Citat:
Jag åt lunch på ett ställe som låg vid torget (eller vad det är) i centrala Skinnskatteberg. Det var något slaggs lunchbuffé. Där fanns bland annat hamburgare med bröd och pommes. Burgarna smakade gammal skolmatsal – ätbart, men ingen sensation – och pommesen som om de legat framme ett tag. Sedan var det något slags kycklingbitar som också verkade ha legat framme ett tag. Jag vet inte om det är det sämsta stället jag ätit på –*men hur som helst lär jag nog inte ta omvägar i framtiden för att få njuta av Skinnskattebergs kulinariska utbud.
Jag känner nästan att jag måste ta tillbaka detta. Nu har jag nämligen fått det tvivelaktiga nöjet att testa en annan restaurang i Skinnsberg – den som ligger i det gamla stationshuset. Det första intrycket man fick efter att ha inspekterat ställets webbplats och husets yttre var väl att man nog kunde förvänta sig ett lite bättre ställe.
Jag klev in på stället en lunch, och tog del av ställets "buffé" (2-3 rätter eller så; modell skolmatsal). Jag noterade att potatisgratäng erbjöds. Potatisgratäng är ju gott tänkte jag och lassade upp en rejäl bit på tallriken. När jag började äta av härligheten insåg jag att det som hade marknadsförts om "potatisgratäng" snarast kunde karakteriseras som något slags sörja av sönderkokt potatis. Man kände sig så illa tvungen att inte lämna alltför mycket kvar på tallriken. Hur som helst så lär jag inte återkomma frivilligt inom överskådlig framtid. (Har även hört av andra att "restaurangen" skall servera bränt fläsk etc.)
Skall man sammanfatta det kulinariska läget i Skinnskatteberg kan man väl säga att den som är ute efter något mer avancerat än gatuköksmat bör söka sig annorstädes.