Citat:
Ursprungligen postat av karbonara
En liten kommentar om alla frågor och inlägg om uttal och grammatik: är det inte lättare att lära sig språk om man inte utgår från att allt har motsvarigheter i andra språk? Lyssna på språket för att få koll på hur det uttalas och översätt meningar istället för lösryckta ord eller partiklar så blir det lättare att förstå.
Ja, absolut.
Konsten att lära sig ett nytt språk handlar om att utveckla en känsla för hur språket i sig fungerar, och det är ganska vanligt att olika språk har egenheter som inte går att jämföra med vissa andra språk.
En metod som enligt mig är väldigt bra är att skaffa sig en överblick över grundläggande grammatik och sen försöka förstå skrivna texter så bra som möjligt.
Jag brukar alltid börja med att försöka översätta enklare skrivna texter eftersom det är ett väldigt lätt sätt att snabbt skaffa sig ett stort ordförråd samtidigt som man lär sig hur språket fungerar.
Jag tror också att det kan vara mer effektivt om man nöjer sig med att slå upp ord för att kunna komma vidare i en text, och struntar i att nöta in dem som glosor.
Jag tror att väldigt många ord ganska snabbt fastnar ändå, utan att man listar upp dem och "tränar" på dem.