2009-06-05, 23:06
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Hittar dessvärre inte stället jag fått informationen ifrån.

Kanske var det om odachi/nodachi du läste om men mindes fel och antog katana? Det har varit en lång diskussion bland de "kunniga" på forum och bland historiker om framförallt odachi använts till strid eller bara var cermoniella kukförlängare i religiösa sammanhang.

Att åtminstone nodachi använts på slagfältet tror jag är en självklarhet, frågan är snarare hur många av de funna som använts, vissa är över två meter långa och tveksamt att de ens kunnat användas i strid.

Bara en vild gissning.
Citera
2009-06-06, 02:33
Medlem
Jag lägger min röst på Excalibur.
Detta historiska svärd har ju även fått namnge hockeyklubbor från KOHO
Citera
2009-06-07, 19:24
Medlem
Många har redan nämt lasersvärdet.
Kan hålla med till en viss gräns. Lasersvärdet är nog det bästa svärdet men då förutsätter man att den som använder det har "The Force" annars tror jag nog att det svärdet som ninjorna har är bäst då ninjorna är göra bra.
Citera
2009-06-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D1kk3N
Lasersvärd utan tvekan
Bahahah
Citera
2009-06-10, 10:33
Medlem
orvarens avatar
För dem ssom kanske inte kan hantera ett riktigt svärd(skarpslipat)!

http://www.outdoorpros.com/Prod/Cold...t/47450/Cat/25
Citera
2009-06-10, 11:23
Medlem
bjohos avatar
Går den här frågan att ge ett definitivt svar på? Nej. Svaret är situationsbetingat. Tittar man däremot på vad som lett till de största förändringarna av krigföringen faller min röst på kortsvärden som började användas först av Grekerna och därefter Rom. Inte imponerande på något sätt, ingen slagkraft att tala om och relativt låg kvalitet men de kunde massproduceras och tillät strid i tät formation utan risk att du högg ner allt för många av dina vänner i vildsint vevande med långbladiga motsvarigheter.
Citera
2009-06-10, 12:40
Medlem
huggybares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAGNUM.75
Många har redan nämt lasersvärdet.
Kan hålla med till en viss gräns. Lasersvärdet är nog det bästa svärdet men då förutsätter man att den som använder det har "The Force" annars tror jag nog att det svärdet som ninjorna har är bäst då ninjorna är göra bra.

Det heter LJUSSABEL era (icke-? )nördar!
Citera
2009-06-10, 12:59
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Lasersvärd utan tvekan

Du inser väl att lasersvärdet cuttar sönder ninjornas svärd?

Realistiskt sett så tycker jag katana/diverse ninjasvärd är bäst idag, eftersom det enda användningsområdet är lönnmord och andra tysta, diskreta mord. Större räckvidd än en kniv och lättare att mörda folk med det Ingen mening att ha ett 7-kilos svärd som kan skära igenom en riddarrustning när man ska döda någon bakifrån eller nåt
Citera
2009-06-10, 15:27
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaxxarN
Du inser väl att lasersvärdet cuttar sönder ninjornas svärd?

Realistiskt sett så tycker jag katana/diverse ninjasvärd är bäst idag, eftersom det enda användningsområdet är lönnmord och andra tysta, diskreta mord. Större räckvidd än en kniv och lättare att mörda folk med det Ingen mening att ha ett 7-kilos svärd som kan skära igenom en riddarrustning när man ska döda någon bakifrån eller nåt

Lönnmord med svärd?! Sen när behöver du 60 centimeter stål i näven för att hugga någon i ryggen? En kniv känns mer lämpad och är betydligt lättare att gömma i så fall... Det känns inte riktigt värt besväret att släpa runt på ett 80 centimeter långt svärd för 40 centimeters extra räckvidd...
Citera
2009-06-10, 16:05
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaxxarN

Bortsett från att en meter katana inte direkt är det mest diskreta
som man kan bära med sig vid lönnmord och att bladet är 40-60cm
längre än vad som är nödvändigt för att nå alla inre organ,
så kan du på 7 kilo, bära med dig 2st riktigt tunga europeiska tvåhandssvärd
(den typen som användes för att slå upp bräscher i fiendens pikmur),
3-4st mera ordinära tvåhandssvärd eller 5-6st enhandssvärd.

Så vill du ha ett lätt vapen, så ska du inte välja den tunga katanan,
utan hellre ett lättare europeiskt enhandssvärd.
Citera
2009-06-10, 16:47
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Så vill du ha ett lätt vapen, så ska du inte välja den tunga katanan,
utan hellre ett lättare europeiskt enhandssvärd.

Katanan är i regel inte tyngre än ett europeiskt enhandssvärd (jag antar att du åsyftar medeltidens vapen). Balansen och tyngdpunkten skiljer sig, vilket gör att det ena kan kännas tyngre än det andra beroende på vilken man är mest van vid. Jag svingar en katana på 1 200 gram ganska lätt, men ett europeiskt enhandssvärd på samma vikt känns tyngre för mig.
Senast redigerad av Krappfiskarn 2009-06-10 kl. 17:45.
Citera
2009-06-10, 22:50
Medlem
Sablar också!

Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Även Nazityskland hade ett kavalleri under WWII, om de hade sablar vet jag inte:
http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Cavalry_Brigade

Jodå, de tyska kavalleristerna hade sablar under WWII, trots att kavallerichockernas tid för länge sedan var förbi.
Även det svenska kavalleriet utbildades på sabel och förde sabel i fält så sent som 1942. Därefter förklarades vapnet otidsenligt och försvann från fältutrustningen. (Sabelns modellår var 1893.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in