Citat:
Ursprungligen postat av dekonstrueramig
Är kanjis bara substantiv eller bildar de hela meningar med de också? Blandas deras hiragana med kanjis? De videos jag sett på youtube så verkar ju hiragana vara ungefär exakt som vårat skriftspråk förutom att de typ endast har konsonanter(?)
Jag såg någon tabell där det var vokalljud i övre spalten och konsonantljud i vänstra och så kunde man kombinera dessa.
typ "sa" "su" och så (tror japanskan har 6 vokaler??)
Jag fattar inte riktigt grunderna i systemet ännu.
Medan vi i svenskan betecknar varje enskild fonem, varje enskild ljud, med en bokstav, betecknar varje enskilt tecken i hiragana (och katakana) en stavelse, bestående antingen av en vokal eller en konsonant+vokal. Alltså finns det fler tecken i deras "alfabet" än i vårt, men å andra sidan så ungefär halverar det skrivlängden, då de inte skriver ut varje enskilt ljud för sig.
I japansk text måste man använda även hiragana, som generellt sett användes till småord, grammatiskt relaterade ord, partiklar, böjelser. Övriga ord skrives i regel med kanji, men det finns många ord som man ändå skriver med hiragana, för att det annars blir alldeles för mycket kanji.
Generellt kan du dock tänka dig att alla substantiv, adjektiv och verb skrives med kanji, medan deras ändelser, partiklarna mellan ord (ungefär prepositioner) och småord skrives med hiragana.