2009-03-15, 11:10
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Sedan så finns det inte så värst många eldenheter RBS 23, minns jag rätt så har man tillverkat 8 st för över 4 Miljarder kronor.
För de pengarna hade man fått system med längre räckvidd om man handlat tex Patriot istället.
Om ett B-2 fäller bomber får man en mycket kort förvarningstid, och det faktum att man under en kort tidsperiod får ett stort antal mål - och där man inte vet vilket som har högst prioritering.
Enligt senaste försvarsbeslutet ska inte heller RBS 23 ingå i krigsorginasionen.
För de pengarna hade man fått system med längre räckvidd om man handlat tex Patriot istället.
Om ett B-2 fäller bomber får man en mycket kort förvarningstid, och det faktum att man under en kort tidsperiod får ett stort antal mål - och där man inte vet vilket som har högst prioritering.
Enligt senaste försvarsbeslutet ska inte heller RBS 23 ingå i krigsorginasionen.
Njae asså. Utvecklingskostnaden blir ju en hel jävla del. Det finns 9 Eldenheter, tror det kostade lite mer än 5 miljarder också. Men efter detta kommer varje vagn kosta 120 miljoner, vilket är bra jävla mycket billigare än patriot. Dessutom kan patriot bara skjuta 45 graders vinkel. Riktigt jävla cpkasst system om du frågar mig. En patriotrobot väger typ 700kg(?) också. Patriot är INGE bra alls, har inte mer än 50% träffsäkerhet heller, inte ens på fighter jets.
Så fort de använder sin eldledningsradar så har man ju röjt hela bataljonen också. Den strålar ju ut åt alla jävla håll. Dessutom krävs det ett kompani för att försörja EN eldenhet patriot. Bara det kompaniet kostar EX antar miljoner per år.
Enda fördelen med patriot är väl deras räckvidd. Men å andra sidan, skjuter du på en f-22 raptor(bortse ifrån radarsignatur) ifrån 90km håll med patriot som färdas i 1650 meter per sekund så måste de först belysa emot målet i 10 sekunder innan de kan börja avfyra (då hinner han reagera bra på att vända). Låt oss även säga att patriotroboten accelererat direkt upp till 1650 meter per sekund då tar det nästan en minut innan den är framme. Med tanke på patriots dåliga acceleration så är det säkert långt över en minut, deras engagetid ifrån målsökning till Bird Away(avfyrning) är riktigt dålig. Det är barnlek för vilket flygande företag som helst att bara undvika
Så man vill ändå inte skjuta på de avstånden. Man avfyrar ofta omkring 20-30km i alla fall. Jag kan ju bara utgå ifrån vad jag lärde mig om strid i luftrummet på batajonsnivå med Luftvärnsmajorer, men jag antar att de kan sin grej rätt jävla bra. Dessutom gav de logiska förklaringar till varför.
När du kommer ner på så korta avstånd som 20-30 km, så är RBS 23 som bäst vid 20-15km, kan inte skjuta effektivt längre än så dock, vilket är lite synd, 30km hade varit bra, hur som helst... Då blir engagetid från mållåsning (100W uteffekt) Som antagligen inte föraren i flygplanet kommer märka av ändå, till avfyring ett par sekunder. Märker han inte av belysningen så vet han inte ens om att en robot är avfyrad mot honom. RBS 23 har helt SJUKLIGT bra acceleration och manöverbarhet. IR-Facklor och remsor, ECM eller dylikt fungerar inte mot RBS 23 eftersom du måste komma emellan roboten och målet för att störa ut den. Patriot får det jobbigt när han fäller sina metallremsor

Efter 1 sekund når den maxhastighet, till skillnad från patriots 20 sekunder. Från 15 km avstånd har flygplansföraren 15 sekunder på sig att reagera på vad han skall göra. Det är inte mycket tid i stridens hetta. Jämför du med patriots över en minut så är det löjligt.
Nu är det inte ens säkert att han ens vet om att en RBS 23 är påväg mot honom, inte ens förens den lämnat marken. Förutsatt att flygförarens radar upptäcker den. Eftersom rbs 23 är typ en meter lång utan startmotorn och 15-20cm i diameter har den väldigt liten radarsignatur.
För mig är det ganska jättesjälvklart vilket val som är bäst. RBS-23 är helt överlägset på sin uppgift. 3-20km avstånd stora som små mål.
Senast redigerad av BengtZz 2009-03-15 kl. 11:14.
Senast redigerad av BengtZz 2009-03-15 kl. 11:14.