2009-06-10, 22:55
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Jodå, de tyska kavalleristerna hade sablar under WWII, trots att kavallerichockernas tid för länge sedan var förbi.
Även det svenska kavalleriet utbildades på sabel och förde sabel i fält så sent som 1942. Därefter förklarades vapnet otidsenligt och försvann från fältutrustningen. (Sabelns modellår var 1893.)

Där ser man!
Citera
2009-11-08, 18:46
Medlem
Nauthizs avatar
Som flera individer tidigare nämnt är det svårt att välja ett svärd som är "bäst" då alla har olika användningsområden.
Om vi skulle rada upp fem användningsområden, och därefter välja ut svärd som är bäst lämpade för uppgiften, lägga fram för och nackdelar, därefter ser vi vilket som är "bäst så att säga.

Vad sägs om:

1. Man mot man, lätt eller utan rustning
2. Lönnmord
3. Man mot man, tyngre rustning
4. Kavalleri
5. Bästa "allround"-svärdet, det vill säga flest användningsområden
Citera
2009-11-09, 22:14
Medlem
BohemianSons avatar
Varför använda ett svärd när du kan köra med tvåhandsklubba!
Citera
2009-11-09, 22:29
Medlem
U137s avatar
Generellt sett kan man säga att svärd av spanskt stål var de bästa som fanns att tillgå i europa under lång tid.

Bastardsvärden som nämnts av någon här var bra "allroundsvärd" tvåhandssvärden som intruducerades vid 1500 talet var bra för strid till fots och mot rytteri.
Citera
2009-11-16, 09:22
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U137
Generellt sett kan man säga att svärd av spanskt stål var de bästa som fanns att tillgå i europa under lång tid.

Bastardsvärden som nämnts av någon här var bra "allroundsvärd" tvåhandssvärden som intruducerades vid 1500 talet var bra för strid till fots och mot rytteri.

Va? Vänta nu. Pratar vi om de typiska zweihänder-svärden som bars av germanska legosoldater nu? Strid till fots och mot rytteri? De användes främst till att hugga av pikar eller svepa dem åt sidan, för att faktiskt hugga ihjäl motståndaren användes oftare ett kortsvärd (I landesknecht-fallet ofta av Katzbalgermodell) eller en dolk.
Citera
2009-11-16, 17:33
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjoho
Va? Vänta nu. Pratar vi om de typiska zweihänder-svärden som bars av germanska legosoldater nu?

Bastardsvärd 1, 2

...så nej han menar inte zweihänder/beihänder...även om bastardsvärdet inte var renodlat tvåhandssvärd (därav namnet).
Senast redigerad av Krappfiskarn 2009-11-16 kl. 17:41.
Citera
2009-11-16, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U137

För att vara petig så har jag ännu inte sett några övertygande belägg för att spanskt stål skulle ha varit överlägset annat högkvalitativt stål som fanns att tillgå under senmedeltid och tidigmodern tid. Det tycks vara något av en sentida föreställning/myt som förmodligen är sprungen ur de spanska militära framgångarna under 1500-talet i kombination med den spridda men felaktiga föreställningen att arabisk-morisk medeltida metallurgi ska ha varit överlägsen europeisk.
Citera
2009-11-16, 19:20
Medlem
Exitludes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BohemianSon
Varför använda ett svärd när du kan köra med tvåhandsklubba!

Jag styr undan ditt slag med min skjöld och din klubba damper ner i backen, vad gör du då?

Jag hade själv föredragit någon form av sabel för dess smidighet och min bristfälliga armstyrka.
Citera
2009-11-16, 19:30
Medlem
One on One: Katana, erhm.. den känns badass? Ett stort 2-handssvärd känns för tungt för min klena kroppsbyggnad.
I ett tätt led: Gladius, den är kort och smidigare att hantera.
Citera
2009-11-16, 20:25
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVirusOddball
One on One: Katana, erhm.. den känns badass? Ett stort 2-handssvärd känns för tungt för min klena kroppsbyggnad.
I ett tätt led: Gladius, den är kort och smidigare att hantera.

Men när din motståndare med full kraft svingar sitt stora tvåhandssvärd rakt emot dig, vad ska du göra då? försöka parera med din japanska rakkniv?
Citera
2009-11-17, 12:56
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Bastardsvärd 1, 2

...så nej han menar inte zweihänder/beihänder...även om bastardsvärdet inte var renodlat tvåhandssvärd (därav namnet).

Huh, så tolkar i alla fall jag frasen "tvåhandssvärden som intruducerades vid 1500 talet var bra för strid till fots och mot rytteri."
Citera
2009-11-17, 14:53
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
OT raderat.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem