• 1
  • 2
2009-03-08, 22:30
Medlem
Horribel_gåss avatar
Citat:
Mimmi Nilsson befann sig mitt i livet, med man, barn och eget företag, när hon plötsligt började känna sig yr. Läkarna fann en cysta i hennes hjärna och beslutade att den måste bort. Allt tydde på att Mimmi skulle bli återställd, men nio månader senare kan hon varken gå, äta eller prata.

En mamma till 2 barn blev förvandlad till en grönsak för att en slarvig överläkare lämnade sin ST elev till att utföra en hjärnoperation som han själv var tveksam över att han klarade av. Överläkaren har blivit anmäld till socialstyrelsen men har än så länge fått behålla jobbet.

Det här är ju bara tragiskt, nästan värre än att mista någon. Vad tycker ni läkaren borde få för påföljd? Vad skulle ni gjort i hennes makes läge?

Själv tycker jag att överläkaren aldrig borde få sätta sin fot på ett sjukhus igen! In på hisspan med aset. Hur fan kan man vara så oansvarig så man lämnar sin elev i operationssalen själv att utföra operationen när han är tveksam? Sen guidar han via telefon och det slutar med att hon får hjärnskador.

http://www.tv4.se/1.877097/2009/03/03/fallet_mimmi

Kalla fakta avsnittet
http://www.tv4.se/2.28209?videoId=1....partment=2.757
Citera
2009-03-08, 22:55
Medlem
Horribel_gåss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockaaan
Av inlägget att döma så vill han antagligen väcka en diskussion om på vilket sätt den här läkaren skall straffas.

Det har du alldeles rätt i! Men jag kanske har valt fel forum? Om så kan gärna mod flytta tråden!

Så länge diskutera på mina vänner! Vad bör göras med överläkaren?
Citera
2009-03-09, 00:04
Medlem
Schejkens avatar
Kickad måste han ju bli iallafall
Citera
2009-03-09, 00:24
Medlem
TTKs avatar
Vi prövar om det kan vara intressant för medicin och hälsa.

jur -> medicin

/mod
Citera
2009-03-09, 02:00
Medlem
Heims avatar
En kirurg som brister så i sitt ansvar ska inte få vara kirurg mer.

Han kan få jobba med andra uppgifter, men några operationer tycker jag inte att han ska få ta hand om.
Citera
2009-03-09, 02:17
Medlem
fredricoss avatar
Tycker det ska prövas i rättssal. Han har begått tjänstefel och gått rakt emot kvinnans egen önskan och det ledde till att det gick som det gick.

Men sparken och förbud att jobba som läkare är självklart för mig. Är man så pass oansvarig är man inte lämplig att ha ansvar över andras liv.
Citera
2009-03-09, 04:32
Medlem
supermassives avatar
Kollar på reprisen nu och jag kan inte säga något mer än att jag blir förbannad. Jävla överläkare. Vad är man för överläkare och handledare om man är ute på stan och tar lunch fastän man vet att det pågår en operation med en SD-läkare som inte har utfört en liknande operation tidigare, plus som har svårigheter med att veta hur hon ska göra? Vad är det för läkare egentligen? Han har brustit i sitt handledaransvar, precis som de säger. Det är inte acceptabelt. Han har ju förstört en persons liv anser jag.

Jag blir så ledsen när de visar gamla videoklipp på henne innan operationen och så får man se efteråt. Tänk om det hade varit min mamma som hade varit i hennes position? Jag skulle mått dåligt att få veta att hon kanske aldrig mer kommer kunna prata, äta eller ta hand om sig själv. Nej fy fan. Jävla pissläkare. Jag hoppas att han aldrig mer kommer att få sätta sin fot i en operationssal igen.

Överläkaren borde ha varit i salen under hela tiden under operationen eller iallafall så pass tillgänglig att han kunnat vara där ett lopp inom högst några minuter. Det anser iallafall jag. Nej usch, bara tanken på att det där kunde ha varit min mor gör mig ledsen.
Citera
2009-03-09, 09:23
Medlem
gugglianos avatar
fy fan vad vidrigt livet kan vara ibland
Citera
2009-03-09, 18:08
Medlem
Enligt Mikael Svensson som var med i TV4 sade väl att sjukhuset fortfarande har förtroende för överläkaren och att DETTA inte ligger till grund för varken avsked eller de ska dra in hans legitimation.
Citera
2009-03-09, 18:10
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bmed
Enligt Mikael Svensson som var med i TV4 sade väl att sjukhuset fortfarande har förtroende för överläkaren och att DETTA inte ligger till grund för varken avsked eller de ska dra in hans legitimation.
Precis. Vilket gör mig ännu mera förbannad.
Citera
2009-03-09, 18:30
Medlem
RonaldReagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bmed

Han sa att de har förtroende för överläkaren som kirurg men att han fråntagits sina chefs-, handledar- och administrativa uppgifter där han uppenbarligen brustit. Så uppfattade jag hans uttalande.

Tragiskt för kvinnan och familjen
Citera
2009-03-09, 22:23
Medlem
Horribel_gåss avatar
Men läkaren borde ju få licensen indragen! Han har inte bara förstört kvinnans liv utan också hennes nära och käras. Man ser verkligen hur förstörd och förkrossad hennes man är i intervjuerna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in