• 1
  • 2
2009-03-13, 13:11
Medlem
Sha R'Taes avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-160

Efter att ha suttit och läst lite om ryssarnas Tu-160 så undrar jag ifall några av de mer kunniga skribenterna här på FB kan delge lite insikter om detta plan.
Hur länge kan det tänkas vara i tjänst innan ryssarna utvecklar en uppföljare?
Vilka möjligheter har ryssarna att anfalla andra stormakter med Tu-160? Kan de genomföra (teoretiskt) attacker mot västeuropa med dessa plan utan att jaktflyg skulle hinna ta dem?
Finns det någon koll på hur bra de presterat i strid?

Finns det några moderna strategiska bombflyg jämförbart med Tu-160 förutom B-52 Stratofortress?
Citera
2009-03-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sha R'Tae

Efter att ha suttit och läst lite om ryssarnas Tu-160 så undrar jag ifall några av de mer kunniga skribenterna här på FB kan delge lite insikter om detta plan.
Vilka möjligheter har ryssarna att anfalla andra stormakter med Tu-160? Kan de genomföra (teoretiskt) attacker mot västeuropa med dessa plan utan att jaktflyg skulle hinna ta dem?

Finns det några moderna strategiska bombflyg jämförbart med Tu-160 förutom B-52 Stratofortress?

Nja helt osårbara tror jag inte de är..
Citera
2009-03-13, 13:54
Medlem
carbsons avatar
Citat:

TU-95 Bear används ju fortfarande av ryssarna.
B2-Spirit är väl rätt ohotat som världens bästa bombare.

Sen har vi ju F117-Nighthawk som är strategisk bombare.
F35 JSF ska väl också kunna bomba strategiskt. Tar över efter F16-Fighting Falcon
Citera
2009-03-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carbson

F35 JSF ska väl också kunna bomba strategiskt. Tar över efter F16-Fighting Falcon

Dom sista du nämner är väl snarare taktiska (inte strategiska) bombare / attackflyg ...
Citera
2009-03-13, 14:18
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Dom sista du nämner är väl snarare taktiska (inte strategiska) bombare / attackflyg ...

aah! helt korrekt. jag som fummlade med grammatiken:P
Citera
2009-03-13, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carbson

F117 är pensionerad och används således inte längre..
Citera
2009-03-13, 14:51
Medlem
Citat:

http://en.wikipedia.org/wiki/B-1_Lancer

B-1 lancer är till utessendet väldigt väldigt likt men ska ha klart mindre radarsignatur.
Citera
2009-03-13, 14:57
Moderator
Jeckes avatar
Strategiska bombplan överlag har länge varit på väg att fasas ut, numer använder man små mängder av styrda vapen, istället för stora laster.

Även utvecklingen av kryssningsrobotar har gjort de traditionella bombplanen överflödiga.

Amerikanarna har exempelvis knappt nyttjat sina B52 och B2 på ganska länge, trots att de har varit i krig. Istället använder man kryssningsrobotar, eller mindre laster med styrda vapen från attackflyg.

Strategiska bombplan av den här typen är helt enkelt inte värd sin kostnad längre. Och utan skydd mot radar kommer den nog att bli ett lätt mål för interceptor-flyg eller tunga LV-robotsystem (av exempelvis typen Bamse eller äldre Hawk).
Citera
2009-03-13, 15:30
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Amerikanarna har exempelvis knappt nyttjat sina B52 och B2 på ganska länge, trots att de har varit i krig. Istället använder man kryssningsrobotar, eller mindre laster med styrda vapen från attackflyg.

Strategiska bombplan av den här typen är helt enkelt inte värd sin kostnad längre. Och utan skydd mot radar kommer den nog att bli ett lätt mål för interceptor-flyg eller tunga LV-robotsystem (av exempelvis typen Bamse eller äldre Hawk).
Skojar du eller, B-2 är ett av USAF viktigaste flygplan och använder i huvudsak endast styrda vapen.

B-52 är en mycket viktig bärare av bla kryssningsrobotar och har även använts flitigt i bla Afghanistan.
Flygplanen använder även idag FLIR-kapslar så att de kan fälla laserstyrda bomber.

B-1B Lancer har använts flitigt i både Irak och Afghanistan. Tidigare kunde flygplanet endast bära kärnvapen men är idag en viktig bärare av konventionella vapen ( styrda bomber och kryssningsrobotar).

De flesta vapen som nämda flygplan använder fälls utanför räckvidden för tex Hawk eller RBS-23.
Citera
2009-03-13, 16:12
Medlem
Är kanske lite från ämnet men är det planet som man efter perestrojkan slängde in säten och kördes av Aeroflot som passagerarplan? För att snabbt kunna göras precis tvärtom om storkriget skulle komma. Är det en myt? Jag gillar i alla fall den ekonomiska lösningen för att kunna ha en stor flygflotta.

Jag trodde som någon annan skrev här att B-52 och den här Tupolev var passé, de är helt enkelt inte kostnadseffektiva. Bombmattor är inte så poppis i medierna heller. Utan bombningarna i sandkassen sker av F-16/18, A-10 och ibland AC-130(borde Sverige bygga om till).
Citera
2009-03-13, 16:29
Avstängd
haystaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjalmarStorm
Är kanske lite från ämnet men är det planet som man efter perestrojkan slängde in säten och kördes av Aeroflot som passagerarplan? För att snabbt kunna göras precis tvärtom om storkriget skulle komma. Är det en myt? Jag gillar i alla fall den ekonomiska lösningen för att kunna ha en stor flygflotta.

Jag trodde som någon annan skrev här att B-52 och den här Tupolev var passé, de är helt enkelt inte kostnadseffektiva. Bombmattor är inte så poppis i medierna heller. Utan bombningarna i sandkassen sker av F-16/18, A-10 och ibland AC-130(borde Sverige bygga om till).

Vad har sverige för användning av en AC-130?
Citera
2009-03-13, 16:50
Medlem
infidels avatar
En B1 kan kastbomba med ~200 individuellt precisionsstyrda SDB från drygt 100 kilometers avstånd om jag minns rätt. Detta är inte något vapensystem som är omodernt, det är ett lyxvapensystem avsett för endast en sak - anfall mot markmål - som bara de flådigaste flygvapnen har råd med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback