2008-01-30, 07:08
Medlem
apanola IIs avatar
Underbar tråd!

Det finns något både komiskt och beklämmande i människor som startad någon form av näringställe men missar de små detaljerna som att man måste kunna laga mat, ha god hygien och vara serviceminded. man vill så mycket men så faller allt platt.

Jag får bidra med mitt eget minne, resturang Amadeus i Jönköping.
Stället ligger nere vid kajen, placerad på en stor brygga/pir tillsammans med en massa andra ställen och det luktar turisthak ( i Jönköping? ja det är tydligen "Smålands jerusalem så några måste irra sig dit).

Jag och mitt sällskap skulle äta något och vi bar inte sugna på pizza, så det blev kött.
1. Maten tog lååång tid innan vi fick, jag var tvungen att fråga vad som hänt, och värt att notera var att vi var så gott som ensamma på stället, så det gick inte att skylla på hög arbetsbelastning i köket.

2. Köttet var genomstekt, ej medium, segt, torrt och dessutom så påstods det vara entrecote, men det var från entrecotereven, dvs det svårdefinierade område där entrecoten övergår i högrev och vice versa.

3 Service. ja servicen minns vi...eller snarare bristen på sådan.
Det var som en om vi förflyttats till DDR eller något jämförbart. Servicen var på neaderthal nivå och servitrisen var en ung snärta som nyss kommit från gymnasiet eller pluggade där i sista ring, för den unga damen hade noll koll på kundbemötande och hennes kollega, en bedagad blonderad kvinna var inte mycket bättre trots flera år i detta yrke. deras chef var förmodligen en telemontör eller arbetade på comhems kundtjänst i vanliga fall hade absolut inget humm om service eller korrekt kundbemötande. Han kunde dessutom inte fatta några beslut överhuvudtaget utan hänvisade oss till "stora chefen" som skulle komma in på måndag.

Jag undrade lite stilla för mig själv om chefen fick ansvarstillägg för att inte kunna fatta beslut, men frågan är ännu olöst.
Så den resturangen var ett riktigt bottenapp, fast å andra sidan så är det bra att ha någon motpol att bedömma andra resturanger mot. tacka vet jag jimmys Steakhouse, Stockholm, södermalm, där vet dom hur en köttbit ska lagas
Citera
2008-01-30, 12:23
Medlem
FreddyKs avatar
Ett litet hak

"Ett litet hak" på Östermalm.
För det första är det svindyrt. Är det så dyrt så förväntar man sig valuta för pengarna...men ICKE.
Vi var 6 pers om käkade och ingen blev mätt trots att vi åt både förrätt och varmrätt. Förrätterna som kostade runt 140:- innehöll 1 skiva på ca 10 gram plus någon viltsås påringlat. Smaken var väl bra men inte mer. Räkcocktailen innehöll "willys-frysta-färdigskalade-räkor-de-minsta-man-kan-hitta" sorten i "willys-egna-färdigjorda-räkcocktailsås".
Efter att en tugga och allt var slut satt man och längtade efter sina feta köttbit för 300:-. Ja ni förstår själva. Ok smak men man ska fan inte gå ifrån en krog hungrigare än när man kom dit och framför allt inte efter man har krängt 2 rätter och pröjsat 500-600 :-

Måtte djävulen ta alla lallare till krogägare.......
Citera
2008-01-30, 13:37
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
Underbar tråd!

Det finns något både komiskt och beklämmande i människor som startad någon form av näringställe men missar de små detaljerna som att man måste kunna laga mat, ha god hygien och vara serviceminded. man vill så mycket men så faller allt platt.

Jag får bidra med mitt eget minne, resturang Amadeus i Jönköping.
Stället ligger nere vid kajen, placerad på en stor brygga/pir tillsammans med en massa andra ställen och det luktar turisthak ( i Jönköping? ja det är tydligen "Smålands jerusalem så några måste irra sig dit).

Jag och mitt sällskap skulle äta något och vi bar inte sugna på pizza, så det blev kött.
1. Maten tog lååång tid innan vi fick, jag var tvungen att fråga vad som hänt, och värt att notera var att vi var så gott som ensamma på stället, så det gick inte att skylla på hög arbetsbelastning i köket.

2. Köttet var genomstekt, ej medium, segt, torrt och dessutom så påstods det vara entrecote, men det var från entrecotereven, dvs det svårdefinierade område där entrecoten övergår i högrev och vice versa.

3 Service. ja servicen minns vi...eller snarare bristen på sådan.
Det var som en om vi förflyttats till DDR eller något jämförbart. Servicen var på neaderthal nivå och servitrisen var en ung snärta som nyss kommit från gymnasiet eller pluggade där i sista ring, för den unga damen hade noll koll på kundbemötande och hennes kollega, en bedagad blonderad kvinna var inte mycket bättre trots flera år i detta yrke. deras chef var förmodligen en telemontör eller arbetade på comhems kundtjänst i vanliga fall hade absolut inget humm om service eller korrekt kundbemötande. Han kunde dessutom inte fatta några beslut överhuvudtaget utan hänvisade oss till "stora chefen" som skulle komma in på måndag.

Jag undrade lite stilla för mig själv om chefen fick ansvarstillägg för att inte kunna fatta beslut, men frågan är ännu olöst.
Så den resturangen var ett riktigt bottenapp, fast å andra sidan så är det bra att ha någon motpol att bedömma andra resturanger mot. tacka vet jag jimmys Steakhouse, Stockholm, södermalm, där vet dom hur en köttbit ska lagas

Vill inte låta som en sur djävulens advokat lr nåt. Men jag är uppvuxen ett par mil utanför jkpg och vi brukar hänga nere på piren och förfesta/äta lite innan vi går på krogen på somrarna. Och i ärlighetens namn så måste ni ha kommit på en väldigt dålig offday. Det är oftast högklassig service och mat som serveras, enda ggrna det vart mindre bra är när det är totalt fullsmockat, och det enda som brukar släpa då är hur lång tid det tar att få beställningen (ofta på bra sommarkvällar, men då brukar vi inte käka nåt). Men jag står iaf upp för amadeus, hehe.
Citera
2008-01-30, 17:55
Medlem
apanola IIs avatar
Måste ha varit en dålig dag för dom, men det förvånande var att det inte bara brast på ett ställe utan hela kedjan, från mat, service och väntan, precis allt brast. det tyder på att det var mer än en dålig dag eller att dom bara hade otur. har f.ö hört mer eller mindre samma sak från en bekant som vid ett annat tillfälle besökt Amadeus, vilket gör det hela än mer anmärkningsvärt.
Jag tror att det är ett ställe man bara ska beställa Pizza och öl på och låta sig nöjas med det, inte utmana köket på mer vbågade gastronomiska utsvävningar, vilket jag och mitt sällskap gjorde den gången vi var där.

utsvävningen bestod i att vi som sagt plockade något lite svårare på matsedeln. Själv förstår jag inte varför en resturang som Amadeus skulle sikta på nivåer dom bevisligen inte klarar av, det är bättre att sänka sin ambitionsnivå och serevra det man klarar av, inte ge sig på något av det svåraste som finns, kött.
Där måste man veta vad man gör och gör man inte det, ja då blir det som på Amadeus, Jönköping.

Men jag kan berätta, i förtroende, att jag senare avstyrde ett större sällskap som var på konferens i Jönköping att besöka just den krogen. Jag min småsinte jäkel gissar att amadeus tappade åtskilliga tusen kronor, samt att jag kunde delge dom mina erfarenheter av stället.

en liten hämnd är också en hämnd
Senast redigerad av apanola II 2008-01-30 kl. 17:58.
Citera
2008-02-19, 08:09
Medlem
Pös Gurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Sen när är KFC gott? Mina minnen av det är bara just att de slänger ner ett kyckling´ben och sen är det klart.

Japp och det är det som är gott!
Citera
2008-02-19, 08:11
Bannlyst
Röde orm tror jag det heter på hornsgatan, måltiden var det inget fel på satt och käkade med min halvsyster. Sen när det var nära stäningsdags frågade jag om hon ville ha lite mer cola, hon samtycker och jag beställer in det. Då kommer kyparen in med en 2 liter polsk cola och häller upp i våra glas, för denna enorma tjänst hon nu ger oss vill hon ha 50 kronor extra.

Citera
2008-02-19, 17:16
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Röde orm tror jag det heter på hornsgatan, måltiden var det inget fel på satt och käkade med min halvsyster. Sen när det var nära stäningsdags frågade jag om hon ville ha lite mer cola, hon samtycker och jag beställer in det. Då kommer kyparen in med en 2 liter polsk cola och häller upp i våra glas, för denna enorma tjänst hon nu ger oss vill hon ha 50 kronor extra.

Haha, där har jag också ätit för 5-6 år sen. Kommer ihåg att dom tog rejäla överpriser på deras pizzor. Vi köpte några vanliga pizzor, dessa kostade runt 80 kr och då förväntar man sig att dom ska vara hyffsat goda. Likt förbannat smakade det som vilken turkpizza á la 40 spänn.
Grejen är att dom verkligen har ansträngt sig för att verka vara ett hyffsat skithak, men det är närmare korvkiosken än bra hak.
Citera
2008-02-19, 23:27
Medlem
Polly141s avatar
Någon som har vart i balingsnäs mellansjö kiosk.
Ett "stop-by" ställe på en huvudled mellan huddinge och haninge.
ojoj. microvärmd kebab,
sen såserna var redan blandade i en stadium flaska -.-
Så om ni råkar åka förbi, och har råkat läsa de här och kommer ihåg dehär,

ÄT INTE PÅ DEN DÄR LILLA GULA FULA KIOSKEN NÄRA EN SKOLA OCH BUSSPARKERING!!!!
Citera
2008-04-07, 22:13
Medlem
ett mcdonalds i östersund
man undrar ju vad för folk dem anställt, för nästan ALLA fick fel mat. det fanns en kö endast för klagomål. tror aldrig att ja stått i kö så länge på mcdonalds (och då var det den vanliga kön)

älskar mcdonalds annars, fast detta ställe sög verkligen
Citera
2008-04-07, 22:17
Medlem
Restaurang Dallas vid Wallérs plats i Visby. kall schnitsel (stavning?) och halvrå potatis. GÅ för helvete inte in på den turistfällan om ni åker till gotland.
Citera
2008-04-10, 22:27
Medlem
Dogdylans avatar
Gatukök med sittplatser i Berlin på något turiststråk. Det fanns ingen grill så de färdiga 60grams hamburgarna gjordes i Micron och smakade mossa och ko. På hamburgaren var det ketchup av något tyskt lågbudget märke. Hamburgebrödet var rätt roligt utformat. Underdelen av brödet var jätte litet och överdelen var jätte stor. Det var heller inga senapsfrön på brödet och smakade deggig bäver. Detta kostade ungefär 60 spänn och då ingick inte Pommes eller läsk. Pommes var naturligvis också gjorda i micron. Jag kommer ihåg att jag tog tre små tuggor av burgaren och sen kastade jag den. Läsken drack jag dock upp.

Annars rekommenderas inte Kebab-kungen på Sveavägen i Stockholm. Inte för att maten smakar illa men man blir magsjuk av maten eftersom allting friteras i samma fritös och oljan används till den har stelnat av alla restprodukter.

Annars har jag ätit pizza på något ställe kring Tekniska Högskolan i Stockholm där pizzan serverades med bacon. Vilket kunde ha varit gott om baconen inte hade varit "råa" och luktat pommes. Det var nog äckligare än den Kalmarianska pizzan jag åt med Pommes, oxfile, rest-produkter av gris på..Den var också äcklig!

Sen har jag ätit en överdimensionerad burgare på en lokal resturang i någon skithåla i Pennsylvania. Det var en standardburgare på 1 kg med bacon och ost kokad i fett och olja, läsken smakade koncentrat, Pommes fritsen var gigantiska och sönderbrända på grund av att de legat i fritösen i 30 minuter. Det var dock billigt, det kostade 12 dollar och då fick jag två bärs också!
Senast redigerad av Dogdylan 2008-04-10 kl. 22:42.
Citera
2008-04-10, 23:40
Medlem
apanola IIs avatar
Det är fascinerande vad den mänskliga kroppen tål
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in