2017-02-17, 10:58
Medlem
Brewcifers avatar
Bsta skrckisen jag sett.
Citera
2017-02-17, 12:23
Medlem
Untz20s avatar
Av alla vidriga saker som frsiggick i denna filmen tyckte jag den grna srjan hon blev itvingad var det vrsta. D hll jag p att spy. Intressant vad man kan reagera p.
Citera
2023-11-07, 23:05
Medlem
drinksareonmes avatar
Undra om de fortsatte med sina experiment.
Citera
2023-11-08, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Men fr fan... sjas!

Whoa, ta det lugnt! t lite choklad.

Jag har funderat lite ver natten p denna film.

Tycker regissren var vldigt modig som gjorde den.

Budskapet r tydligt, hat r inte bra.

Det grnslsa hat tjejen utstts fr. Hette hon Lucie?

De kedjar henne, tvingar i henne nt vidrigt, slr henne oavbrutet, fr henne att sluta se sig sjlv som en mnniska, och slutar med att fl henne. Levande.

Usch. Trodde jag kunde se alla filmer, men Martyrs vill jag aldrig se om.

Aldrig ngonsin. Inte ens fr 1 miljon. Jag vgrar.

Fy fan. Smrtan hon fr utst dr i slutet utan hud gr inte att frestlla sig..

Krringjveln som lg bakom det hela kommer undan alldeles t helvete fr ltt. Fr ju Hitler och Stalin att framst som en ngel i jmfrelse.
Citera
2023-11-08, 13:55
Bannlyst
Min pong var allts - att hat och avhumanisering r ngot dligt. Jttedligt.

Bl! Men Martyrs r nd i slutndan en viktig film, av de skl jag nyss beskrivit.

Fr se remaken nn dag.
Citera
2023-11-08, 15:43
Bannlyst
r det hr den vidrigaste och sjukaste filmen som ngonsin gjorts?
Citera
2023-11-08, 16:16
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drinksareonme
Undra om de fortsatte med sina experiment.

Frmodligen. Men det lr vi frhoppningsvis aldrig f veta.
Citera
2025-01-25, 09:20
Men hon ser Gud. Ni gr det inte.

Inget var frgves. Hon r dr hon ska vara. Med Gud.
Citera
2025-01-25, 11:52
Medlem
drinksareonmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimelineTourist
Men hon ser Gud. Ni gr det inte.

Inget var frgves. Hon r dr hon ska vara. Med Gud.

Jobbig vg dit.
Citera
2025-01-25, 11:58
Citat:
Ursprungligen postat av drinksareonme
Jobbig vg dit.

Det brukar bli s.

Problemet som stlls upp blir sledes att vad spelar det fr roll om du kan bevisa Guds existens om handlingarna som fr dig dit dmer dig till den eviga elden.

Krringen i filmen kan leva ett liv och veta att hon ska brinna fr evigt, eller s kan hon ta genvgen med en kula och stta igng att trna p att bli en bttre person dr nere i skrelden. Hon har evigheten p sig.

Gud r rttvis i allt. Jag har slutat ifrgastta fr lnge sen.
Citera
2025-07-05, 08:56
Medlem
Zebran99s avatar
Martyrs (2008) r ett msterverk inom skrckgenren som inte enbart chockerar med sin brutala estetik, utan ocks undersker de djupaste och mest obekvma aspekterna av mnniskans psyke. Filmen utforskar lidande som ett existentiellt tillstnd och stller den provocerande frgan om extrem smrta kan leda till upplysning eller transcendens. Genom sina tv kvinnliga huvudkaraktrer skildrar regissren Pascal Laugier hur trauma, frtvivlan och frlust kan driva en mnniska till grnsen och bortom den.

Vad som gr Martyrs s unik r hur den omvandlar fysiskt vld till en metafor fr andligt skande. Den antyder att fr att frst sann gldje, mste man ocks konfrontera de mest fruktansvrda delarna av den mnskliga naturen smrta, skuld och ddens oundviklighet. Filmen visar att dessa mrka sidor inte r motsatser till lycka, utan kanske till och med frutsttningar fr att kunna uppleva den fullt ut.

Det r just denna brutala rlighet och filosofiska underton som gr Martyrs till mer n bara en skrckfilm den r en existentiell upplevelse, en plgsam men ndvndig betraktelse ver vad det innebr att vara mnniska.
Citera
2025-07-05, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebran99
Martyrs (2008) r ett msterverk inom skrckgenren som inte enbart chockerar med sin brutala estetik, utan ocks undersker de djupaste och mest obekvma aspekterna av mnniskans psyke. Filmen utforskar lidande som ett existentiellt tillstnd och stller den provocerande frgan om extrem smrta kan leda till upplysning eller transcendens. Genom sina tv kvinnliga huvudkaraktrer skildrar regissren Pascal Laugier hur trauma, frtvivlan och frlust kan driva en mnniska till grnsen och bortom den.

Vad som gr Martyrs s unik r hur den omvandlar fysiskt vld till en metafor fr andligt skande. Den antyder att fr att frst sann gldje, mste man ocks konfrontera de mest fruktansvrda delarna av den mnskliga naturen smrta, skuld och ddens oundviklighet. Filmen visar att dessa mrka sidor inte r motsatser till lycka, utan kanske till och med frutsttningar fr att kunna uppleva den fullt ut.

Det r just denna brutala rlighet och filosofiska underton som gr Martyrs till mer n bara en skrckfilm den r en existentiell upplevelse, en plgsam men ndvndig betraktelse ver vad det innebr att vara mnniska.

Fr att uppleva sann gldje behver man ju inte uppleva det hon utstts fr i filmen s det hade ju gtt att gra med mer verkliga exempel. Tex som i filmen Rocky.

Tycker filmen var speciell. Den faller lite p att man inte fr reda p vad hon sger i slutet men samtidigt s r denna delen fiction s vad hon sger spelar ingen roll d det nd hade varit phittat. Men det hade nd gett filmen det dr extra om de hittat p ngot trovrdigt tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in