nu är ju jag ingen heroinist, eller ens f.d. heroinist, men tack iaf =) Jag är blandmissbrukare (men bara olika opioider, opiodblandmissbrukare alltså), som många opioidmissbrukare är väl? Alltså man missbrukar opioider överlag, även om man kanske föredrar en speciell sort och går på just den i längre perioder. Men det tippar kanske förr eller senare över till att bli bara den tyngsta, för de flesta. Även om målet för de flesta inte är att bli heroinist så kan det ju lätt bli så att det är där det slutar iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av integritet
tack för att du delade med dig, jag skriver under på allt.

mvh

Tack själv... typ =)
Citera
2010-12-20, 21:35
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
OK, jag förstår din invändning och håller med dig om man tolkar frågan ordagrant. Men om man tolkar frågan mer symboliskt, ungefär som att heroinist är beredd att göra nästan vad som helst för en fix, bara för att slippa ifrån abstinensbesvären? Hur starkt är egentligen heroinberoendet? Vad kan det driva en människa till? Hur påverkar heroinberoendet personligheten?

Jag har sett människor testa heroin första gången och de har samtliga sagt att de har aldrig mått så bra förr i hela sitt liv. Från den dagen har resten av deras liv bara handlat om heroin och det förundrar mig att det kan finnas någonting med sådana egenskaper att det kan ta över ens själ helt och hållet. Vad är det som förändras? Hur börjar man tänka?

Grejen är att jag tycker det där beteendet (som du är ute efter i frågan) inte bara gäller vissa (observera "vissa" för det är långt ifrån alla heroinister eller andra missbrukare som är så) heroinister utan det gäller även andra opioidare och även andra narkomaner, t. ex. tjackisar. Och om jag ska skriva något elakt, som kan reta upp många, så tycker jag beteendet syns oftare hos tjackisarna =/

Kan ju vara så att jag är jävig för att mitt drogval är just opioider. Jag ser kanske bara beteendet lättare hos de som missbrukar amfetamin (men inte ordagrant såklart, det med mamma). Det pågår ibland lite krigande över "gränserna" och ofta kommer just den här diskussionen upp då... vilka som är värst, moffarna eller tjackisarna. "Men du´rå, du skulle sälja din egna morsa för lite moffe/tjack! Typiskt moffisar/tjackisar!"

Känner mig som en typisk rasist och bara för det så ska jag använda det typiska rasistförsvaret också... "Jag är inte rasist, jag har MÅNGA vänner som är tjackisar!" =) Grejen är att jag vet fler som går på tjack än på opioider, vilket kanske är anledningen till att jag ser det där beteendet mer hos tjackisarna.

Vet inte hur överdrivet det där uttrycket är heller, men jag vet att det finns en del extremt desperata knarkare... även om de kanske inte skulle sälja just sin morsa.

Vad som förändras, hur man börjar tänka vet jag fan inte. Har själv förundrats som satan över det där beteendet. Har spottat fram ord som "Jävla tjackisar! Det gör fan vad som helst för tjacket!" Har även förundrats över mitt eget beteende när det väl gäller, även om jag inte stulit av vänner eller liknande. Men... kanske man blir härdad efter en tid? Alltså, man ser vad andra gör, kanske råkar ut för en del grejer själv (blåsningar t. ex.) och tillslut ser man det som en naturlig del av beroendet? För det är fan inte samma moral i missbruksvärlden som det är i den "vanliga" världen, oftast inte iaf. Det finns ju även ärliga narkomaner, som inte skulle göra saker som att "sälja sin mor" heller.

Fick själv reflektera över en sak för en tid sedan då en kompis berättade om en händelse. Minns inte exakt men det var något om en snubbe som hade dött av en överdos och innan lägenheten lämnades (av de andra narkisarna), innan polis och ambulans kom dit, så hade någon person tagit med sig den döda snubbens knark. Det slog mig då att jag kanske skulle göra samma sak? Jag vill såklart tro att jag INTE skulle börja länsa fickor eller något innan jag drog men jag vet fan inte. Helst skulle jag ju vilja se mig själv stanna kvar i lägenheten tills polis kommer, förklara vad som hänt. Om jag själv hade nog av den opioid jag ville ha så kanske jag inte skulle börja plocka på mig något, men om jag INTE hade själv så...

Det är ett sådant moraldilemma. Hade det varit för typ 7 år sedan så kanske jag skulle spotta på den personen som gjorde något sådant men idag låter det inte lika hemskt =/ Och jag tror att många av mina vänner inte ens skulle kalla detta för ett moraldilemma, de skulle se det som självklart... att plocka på sig det man kan alltså.

Jag tycker trots allt att jag lyckats behålla mycket av min moral, men jag vet att jag tappat en del också. Ibland försöker jag tänka mig in i vissa scenarion, försöker tänka mig in i hur jag skulle agera i vissa situationer och jag gillar inte alltid "svaret" kan jag säga.

Hur som helst så tror jag sådana här saker/beteenden är en kombination av flera saker... grundmoral, desperation och att man "vänjer sig". Kan ju också bero på förvirring/knarkskada (ibland tillfällig). Vissa narkomaner gör säkert saker de aldrig skulle komma på tanken att göra i nyktert tillstånd... en tid på t. ex. tjack (speciellt utan sömn och mat) kan ju slita ut och förvirra hjärnan rejält. Inte för att alla extrema "moralbrytare" är förvirrade men iaf.

Nej, jag vet inte varför vissa skulle kunna sälja sin mamma, medan andra aldrig skulle komma på tanken. Om det är något som finns i en redan från början eller om det är drogerna som förändrar en... eller både och.

Ja, det blev långt... kan bli det när jag börjar fundera.
Citera
2010-12-20, 22:26
Medlem
integritets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungle
Har man gått hårt på heroin så brukar inte suget försvinna, kanske efter många år om man orkar hålla sig ren, det är ju därför man har sub/metadon.

Ja risken är väldigt stor, så fort man får chansen/pengar så fixar man ju nytt.

Verkligen bra att du nämnde just detta, det är/var den aspekten som plågade mig mest. När jag väl började må lite bättre fysiskt så började jag förvänta mig att suget sakta skulle bli mindre men efter att jag varit drog fri i 6 månader (under tiden jag var på behandling) så började jag sakta inse att suget aldrig skulle försvinna, jag drömde om heroin på nätterna och tankarna handlade allt som oftast om heroin även fast jag försökte tänka på annat..att sluta med heroinet va som att göra slut med någon man älskade.
Metadon är det som har gjort att jag kan fungera igen.

Citat:
Är det sant att en heroinist är beredd att sälja sin egen morsa för en fix?

hehe jag vet att jag uttryckt mig så någon gång här på fb...jag kan tyvärr dock inte ge dig något exakt svara på din fråga, det är ju, när allt kommer om kring ett filosofiskt dilemma..mvh
Citera
2010-12-20, 22:30
Medlem
Difaren34s avatar
Jag har aldrig gått på heroin men Fentanyl varje dag i 2år utom några dagar och gissa vad som kommer då oj oj det måste upplevas det går inte att beskriva det är KAOS....för att bli människa igen säger erfarna att det tar allt från 6mån till3år om man blir återställd det e inte helt säkert....jag har nu metadon 160mg om dan ....Ta de lungt
Citera
2010-12-22, 22:25
Medlem
Allt går ändå ganska enkelt att lösa i Stockholm..
Vad ges för Suboxone idag i 08. Hur mycket betlar man?
Citera
2010-12-22, 22:50
Medlem
DreamRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexanders08
Allt går ändå ganska enkelt att lösa i Stockholm..
Vad ges för Suboxone idag i 08. Hur mycket betlar man?

100-200kr...

Dock borde du ta frågor om Sub i Buprenorfin-tråden!
Citera
2010-12-24, 17:27
Medlem
Hjalp mig forsta (Heroin)

Varfor borjar man nar man sakerligen hort historier?
Handlar det om att man inte tror det kan handa en sjalv?
Eller att nagot sa sjukt jobbigt hant att man bara inte orkar leva med tanken att livet inte blev som man ville?

Jag maste veta eftersom hela grejen kanns sa destruktiv, samt jag kan forsta att det ar jobbigt att leva som en trakig manniska, vara som alla andra, inte fa chansen att uppleva nirvana eller vad ni kallar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in