Jag och qvinnan skulle i höstas på en längre resa genom sydvästra Sverige för att ta farväl av min morfar. Sträckan är Malmö-precis söder om Borås. Då en begravning kan vara emotionellt tuff, var matlusten inte på topp innan resan, men i höjd med Oskarström-Hyltebruk inser vi att något måste vi ha i oss. Vi kör på Nissastigen norrut och i höjd med Torup ser vi en "kniv o gaffel"-skylt. Vi svänger av.
Stället hetter
Pannan. Av arkitekturen att döma en gammal vägkrog från bilismens guldålder. Fasad och det allmänna yttre skicket säger att underhåll inte prioriteras.Vägg-i-vägg ligger en automatstation för bensin.. Men nu var det mat det gällde
Jag må enligt vissa vara en långsam person, men direkt innanför dörren sa min inre röst
"-Nej. Vänd om."Måhända var det synintrycket av den slitna inredningen i trä, som på sina ställen av matos/fett var fylligare brun än övriga träpartier. Som kompensation var andra delar ljusare av slitage. Kanske var det doften(stanken) av smuts i kombination med matos som marinerat inredningen till en nästan sötkväljande stank? Menyn var handskriven på gröna A4-papper och upptejpade med ojämna mellanrum ovanför kassan. Naturligtvis hade personen missbedömt disponeringen av bokstäverna, så de sista var alltid ihoptryckta nästintill oläslighet. Även dessa "skyltar" var flottiga och slitna i kanterna.. Vi har sedan en stund insett att detta inte är stjärnkrogs-material vi hamnat på.
Vi beställer ändock, då vi som sagt behövde foder inför den fortsatta resan. Vi tar pytt-i-panna.Vändstekt ägg,ja tack.
Stolar och bord höll samma låga hygieniska standard som var och en kan föreställa sig; lätt klibbiga av åratal av slitage och matos. Dessutom är det trångt. Vid ena serveringsbordet trängs de sedvanliga ketchup/salt-peppar faten. De är matta av fett och ketchupflaskan i plast likaså. Naturligtvis är där en klick intorkad ketchup högst upp som blockerar vidare utportionering.
Nu kommer asiaten med maten. Skönt. Vill inte vara vimmelkantig av hunger på morfars begravning, dels dröjer det några timmar tills vi..
Vad fan är detta? !
Framför mig, simmar ett antal potatisbitar, cirka 2x2 cm, som på ena sidan är så hårt stekta att de är svarta. De andra sidorna har inte varit i kontakt med stekjärnet många sekunder. Det som dock sabbar allt bortom all gräns, är att vi nu inser varför hela stället luktar och ser för jävligt ut; för på tallriken finns ett bastant lager fett. Stekfett. Bara åsynen borde ge en hjärtproblem ! De inte ens genomstekta korvbitarna och dess potatis-kollegor bokstavligt talat
simmar i fett ! Alltihopa är sådär groteskt fettglänsande, som om man hällt matfett över alltihop..
Med försiktighet provar vi maten;synintrycket har redan berättat hur det kommer smaka:
Inte genomstekt och fruktansvårt OLJIGT, de få smakämnen som fanns i korven och potatisen har oljan slagit ut och ersatt med sig själv.
Trots hunger åt vi inte upp. Den oljiga smaken satt kvar i munnen flera mil.

Fy faen!
Så undvik
Torup Vägkrog "Pannan"
Gamla Nissastigen 34
Torup tel.0345-21485