2013-03-12, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karbonara
I vilken utsträckning har du sett detta? Antingen är det något väldigt nytt eller så har det undgått mig... får mest medelåldersvibbar av hela grejen.

Det är väl egentligen mest någonting som jag har hört talas om några gånger, men det skulle inte förvåna mig om det stämmer - det är ju faktiskt väldigt rimligt att man skulle förkorta något som råkar uttalas "3-9" med just de siffrorna.
Det är ju samma princip som att man gärna skriver "gr8" och liknande förkortningar.
Citera
2013-03-12, 09:40
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
I vilken utsträckning har du sett detta? Antingen är det något väldigt nytt eller så har det undgått mig... får mest medelåldersvibbar av hela grejen.

Samma här, har faktiskt aldrig stött på det. Min erfarenhet är att även nära vänner är hyfsat teinei när de skriver (mobil)-mail, oavsett hur de pratar på riktigt.
Citera
2013-03-12, 11:04
Medlem
Jag tror att det var här som jag för första gången hörde talas om det.

"39
Japanese style of "Thank You"
3 = San
9 = Kyuu
39 = SanKyuu = Thank You
A = Hey, this for you
B = 39 ( San Kyuu )
A = Iie douitashimashite ( or " you are welcome")"
Citera
2013-03-12, 11:42
Medlem
karbonaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Min erfarenhet är att även nära vänner är hyfsat teinei när de skriver (mobil)-mail, oavsett hur de pratar på riktigt.

Hm, kan inte säga att jag har upplevt att nära vänner är artigare i skrift. Mindre intelligenta (förlåt) tjejer (förlåt igen) använder mycket emoji och korta meningar, ofta utan skiljetecken mellan. Även en hel del användning av streck (ー och ~).

Japanskt internetspråk däremot är en riktigt intressant värld!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Iie douitashimashite ( or " you are welcome")

Ledsen, men Urban Dictionary är ingen bra källa och meningen ovan bevisar att personen som gjorde det inlägget inte har någon koll på hur japaner pratar eller skriver.
Citera
2013-03-12, 16:50
Medlem
Citat:
Ledsen, men Urban Dictionary är ingen bra källa och meningen ovan bevisar att personen som gjorde det inlägget inte har någon koll på hur japaner pratar eller skriver.
Det är möjligt, jag minns bara att jag har sett det åtminstone på den där sidan, och jag tror att jag såg det nämnas på forumet Tae Kim någon gång också, men jag är verkligen inte helt säker.

Hur som helst så tycker jag att det verkar väldigt troligt att man skulle få för sig att förkorta slanguttrycket "sankyuu" med just siffrorna 39, eftersom det ju trots allt uttalas på samma sätt, åtminstone till stavningen.
Citera
2013-03-12, 17:50
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Det är möjligt, jag minns bara att jag har sett det åtminstone på den där sidan, och jag tror att jag såg det nämnas på forumet Tae Kim någon gång också, men jag är verkligen inte helt säker.

Hur som helst så tycker jag att det verkar väldigt troligt att man skulle få för sig att förkorta slanguttrycket "sankyuu" med just siffrorna 39, eftersom det ju trots allt uttalas på samma sätt, åtminstone till stavningen.

Jodå, det förekommer, men jag minns inte riktigt var jag själv har stött på det i vardagliga livet bara... Vanligare är det dock att höra folk _säga_ "san kyuu".
Citera
2013-03-13, 08:16
Medlem
Domyojis avatar
Kan ju meddela att enda nooben jag sett som skrivit ut sankyuu på något annat sett än hiragakana eller katakana är en vietnames. Då bortser jag från mig själv i 2010 när jag gjorde en kanjilek med orden som skulle vara likvärdig furyo-kanjisarna för yoroshiku.

Den enda som egentligen vet vad jag snackar om här just nu är carbonara men som vanligt är det som att prata till en vägg när man skriver här. Borde fan gå och lära ut japanska till min katt istället, känns mer givande

EDIT: Glömde "quotering"

Citat:
de skriver 39 när de vill säga "tack".
Citera
2013-03-13, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Kan ju meddela att enda nooben jag sett som skrivit ut sankyuu på något annat sett än hiragakana eller katakana är en vietnames. Då bortser jag från mig själv i 2010 när jag gjorde en kanjilek med orden som skulle vara likvärdig furyo-kanjisarna
Anledningen till att jag ibland skriver med latinska bokstäver, eller ローマ字, är för att jag inte har möjlighet att använda japansk skrift på mobilen.
Visst, jag kan ju kopiera all japansk skrift och klistra in den här, men det skulle ta en oerhört lång tid och vara fruktansvärt tröttsamt.
Senast redigerad av Peter_18 2013-03-13 kl. 09:19.
Citera
2013-03-13, 09:20
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Den enda som egentligen vet vad jag snackar om här just nu är carbonara men som vanligt är det som att prata till en vägg när man skriver här. Borde fan gå och lära ut japanska till min katt istället, känns mer givande

Det kanske mer har med din attityd att göra, att det känns för dig som att du pratar till en vägg...
Citera
2013-03-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det kanske mer har med din attityd att göra, att det känns för dig som att du pratar till en vägg...
Jag tyckte också att Domyoji lät en aning stöddig i sitt inlägg.
Citera
2013-03-13, 21:33
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Anledningen till att jag ibland skriver med latinska bokstäver, eller ローマ字, är för att jag inte har möjlighet att använda japansk skrift på mobilen.
Visst, jag kan ju kopiera all japansk skrift och klistra in den här, men det skulle ta en oerhört lång tid och vara fruktansvärt tröttsamt.

Spelar ingen roll, när jag sa "inget annat än hiragana eller katakana" menade jag siffror, inte latinska bokstäver.
Citera
2013-03-14, 18:33
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll, när jag sa "inget annat än hiragana eller katakana" menade jag siffror, inte latinska bokstäver.
Jag tycker inte att det faktum att jag skrev slanguttrycket "サンキュウ!" med latinska bokstäver är någonting att haka upp sig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in