2009-03-15, 11:10
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Sedan så finns det inte så värst många eldenheter RBS 23, minns jag rätt så har man tillverkat 8 st för över 4 Miljarder kronor.
För de pengarna hade man fått system med längre räckvidd om man handlat tex Patriot istället.
Om ett B-2 fäller bomber får man en mycket kort förvarningstid, och det faktum att man under en kort tidsperiod får ett stort antal mål - och där man inte vet vilket som har högst prioritering.

Enligt senaste försvarsbeslutet ska inte heller RBS 23 ingå i krigsorginasionen.

Njae asså. Utvecklingskostnaden blir ju en hel jävla del. Det finns 9 Eldenheter, tror det kostade lite mer än 5 miljarder också. Men efter detta kommer varje vagn kosta 120 miljoner, vilket är bra jävla mycket billigare än patriot. Dessutom kan patriot bara skjuta 45 graders vinkel. Riktigt jävla cpkasst system om du frågar mig. En patriotrobot väger typ 700kg(?) också. Patriot är INGE bra alls, har inte mer än 50% träffsäkerhet heller, inte ens på fighter jets.

Så fort de använder sin eldledningsradar så har man ju röjt hela bataljonen också. Den strålar ju ut åt alla jävla håll. Dessutom krävs det ett kompani för att försörja EN eldenhet patriot. Bara det kompaniet kostar EX antar miljoner per år.

Enda fördelen med patriot är väl deras räckvidd. Men å andra sidan, skjuter du på en f-22 raptor(bortse ifrån radarsignatur) ifrån 90km håll med patriot som färdas i 1650 meter per sekund så måste de först belysa emot målet i 10 sekunder innan de kan börja avfyra (då hinner han reagera bra på att vända). Låt oss även säga att patriotroboten accelererat direkt upp till 1650 meter per sekund då tar det nästan en minut innan den är framme. Med tanke på patriots dåliga acceleration så är det säkert långt över en minut, deras engagetid ifrån målsökning till Bird Away(avfyrning) är riktigt dålig. Det är barnlek för vilket flygande företag som helst att bara undvika

Så man vill ändå inte skjuta på de avstånden. Man avfyrar ofta omkring 20-30km i alla fall. Jag kan ju bara utgå ifrån vad jag lärde mig om strid i luftrummet på batajonsnivå med Luftvärnsmajorer, men jag antar att de kan sin grej rätt jävla bra. Dessutom gav de logiska förklaringar till varför.

När du kommer ner på så korta avstånd som 20-30 km, så är RBS 23 som bäst vid 20-15km, kan inte skjuta effektivt längre än så dock, vilket är lite synd, 30km hade varit bra, hur som helst... Då blir engagetid från mållåsning (100W uteffekt) Som antagligen inte föraren i flygplanet kommer märka av ändå, till avfyring ett par sekunder. Märker han inte av belysningen så vet han inte ens om att en robot är avfyrad mot honom. RBS 23 har helt SJUKLIGT bra acceleration och manöverbarhet. IR-Facklor och remsor, ECM eller dylikt fungerar inte mot RBS 23 eftersom du måste komma emellan roboten och målet för att störa ut den. Patriot får det jobbigt när han fäller sina metallremsor

Efter 1 sekund når den maxhastighet, till skillnad från patriots 20 sekunder. Från 15 km avstånd har flygplansföraren 15 sekunder på sig att reagera på vad han skall göra. Det är inte mycket tid i stridens hetta. Jämför du med patriots över en minut så är det löjligt.

Nu är det inte ens säkert att han ens vet om att en RBS 23 är påväg mot honom, inte ens förens den lämnat marken. Förutsatt att flygförarens radar upptäcker den. Eftersom rbs 23 är typ en meter lång utan startmotorn och 15-20cm i diameter har den väldigt liten radarsignatur.

För mig är det ganska jättesjälvklart vilket val som är bäst. RBS-23 är helt överlägset på sin uppgift. 3-20km avstånd stora som små mål.
Senast redigerad av BengtZz 2009-03-15 kl. 11:14.
Citera
2009-03-15, 11:57
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Njae asså. Utvecklingskostnaden blir ju en hel jävla del. Det finns 9 Eldenheter, tror det kostade lite mer än 5 miljarder också. Men efter detta kommer varje vagn kosta 120 miljoner, vilket är bra jävla mycket billigare än patriot. Dessutom kan patriot bara skjuta 45 graders vinkel. Riktigt jävla cpkasst system om du frågar mig. En patriotrobot väger typ 700kg(?) också. Patriot är INGE bra alls, har inte mer än 50% träffsäkerhet heller, inte ens på fighter jets.

Så fort de använder sin eldledningsradar så har man ju röjt hela bataljonen också. Den strålar ju ut åt alla jävla håll. Dessutom krävs det ett kompani för att försörja EN eldenhet patriot. Bara det kompaniet kostar EX antar miljoner per år.

Enda fördelen med patriot är väl deras räckvidd. Men å andra sidan, skjuter du på en f-22 raptor(bortse ifrån radarsignatur) ifrån 90km håll med patriot som färdas i 1650 meter per sekund så måste de först belysa emot målet i 10 sekunder innan de kan börja avfyra (då hinner han reagera bra på att vända). Låt oss även säga att patriotroboten accelererat direkt upp till 1650 meter per sekund då tar det nästan en minut innan den är framme. Med tanke på patriots dåliga acceleration så är det säkert långt över en minut, deras engagetid ifrån målsökning till Bird Away(avfyrning) är riktigt dålig. Det är barnlek för vilket flygande företag som helst att bara undvika

Så man vill ändå inte skjuta på de avstånden. Man avfyrar ofta omkring 20-30km i alla fall. Jag kan ju bara utgå ifrån vad jag lärde mig om strid i luftrummet på batajonsnivå med Luftvärnsmajorer, men jag antar att de kan sin grej rätt jävla bra. Dessutom gav de logiska förklaringar till varför.

När du kommer ner på så korta avstånd som 20-30 km, så är RBS 23 som bäst vid 20-15km, kan inte skjuta effektivt längre än så dock, vilket är lite synd, 30km hade varit bra, hur som helst... Då blir engagetid från mållåsning (100W uteffekt) Som antagligen inte föraren i flygplanet kommer märka av ändå, till avfyring ett par sekunder. Märker han inte av belysningen så vet han inte ens om att en robot är avfyrad mot honom. RBS 23 har helt SJUKLIGT bra acceleration och manöverbarhet. IR-Facklor och remsor, ECM eller dylikt fungerar inte mot RBS 23 eftersom du måste komma emellan roboten och målet för att störa ut den. Patriot får det jobbigt när han fäller sina metallremsor

Efter 1 sekund når den maxhastighet, till skillnad från patriots 20 sekunder. Från 15 km avstånd har flygplansföraren 15 sekunder på sig att reagera på vad han skall göra. Det är inte mycket tid i stridens hetta. Jämför du med patriots över en minut så är det löjligt.

Nu är det inte ens säkert att han ens vet om att en RBS 23 är påväg mot honom, inte ens förens den lämnat marken. Förutsatt att flygförarens radar upptäcker den. Eftersom rbs 23 är typ en meter lång utan startmotorn och 15-20cm i diameter har den väldigt liten radarsignatur.

För mig är det ganska jättesjälvklart vilket val som är bäst. RBS-23 är helt överlägset på sin uppgift. 3-20km avstånd stora som små mål.
Patriot är ersättaren till Hawk och är därför en större robot än RBS 23.
Med PAC-1 som kom 1988 så ändradade man från 45 graders skjutvinkel till 90 grader, idag är även samtliga system uppgraderade till PAC-2 med en rad förbättringar ( bla bättre egenskaper mot mål med reducerad radarsignatur och en kraftigare stridsdel för att kunna slå sönder ballistiska robotar - läxa från 1991).
PAC-2 har även räckvidd på 160 km och är byggd för att fungera i en miljö med kraftigstörning/motmedel - det lär även finnas versioner som styr mot störsändare.
En eldenhet har 4 robotar och en pluton har 4 st eldenheter ( 70 man). Senaste Roboten i familjen är PAC-3 som är en helt ny robot och som endast väger 320 kg och har en räckvidd på 20 km, 4 st robotar ersätter varje PAC-2 så en eldenhet har därför 16 robotar. PAC-3 är främst till för ballistiska robotar men fungerar även mycket bra mot långsammare mål som flygplan, kryssningsrobotar mm.
PAC-2 och PAC-3 blandas ofta i förbanden.
Eldledningsradar som du snackar skit om är tveklöst en av världens mest avancerade.

RBS-23 började utvecklas i 1993 med bla bakgrund av kriget i Irak 1991 där laserstyrda vapen visat sig mycket farliga.
Systemet blev sedan kraftigt försenat pga neddragningar mm.
RBS-23 var avsett som ett skydd av högprioriterade mål som bla Stockholm, flygbaser, mm mm - men har redan blivit omodernt då det har för kort räckvidd. Laserstyrda vapen har idag främst ersatts av GPS-styrda/tröghetsnavigering som då kommer fällas långt utanför RBS-23 räckvidd.

Du kan inte jämföra kostnaden på RBS-23 jämfört med Patriot rakt av, då det senare systemet har en helt annan prestanda - men för 5 Miljarder får du rätt bra luftvärn om du handlar rätt .
Citera
2009-03-15, 12:09
Medlem
Citat:
USA är bäst.
Intressant hur man lyckas få allt att sluta med reklam för amerikanska vapensytem, det måste vara ett sjukligt tvångsbeteende.
Citera
2009-03-15, 12:21
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Patriot är ersättaren till Hawk och är därför en större robot än RBS 23.
Med PAC-1 som kom 1988 så ändradade man från 45 graders skjutvinkel till 90 grader, idag är även samtliga system uppgraderade till PAC-2 med en rad förbättringar ( bla bättre egenskaper mot mål med reducerad radarsignatur och en kraftigare stridsdel för att kunna slå sönder ballistiska robotar - läxa från 1991).
Alla radarsystem har dessa egenskaper. Skall man förklara exakt hur bra en viss radar är får man gå in på matematik i forskningsnivå. Vilket varken du eller jag kan. Svårt att veta HUR bra den verkar i miljöer med reducerad ragarsignatur.

Tyskland kunde fortfarande bara belysa 45 grader. Där jag fick min information ifrån. Technical Sergeant Lange .

Citat:
PAC-2 har även räckvidd på 160 km och är byggd för att fungera i en miljö med kraftigstörning/motmedel - det lär även finnas versioner som styr mot störsändare.
Oj, det var rätt långt. Onöidgt att skjuta på så långa avstånd dock, helt meningslöst. Ja hoppas den har versioner som styr mot störsändare, är rätt basic. Till och med HAWK har det...

Citat:
En eldenhet har 4 robotar och en pluton har 4 st eldenheter ( 70 man). Senaste Roboten i familjen är PAC-3 som är en helt ny robot och som endast väger 320 kg och har en räckvidd på 20 km, 4 st robotar ersätter varje PAC-2 så en eldenhet har därför 16 robotar.
Dock måste alla dessa stå grupperade på samma plats. Tar minst en dag att omgruppera denna enhet, så efter en skjutning är det hej svejs med patriot. Du tittar ENDAST på teknisk prestanda, inte praktisk krigsefarenhet. Skall du försvara ett land med patriot så vill du nog fan omgruppera fort som fan. Annars kommer B-2 Spirit med sina fina bomber Patriot kan knappast skjuta ner dessa. I och med att det tar 1 timma att omladda en robot. Kanske inte pac-3 men Tysklands version av patriot i alla fall. Så blir det ganska jobbigt. Patriotsystemet är helt annorlunda uppbyggt än RBS 23. I RBS 23 sitter allt i en vagn, de har över 10 lastbilar. Tyskland har i alla fall 100 man på sin eldledningsradar plus 4 "eldenheter" snarare 4 platformar att skjuta ifrån. 100 man är enligt mig ett kompani i alla fall, inte en pluton. 70 man är en jävligt stor pluton

Citat:
PAC-3 är främst till för ballistiska robotar men fungerar även mycket bra mot långsammare mål som flygplan, kryssningsrobotar mm.
Ah najs. Sverige kan för tillfället inte ens försvara sig emot ballistiska robotar. Vilket är skandal...

Citat:
PAC-2 och PAC-3 blandas ofta i förbanden.
Jo det låter smart.

Citat:
Eldledningsradar som du snackar skit om är tveklöst en av världens mest avancerade.
Ja ingen tvekan på det. Dock så har den så hög uteffekt att du i princip kan jämföra den med batman signalen på himmelen "här är jag, tjenare, kom hit" kan lika gärna skriva in koordinaterna på grupperingsplatsen också.

Citat:
RBS-23 började utvecklas i 1993 med bla bakgrund av kriget i Irak 1991 där laserstyrda vapen visat sig mycket farliga.
Förstudien om ett nytt svenskt luftvärnsystem började 1987.

Citat:
Systemet blev sedan kraftigt försenat pga neddragningar mm.
RBS-23 var avsett som ett skydd av högprioriterade mål som bla Stockholm, flygbaser, mm mm - men har redan blivit omodernt då det har för kort räckvidd.
Korrekt

Citat:
Laserstyrda vapen har idag främst ersatts av GPS-styrda/tröghetsnavigering som då kommer fällas långt utanför RBS-23 räckvidd.
Jo jo, men skall de träffa ett mål där RBS 23 står placerat så är det inga problem att skjuta ner dessa målen.

Citat:
Du kan inte jämföra kostnaden på RBS-23 jämfört med Patriot rakt av, då det senare systemet har en helt annan prestanda - men för 5 Miljarder får du rätt bra luftvärn om du handlar rätt .
Hehe ja sant. Planen var ju från början att skaffa 80 stycken RBS 23 och minst lika många UndE-23. Så man beräknade ju kostnaderna utefter detta. Eftersom utveckningskostnaden fortfarande måste betalas så blir ju prisen på varje enhet så jävla högt. Regeringen är helt tafatta, gjort så många dumma beslut nu så man blir ju gråtfärdig.

Men ja, 5 miljarder ger en hel del firepower om man säger så Just nu är det en dålig investering, men det beror på regeringen, inte på systemet i frågan!
Citera
2009-03-15, 12:22
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Intressant hur man lyckas få allt att sluta med reklam för amerikanska vapensytem, det måste vara ett sjukligt tvångsbeteende.
Det påstår jag inte...

Men du däremot tycks tro att allt svenskt är bäst, alltid.
Citera
2009-03-15, 12:26
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Det påstår jag inte...

Men du däremot tycks tro att allt svenskt är bäst, alltid.

Svenskt är ofta jävligt innovativt och bra på dess syfte. Sedan kan man fråga om det är FLER syften man vill uppfylla. Min erfarenhet av svenska system är att de är duktiga på den uppgiften de skall fylla, men ofta vill man fylla fler uppgifter än systemen kan erbjuda. Vilket är nackdelen i de svenska systemen.

Billigheten slår igenom
Citera
2009-03-15, 12:35
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Alla radarsystem har dessa egenskaper. Skall man förklara exakt hur bra en viss radar är får man gå in på matematik i forskningsnivå. Vilket varken du eller jag kan. Svårt att veta HUR bra den verkar i miljöer med reducerad ragarsignatur.

Tyskland kunde fortfarande bara belysa 45 grader. Där jag fick min information ifrån. Technical Sergeant Lange .

Oj, det var rätt långt. Onöidgt att skjuta på så långa avstånd dock, helt meningslöst. Ja hoppas den har versioner som styr mot störsändare, är rätt basic. Till och med HAWK har det...

Dock måste alla dessa stå grupperade på samma plats. Tar minst en dag att omgruppera denna enhet, så efter en skjutning är det hej svejs med patriot. Du tittar ENDAST på teknisk prestanda, inte praktisk krigsefarenhet. Skall du försvara ett land med patriot så vill du nog fan omgruppera fort som fan. Annars kommer B-2 Spirit med sina fina bomber Patriot kan knappast skjuta ner dessa. I och med att det tar 1 timma att omladda en robot. Kanske inte pac-3 men Tysklands version av patriot i alla fall. Så blir det ganska jobbigt. Patriotsystemet är helt annorlunda uppbyggt än RBS 23. I RBS 23 sitter allt i en vagn, de har över 10 lastbilar. Tyskland har i alla fall 100 man på sin eldledningsradar plus 4 "eldenheter" snarare 4 platformar att skjuta ifrån. 100 man är enligt mig ett kompani i alla fall, inte en pluton. 70 man är en jävligt stor pluton

Ah najs. Sverige kan för tillfället inte ens försvara sig emot ballistiska robotar. Vilket är skandal...

Jo det låter smart.

Ja ingen tvekan på det. Dock så har den så hög uteffekt att du i princip kan jämföra den med batman signalen på himmelen "här är jag, tjenare, kom hit" kan lika gärna skriva in koordinaterna på grupperingsplatsen också.

Förstudien om ett nytt svenskt luftvärnsystem började 1987.

Korrekt

Jo jo, men skall de träffa ett mål där RBS 23 står placerat så är det inga problem att skjuta ner dessa målen.

Hehe ja sant. Planen var ju från början att skaffa 80 stycken RBS 23 och minst lika många UndE-23. Så man beräknade ju kostnaderna utefter detta. Eftersom utveckningskostnaden fortfarande måste betalas så blir ju prisen på varje enhet så jävla högt. Regeringen är helt tafatta, gjort så många dumma beslut nu så man blir ju gråtfärdig.

Men ja, 5 miljarder ger en hel del firepower om man säger så Just nu är det en dålig investering, men det beror på regeringen, inte på systemet i frågan!
När var du i Tyskland, svårt att tro att Tyskland inte uppgradetat sina system till PAC-1.

För att kunna skydda sig måste man kunna bekämpa målen innan de fällt sin last - vilket RBS-23 då inte kan.

Varför skulle det ta en timma att byta ut en robotcontainer på eldenheten , kanske var första dan på jobbet på det tyska förbandet.
Varför ska det ta en dag att omgruppera förbandet, och varför måste det vara grupperat på samma plats.
Man kan även ha flera radarsystem samtidigt, som då används växelvis/omgrupperas.

I sverige fanns det flera plutoner som omfattde drygt 100 man, så det är inte så konstigt, på samma sätt som att en fallskärmsjägarbataljon kunde omfatta endast ett 100-tal man.

PAC-3 infördes för att öka förmågan att skjuta ner ballistiska robotar, men också för att få en billigare robot som då var lämpligare att använda på kortare avstånd ( som komplement till PAC-2).
Förstudien startade under 1980-talet med själva RBS-23 projektet startade under 1990-talet.
Om RBS-23 ska skydda ett objekt som anfalls med ett stort antal relativt billiga GPS-styrda vapen så blir systemet snabbt mättat.
Man kan även utgå från att det även kommer användas signalsökande robotar i anfallet.
Citera
2009-03-15, 13:36
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
När var du i Tyskland, svårt att tro att Tyskland inte uppgradetat sina system till PAC-1.
Min information kommer ifrån deras Tekniske Sergeant. Antar att han inte ljuger. De har säkert uppgraderingar på vissa av dem. Den "plutonen" jag träffade hade inte det dock

Citat:
För att kunna skydda sig måste man kunna bekämpa målen innan de fällt sin last - vilket RBS-23 då inte kan.
Jo möjligtvis. Det finns dock teknisk möjlighet till att låsa på så små mål som Talgoxar eller liknande. Domherrar som flyger helt knasigt. Det finns det ingen annan eldledningradar i världen som kan göra. Jag har själv provat det så vi hade fri signalsändning enligt våran SSTO (Sam/Shorad Tactical Order) på en övning vid havet. Manuellt stryde in den och låste på målet. Fast det är nog inte ekonomiskt försvarbart att avfyra en RBS 23 emot bomber eller Domherrar för den delen heller . Då kostnaden för en robot är ganska mycket högre än en bomb.

Citat:
Varför skulle det ta en timma att byta ut en robotcontainer på eldenheten , kanske var första dan på jobbet på det tyska förbandet.
Nej nej. Världsrekordet på patriotomladdning i 700kg klassen är strax under 50 minuter. Jag skämtar inte med dig, men du kommer fatta det själv om du hade varit där. För RBS 23 tar det praktiska 30 minuter att bli eldberedda. Man tänker ju att det är bara att ställa vagnen där, men det är så SJUKT mycket kablar som skall dras och informationsnät som skall uprättas inom troppen så att det tar en hel del jävla tid. Eldberedda är vi inom 30 minuter, fullt grupperade tar 4 timmar. Patriot blir eldberedda på en halv dag och fullt grupperade på en hel dag. Som allra snabbast. De höll på att tappa hakan när vi sa att vi kunde ladda om på 4 minuter. Dom ba WTF, man såg hur förvånade de blev. Sedan kom följdfrågan, hur lång tid tar det att ladda allihopa? "Ja det tar 4 minuter, svarade jag då".
Sedan kom massa andra frågor vart allting annat är, vart har ni den osv osv osv. Så fick förklara hela tiden att allting satt i en och samma vagn. Har nog aldrig i hela mitt liv sett så imponerade människor faktiskt

Citat:
Varför ska det ta en dag att omgruppera förbandet, och varför måste det vara grupperat på samma plats.
Man kan även ha flera radarsystem samtidigt, som då används växelvis/omgrupperas.
Det är den tiden det tar. Eftersom vi på RBS 23 troppen hade över 500kg kablar, skulle jag tippa på att de har mer än 5 ton kablar. Du FATTAR inte hur mycket det är. Man förstår det inte själv förens man är insatt i det. Det är bortom ens egna förstånd hur lång tid det tar att gruppera och omgruppera. Det är därför alla praktiska fakta faller bort när man LÄSER om ett system. Det verkar mycket bättre än det är.

All kommunikation inom enheten är med kablar, det är INTE bättre med trådlöst så skippa den idén direkt. Informationen som tex en eldledningsradar innefattar är så stor att man behöver tjocka kablar för att inte överbelasta dem. Motsvarar flera tusen mbit/sek. Då eftersom patriot har allt så jävla utspritt så kan jag lova att de har EX antal optiska kablar från varena jävla enhet till eldledningsradarns enhet. Jag skulle tippa på att de har cirka 1 mil kablar de måste dra innan de är fullt grupperade. Sedan skall de även ha samband utåt också med en radiolänkenhet.

Du skulle kunna växelvis omgruppera en ramp eller två samtidigt, men det är ganska meningslöst. Enda anledningen till att patriot har så många ramper är för att du skall kunna ladda om en ramp men fortfarande vara eldberedd med de 3 andra ramperna. Det du vill är att omrgruppera HELA enheten, alla lastbilar och alla kablar inklusive radiolänken. Då måste du även få nya omgrupperingsplatser. Det är ju inte bara att hitta en arbiträr plats. Vi rekade dagen innan på tänkta omgrupperingsplatser och åkte dit dagen efter. När vi stängde ner allting och inte var eldberedda så tog det 3 timmar innan vi vart eldberedda igen på en annan plats (3km bort). Detta är överlägset snabbast i världen för ett SAM system av denna klassen. Knappt SHORAD system som RBS 70 kan göra det lika fort.

Citat:
I sverige fanns det flera plutoner som omfattde drygt 100 man, så det är inte så konstigt, på samma sätt som att en fallskärmsjägarbataljon kunde omfatta endast ett 100-tal man.
hehe okey.

Citat:
PAC-3 infördes för att öka förmågan att skjuta ner ballistiska robotar, men också för att få en billigare robot som då var lämpligare att använda på kortare avstånd ( som komplement till PAC-2).
Låter riktigt bra, smart att ha en hel ramp med PAC-3 då kan jag tänka mig

Citat:
Förstudien startade under 1980-talet med själva RBS-23 projektet startade under 1990-talet.
Korrekt!

Citat:
Om RBS-23 ska skydda ett objekt som anfalls med ett stort antal relativt billiga GPS-styrda vapen så blir systemet snabbt mättat.
Helt rätt

Citat:
Man kan även utgå från att det även kommer användas signalsökande robotar i anfallet.
SSRB äger upp Patriot riktigt jävla duktigt. PGA dess uteffekt. Jusste hade fan helt glömt bort SSRB FAAN VA DUM JAG ÄR ååå

Det är ju här RBS 23 glänser som högst. Eftersom RBS 23 eldledningsradar inte skjuter på 90 graders vinkel utan på 0.07 graders vinkel med 100 watt MAX uteffekt så är det helt omöjligt för en SSRB att ens känna av vi lyser.

Nu blir jag riktigt taggad, vi hade flera lektioner i om hur man strategiskt undviker SSRB och hur hela taktiken fungerar. De brittiska ALARM robotarna är en av de bästa SSRB som finns.

I regel fungerar det såhär. Luftvapnet fäller SSRB över ett område där de tror finns Luftvärn. UndE-23 kommer inte ha några problem med att läsa av SSRB. Skickar information till EldE-23 och vi låser på dem, skjuter ner dem lätt. Under denna tiden kommer dessa SSRB att spåra upp all radarutstråling och samarbeta med varandra, ALARM robotarna gör det i alla fall. Så inte alla robotar går på samma mål. De väljer ut alla källor till radar och sprider sig på dem. UndE-23 får då sluta sända direkt, annars riskerar de att dö. Dock har vi redan låst på målet och kan skjuta ner det. När ALARM roboten inte ens känner av någon radartrafik kommer den automatiskt att fälla ut en fallskärm och ligger och lyssnar på området bara tills man börjar sända igen. ALARM robotarna är MYCKET effektiva, och det är här BAMSE (Bofors Advanced Missile Surface-to-air Evolution) systemet regerar totalt. Miljöer kring SSRB, vilket man ofta använder när man skall invadera ett annat land så knäcker BAMSE det mesta. Eftersom Patriot lyser så jävla brett och så sjukt hög uteffekt (deras två elverk vägde 4 ton styck. Vårat elverk under EldE-23 vägde 500kg) med deras eldledningsradar snappar alla SSRB upp detta riktigt fort och söker sig emot dem. patriot kan med andra ord inte avfyra, eller ens verka överhuvudtaget så länge det finns SSRB uppe i luften. Med andra ord är deras luftvärn totalt värdelös i SSRB miljö, eftersom de heller inte har någon teknik att skjuta ner dem. Möjligtvis PAC-3 då, men då är det som sagt kaputt för den plutonen.

Medan SSRB är fällda kommer de åka in med ett regemente Su-35 eller liknande och bara äga sönder allting. This is here were BAMSE shines. Vi kan verka på mål upp till 10km(relativt att kunna finna flygande företag, går naturligtvis längre men är inte så sannolikt) utan någon radar överhuvudtaget (detta är väldigt unikt, IRV kameran hjälper till här väldigt mycket), med hjälp av sektorsökning, samt manuell spaning som jag står för då. Att hitta en SSRB manuellt är väldigt svårt, men är UndE-23 tvungen att vara nedstängd är detta ett mycket bra reservalternativ, framför allt för att hitta en F-22, Mig-31 eller ett regemente Su-35 eller liknande, inte speciellt svåra att se om man vet var de kommer ifrån =)

BAMSE är som sagt utformat för att försvara en kust, eftersom vi kan verka i 360 grader också, hinner man skjuta en gång till när de är påväg tillbaka (de måste ju åka hem också om de vill in över vårat territorium)
Citera
2009-03-15, 14:51
Bannlyst
Handlar denna tråden ens om TU-160 längre?
Citera
2009-03-15, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haystak
Handlar denna tråden ens om TU-160 längre?

ne för som alltid så skall krokodil haka upp sig på nån liten detalj och sen dränka tråden i reklam för Amerikanska vapensystem

no offense korkodil
Citera
2009-03-15, 15:32
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
ne för som alltid så skall krokodil haka upp sig på nån liten detalj och sen dränka tråden i reklam för Amerikanska vapensystem

no offense korkodil
Han har en hel del rätt i det han skriver om Patriot och det är ju bra att någon korrigerar BengtZz i hans orgie av felaktigheter. Men visst tråden har blivit rejält offtopic.
Ontopic:
Jag tror att vi kommer att få se mer av Tu-160 framöver främst i rollen som den redan börjat uppträda i dvs att projicera ryska militärmakt. Skulle inte förvån mig om ryssarna baserar några flygplan på Kuba eller i Venezuela bara för att jävlas lite med USA.
Citera
2009-03-15, 15:51
Medlem
kanskeintes avatar
För att gå ännu mer oftopic, Var någonstans har Bengtzz fel?
Håller med han,.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in