2009-03-19, 18:41
Medlem
Wendigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hind
Svenskt stål är (var) ju i en klass för sig. Vikingarnas svärd var inte att leka med.

Det var de absolut inte ! De svärd vikingarna föredrog hade dels blodsskåror längs hela bladet för att göra det lättare och mer flexibelt, dels en tung ändknapp eller svärdsknapp under hjaltet, vilket fungerar som en motvikt och låter användaren svinga det snabbare och med mer kraft. Även vikingatida svärd smiddes med en hård stålkärna för hållbarhet och tyngd och många lager mjukare stål runtom som gick lättare att slipa och vässa.
Citera
2009-03-19, 20:07
Medlem
Belldozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
ska se om jag kan förklara hur jag menar.

jag syftar inte på olika tekniker som man använder till de olika svärden, inte heller de olika tidåldrarna.

utan helt enkelt:
vet man vilket svärd (modell) som generellt sett är bäst?

Det finns ju en uppsjö av olika modeller och sorter som har skapats genom tiderna.

Japp, det här svärdet är utan tvekan det bästa.

Skämt åsido, du skulle lika gärna kunna fråga efter världens bästa skruvmejsel. En pytteliten torxmejsel kommer inte att vara till stor hjälp om man tänkt ge sig på en gargoluntisk spårskruv. På samma sätt skulle t.ex. ett katana vara malplacerat i händerna på romerskt infanteri eller tungt rustade europeiska riddare. Används verktygen däremot till det ändamål de är avsedda för så fungerar de utmärkt.

Björns svärdssida har en hel del matnyttig information om svärd.
Citera
2009-06-05, 21:10
Medlem
Krappfiskarns avatar
Som tidigare sagt beror det på flera saker. Om vi bortser från krigaren så är svärdet beroende av materialet och tillverkning.

Det japanska stålet, kallat tamahagane är av hög kvalité om någon som vet hur man handskas med det "orena" råmaterialet samt kan tekniken tillverkar. Problemet med tamahagane är snarare att det tar lång tid att göra ett svärd av det (maskintillverkade görs inte på tamahagane).

Sedan beror det också på kolhalten (1050, 1060, 1070, 1095 etc etc...) och metalltyp.

De bästa svärden ute på marknaden idag (i alla fall gällande katanor) är i min mening de som är gjorda på L6-stål. Dessa är sjukt resistenta mot böjning och absorberar chockvågor som uppstår vid träff väldigt bra. Stålet är också flexibelt och håller jävligt bra. Tamahagane må vara top notch gällande estetisk och ge en aura över svärdet, men till användning är L6 bättre i min mening, dessutom går det att tillverka det snabbare än tamahagane.

Svärd utvecklas i sitt område och anpassas till syftet. Mot en riddare i full pansar skulle en konservöppnare nog fungera bättre än en katana.
Citera
2009-06-05, 21:45
Medlem
Intressant om vikingar svärd är att den vanligaste synonymen för svärd bland dem var "benbitare" eller nått motsvarande, källa Vikingarnas strids konst av Lars Magnar Enoksen.

Annars så skulle jag väl spontant rösta för en kavalleri sabel, stor, ond, elak och bra att använda med en häst.
Citera
2009-06-05, 21:58
Medlem
MilitantCanibals avatar
Gick nåt program på TV om karolinernas vapen för ett tag sen. Programledarna besökte smedjor och gammaldags handverkare för att tillverka skarpa replikor som provades på skjutbanor, pappfigurer och skyltdockor. Det handlade bl.a. om värjor, handgranater och explosiva kanonkulor.

Värjorna tog åtskilliga mantimmar, om inte dagar att smida. De hamrades ut i tunna skikt som veks dubbelt och hamrades igen. Detta upprepades om och om igen, så att de till sist bildade ett laminat av dussintals lövtunna stålblad som förenades i en gemensam egg på kanterna. Jag är inte metallurg, så jag vet inte vilken funktion laminatet fyllde, men jag tror det gav ett smidigare och mer tåligt blad som inte brast rakt av vid första smällen.
Citera
2009-06-05, 22:08
Medlem
Ankdammsmans avatar
Den här debatten pågick i århundraden och det finns säkert hur mycket åsikter som helst bevarade. Dels handlade det väl om olika skolor och tillverkningsmetoder, och dels om hugg kontra stick. Sen ändrades ju svärden i takt med att rustningarna gjorde det.

På slagfälten tappade svärden i betydelse redan på 1600-talet, alltså innan flera av svärdstyperna som diskuteras i den här tråden dök upp. Jag har för mig att det "perfekta" kavallerisvärdet konstruerades i slutet av 1800-talet.
Citera
2009-06-05, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerhund79
@Imiron:
Slösa inte din tid på den där tomten han har generellt mer fel än rätt oavsett vad han uttalar sig om.
Citera
2009-06-05, 22:20
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
---
Jag har för mig att det "perfekta" kavallerisvärdet konstruerades i slutet av 1800-talet.

Rakt i gapet på kulsprutan. Enligt Peter Englund kunde en ensam kulsprutepjäs under första världskriget utplåna ett helt kavalleriregemente på under en minut. Ändå användes kavalleriet fortfarande i strid 1918. Och enligt sägnen av Polen 1939.
Citera
2009-06-05, 22:36
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Och enligt sägnen av Polen 1939.

Även Nazityskland hade ett kavalleri under WWII, om de hade sablar vet jag inte:
http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Cavalry_Brigade
Citera
2009-06-05, 22:38
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Slösa inte din tid på den där tomten han har generellt mer fel än rätt oavsett vad han uttalar sig om.
Hmm, det var rätt länge sedan jag svarade på det där och får erkänna att jag hade fel. Gjorde lite efterforskningar nu och delar av inlägget verkar vara helt åt skogen. Jag vill dock minnas att jag verkligen läst det jag skrivit i inlägget, det är alltså inget jag hittat på själv. Hittar dessvärre inte stället jag fått informationen ifrån.

Angående fel i andra inlägg så skulle jag inte vilja säger att mina påståenden rent generellt är felaktiga, men visst det finns säkert mängder av fel i diverse inlägg. Ingen är perfekt och långtifrån alla "trovärdiga" källor är perfekta.

Sedan ska det tilläggas att bara för att man inte håller med någon betyder inte det att den andra har direkta fel. Sedan finns det också ämnen där "rätt" och "fel" är högst subjektivt.
Citera
2009-06-05, 22:44
Medlem
kidBs avatar
Det här gänget kan nog ge er några tips, dom kan nog även assistera med ett par användbara spells för att maxa era svärd!

http://www.youtube.com/watch?v=WGR25d5H7Is
Citera
2009-06-05, 23:02
Medlem
Lasersvärdet !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in