Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-14, 22:12
Medlem
Arcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FISKISCH
för lite onödig information så är hal.dll en fil som används för att 'länka' ihop mjukvaran med hårdvaran. (om jag nu inte fått allt om bakfoten)
Det du kan testa göra är att köra ERD-commander som finns att ladda ner lite här och där. Kan hjälpa om du har tur.
Annars är det nog bara att köpa en ny hårddisk och göra ett nytt försök. Har du tid och möjlighet kan det funka att klona hela disken till en ny och därmed inte förlora några filer.

Jag antar att det är en laptop?
Annars kan du köpa en ny, lite, billig disk och installera operativsystemet på den och lägga din 'master'-disk(den du kör op't från nu) som 'slave' istället och därmed inte förlora något. detta funkar såklart inte om det är en laptop.

Jag fixade det på en skiva och när jag kom fram till att man ska välja ett operativ system (stavning?!) så fanns det inte med något, utan jag kunde bara välja none.
Citera
2009-03-16, 22:14
Medlem
Arcos avatar
Det här kommer ingen vart, är det ingen som har något annat att tillägga?
Jag behöver verkligen få min dator fixad...
Citera
2009-03-17, 22:17
Medlem
TheHeretiCs avatar
.

Pallade inte läsa hela tråden så reserverar mig ifall nån redan nämt detta.

* Testa annan XP skiva.
* När du köpte datorn, kom den med Vista lr XP? Ifall den kom med Vista ska du kolla i BIOS så hårddisken inte är inställd på "AHCI" ifall jag minns namnet rätt, då blir det exakt på samma sätt, den hittar ingen hårddisk.
Citera
2009-03-18, 17:36
Medlem
Arcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHeretiC
Pallade inte läsa hela tråden så reserverar mig ifall nån redan nämt detta.

* Testa annan XP skiva.
* När du köpte datorn, kom den med Vista lr XP? Ifall den kom med Vista ska du kolla i BIOS så hårddisken inte är inställd på "AHCI" ifall jag minns namnet rätt, då blir det exakt på samma sätt, den hittar ingen hårddisk.

Jag har testat 3 andra CD-skivor också med det var samma sak på alla, och jag fick inte heller med någon CD-Skiva när jag köpte datorn (Konsigt:S)...
Citera
2009-03-18, 18:32
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arco
Jag har testat 3 andra CD-skivor också med det var samma sak på alla, och jag fick inte heller med någon CD-Skiva när jag köpte datorn (Konsigt:S)...
(Läste du TheHeretiC svar?)
Din dator har en SATA disk.
Prova ändra i bios till IDE compatibility mode och testa kör setup igen.
Alternativt ladda ner SATA drivrutinen till din dator, och integrera i
din XP installations CD med Nlite.
http://www.nliteos.com/
Citera
2009-03-18, 20:57
Medlem
TheHeretiCs avatar
.

Citat:

Igen, fick du datorn med Vista?

Citat:
<Windows-rot>\system32\hal.dll.
Detta meddelande tyder på fel antingen i RAM minnet, Hårddisken eller XP skivan. Eftersom du testat andra XP skivor och hårddisken säkert är OK eftersom du nyss kört med den föreslår jag att du tar bort 1 RAM minne i taget och testar/byter ut dom mot varandra. Detta felmeddelande brukar då komma upp för att RAM minnet inte kan lagra filen i minnet.
Testa d o hör av dig hur d gick.
Citera
2009-03-19, 22:40
Medlem
Arcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHeretiC
Igen, fick du datorn med Vista?

Detta meddelande tyder på fel antingen i RAM minnet, Hårddisken eller XP skivan. Eftersom du testat andra XP skivor och hårddisken säkert är OK eftersom du nyss kört med den föreslår jag att du tar bort 1 RAM minne i taget och testar/byter ut dom mot varandra. Detta felmeddelande brukar då komma upp för att RAM minnet inte kan lagra filen i minnet.
Testa d o hör av dig hur d gick.

OMG, du har just räddat min dator...
Jag bytte plats på RAM minnena och installerade om programvaran och det gick.
Tack så mycket =)

EDIT: Installerade en Vista Ultimate Version denna gång.
Citera
2009-03-19, 22:48
Medlem
TheHeretiCs avatar
.

Citat:
OMG, du har just räddat min dator...
Jag bytte plats på RAM minnena och installerade om programvaran och det gick.
Tack så mycket =)

EDIT: Installerade en Vista Ultimate Version denna gång.

Inga problem! ; )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in