• 1
  • 2
2009-03-09, 22:05
Medlem
Arcos avatar
Hejsan all dataexperter där ute!

Jag har en bärbar dator som har "gått sönder", det är iallafall vad jag kallar det för jag kan inte mycket om datorer.

Jag har försökt formetera om min dator förut men då fick jag ett fel meddelande där det stod någonting om att jag inte har en hårddisk inkopplad eller att jag inte har en alls. Jag kunde komma in på datorn som vanligt och använda den som vanligt osv. Det ända felet var att när jag startade datorn kom det fram:

Citat:
Välj vilket operativsystem som ska startas:

[Microsoft Windows XP Professional]
[Installationsprogram för Microsoft Windows XP Professional]

Använd upp- och nedpilarna om du vill flytta markeringen.
Tryck därefter på Retur.

Jag började verkligen tröttna på det här tänkte jag, så jag prövade en sista gång att formetera om datorn. Men det borde jag tydligen inte ha gjort eftersom som det är efter det jag inte kunnat starta datorn överhuvudtaget.

Och nu när jag väljer [Microsoft Windows XP Professional] så kommer det upp svart skärm med texten :

Det gick inte att starta Windows på grund av ett fel i
programvaran. Rapportera felet som:
inläsningsprogram behöver DLL för kernel.
Kontakta din supportperson och rappertera felet.

Min kompis sa till mig att det är bara att formetera om datorn sen är det klart, men det går inte för mig. För som jag sa tidigare så fick jag det där konstiga meddelandet om att jag inte har en hårddisk inkopplade (jag har kollat att den sitter som den ska och det gör den).

Och sen när jag stoppar in min XP skiva och väljer [Installationsprogram för Microsoft Windows XP Professional] (som jag trodde skulle göra skillnad) då får jag felmeddelandet:

Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas
eller är skadad:
<Windows-rot>\system32\hal.dll.
Installera en kopia av filen ovanför på nytt.

Så det är mitt problem och jag undrar om någon skulle kunna förklara för mig vad jag ska göra för att kunna fixa min dator(bärbara).
Jag är inte en expert på datorer men jag kan lite...så om ni kan hjälpa mig gör det inte på ett för avancerat sätt.

Jag hoppas att det finns det ett sätt att lösa det på för jag orkar inte ta iväg den till någon datorbutik och betala för att dom ska laga den (jag är lite små snål) och det skulle inte vara värt det för min dator är inte den bästa direkt.

Tack i förhand!
Citera
2009-03-09, 22:08
Medlem
hasenfrasens avatar
Trasig laptop-hårddisk pga att man slänger igen locket med ett TJOFF när man arbetat klart med laptopen. Har själv fixat fyra laptops de senaste tre veckorna med just det felet.
Citera
2009-03-09, 22:13
Medlem
Arcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Trasig laptop-hårddisk pga att man slänger igen locket med ett TJOFF när man arbetat klart med laptopen. Har själv fixat fyra laptops de senaste tre veckorna med just det felet.

Är du helt säker på att det är det som är felet?
För som jag kommer ihåg har jag varit försiktig med hur jag stänger igen locket..
Det sa åt mig när jag köpte den.

Men du menar att det inte finns något sätt att laga den än att lämna in den på lagning?

EDIT: Tror du att om jag köper en ny hårddisk så kommer jag kunna installera om Windows på nytt?
Senast redigerad av Arco 2009-03-09 kl. 22:32.
Citera
2009-03-09, 23:09
Medlem
bergsturks avatar
Du kan börja med att tala om vad du har för dator.

Det kan vara massvis av fel, det är inte alls säkert att du har en trasig hårddisk. Tat lugnt, ta en toy. Jag vill dessutom i all ödmjukhet undra hur man vet att en hårddisk går sönder på grund av att användaren stänger locket med ett TJOFF. Är det måhända TJOFF-sensorn som varnat?
Citera
2009-03-09, 23:14
Medlem
Methones avatar
Kör kernelreparation (F8?), om du kommer inte på återställningsprogrammet får du formatera om hårddisken.
Citera
2009-03-10, 08:55
Medlem
carbsons avatar
vad för skiva försökte du formatera med? XP? för då är det nog så att drivrutiner för SATA-hårdiskar inte finns med. sök här i forumet efter hjälp om det. det finns.
Citera
2009-03-10, 17:43
Medlem
Arcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk

Det kan vara massvis av fel, det är inte alls säkert att du har en trasig hårddisk. Tat lugnt, ta en toy. Jag vill dessutom i all ödmjukhet undra hur man vet att en hårddisk går sönder på grund av att användaren stänger locket med ett TJOFF. Är det måhända TJOFF-sensorn som varnat?

Det är en HP Pavilion dv6000.
Om du vill veta lite mer om RAM och annat säg till.
Citera
2009-03-10, 17:44
Medlem
Arcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
vad för skiva försökte du formatera med? XP? för då är det nog så att drivrutiner för SATA-hårdiskar inte finns med. sök här i forumet efter hjälp om det. det finns.

Jag tror inte att det är det som är felet, för att jag har använt samma XP-skiva innan också och det har fungerat utmärkt.
Citera
2009-03-10, 17:58
Medlem
Arcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Kör kernelreparation (F8?), om du kommer inte på återställningsprogrammet får du formatera om hårddisken.

Jag kommer inte in på återställningsprogrammet genom F8, jag har tillochmed prövat de flesta alternativrena på F8 menyn men får samma felmeddelande hela tiden;

Det gick inte att starta Windows på grund av ett fel...
Citera
2009-03-10, 21:29
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk

Det finns en TJOFF-sensor i de flesta moderna laptop-diskar och kan avläsas mha S.M.A.R.T-ID #191, 0xBF. http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.
Citera
2009-03-10, 21:46
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arco
Jag kommer inte in på återställningsprogrammet genom F8, jag har tillochmed prövat de flesta alternativrena på F8 menyn men får samma felmeddelande hela tiden;

Det gick inte att starta Windows på grund av ett fel...

Aj då... är det så illa testa att sätta in recovery-cds etc om du fick det med datorn. Det bästa är att ringa din dators IT-support så försöker dom lösa problemet. Annars kanske du får köpa sladd och koppla in direkt till hårddisken till en annan dator, backa upp filer och sedan formatera genom en annan dator (går det? )
Citera
2009-03-10, 22:32
Medlem
FISKISCHs avatar
för lite onödig information så är hal.dll en fil som används för att 'länka' ihop mjukvaran med hårdvaran. (om jag nu inte fått allt om bakfoten)
Det du kan testa göra är att köra ERD-commander som finns att ladda ner lite här och där. Kan hjälpa om du har tur.
Annars är det nog bara att köpa en ny hårddisk och göra ett nytt försök. Har du tid och möjlighet kan det funka att klona hela disken till en ny och därmed inte förlora några filer.

Jag antar att det är en laptop?
Annars kan du köpa en ny, lite, billig disk och installera operativsystemet på den och lägga din 'master'-disk(den du kör op't från nu) som 'slave' istället och därmed inte förlora något. detta funkar såklart inte om det är en laptop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in