Citat:
Ursprungligen postat av Puff
ST-läkaren bad överläkaren att vara handledare redan då h*n gjorde operationsanmälan, men ÖL meddelade redan då att det inte skulle gå den planerade dagen eftersom ÖL var upptagen med annat och bad ST att planera in operationen en annan dag. ST valde dock att låta operationen stå kvar den aktuella dagen, med sig själv som operatör och ÖL som handledare, trots att h*n alltså visste att ÖL inte hade möjlighet att handleda.
Enligt uppgift meddelade ÖL att det kunde bistås med viss handledning vilket även skedde, om han bad om flytt av opdatumet vet jag inte säkert men det är troligt.
Det jag menade var att jag inte visste om det var missförstånd i vilken utsträckning det kunde bistås från ÖL sida och om h*n trodde att ST klarade operationen "solo" med lättare handledning.
Större delen av dissektionen utfördes dessutom av ÖL så att en del påstår att h*n grovt har brustit i sin uppgift som handledare är inte rätt i mina ögon.
Tack för att du bekräftade att ÖL och ST inte var på det klara med handledningsåtagandet och till vilken grad det skulle ske.
Huruvida om det var ett missförstånd eller fel från någons sida vet bara de två berörda och deras åsikter skiljer sig.
Citat:
Ursprungligen postat av komnata622
Om man har sett inslaget så vet man ju att hon vaknade upp och talade med sin man efter operationen.
Blödningen som uppstod dagen efter är ju därför helt klart orsaken till skadan.
Tänkte på att hemostas i neurokirurgi förmodligen kan vara rätt så knepigt, man lär vara lite feg med diatermin i början av sin ST i neurokir.
Och även om hemostasen och operationen utfördes korrekt så kan ju komplikationer uppstå efter. Det är ju knappast någon som inbillar sig att neurokirurgi är riskfri oavsett om den som opererar är världsbäst.
För att vara lite politiskt inkorrekt så skulle man ju kunna misstänka att det kvoterats lite då kirurgen var kvinna? För visst säger dom "hon" i klippet.
Det är utan tvivel blödningen natten efter operationen som orsakat skadan och riskfritt är det aldrig men vem som opererar påverkar förutsättningarna.
Diatermi inom neuro är inte helt okomplicerat och många elever har nog "respekt" för den.
Vet inte om du insinuerar att ST-läkaren varit mindre kvalificerad och inkvoterats då kvinnor är väldigt underrepresenterade. Det är något som får stå för dig, jag vet med säkerhet att det INTE är så.
Erfarenheter sedan tidigare operationer visar att ST borde ha kompetens nog att utföra ingreppet, dock med viss handledning vilket h*n även fick.
Min frågeställning är till vilken grad blödningen uppkom pga av ingreppet och huruvida det kunnat förebyggts av en handledarens närvaro.
** Kan varit det en "vanlig" postop-komplikation?
** Hade det underlättat om handledaren varit närvarande under hela operationen och skulle han verkligen vara det?
** Ligger verkligen ansvaret enbart på handledaren då han inte är huvudoperatör och inte anmält operationen?
** Har överläkaren haft en övertro och felbedömt ST-läkarens kompetens eller har ST-läkaren ensam tagit på sig för mycket eget ansvar?
Kan hitta för många frågeställningar och konstaterar bara att allt är inte svart eller vitt.