2009-03-10, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Trist att du känner så, men jag förstår dig fullständigt.

Ta med dig en tanke om att alla inte är så bara...

Jag tror att Golachab blivit lite skrämd av BattleBitchs agerande i tråden.* Samma sak hände på FL; BattleBitch** var så fruktansvärt aggressiv och otrevlig, och vägrade totalt att se fakta, att folk började tycka illa om alla JV. Mycket trist, jag vet ju att Jv i allmänhet inte är som BattleBitch...Jag var förvisso inte "med" så länge, men jag träffade aldrig någon som hon. Tack och lov.

Det är som jag har sagt hela tiden: BattleBitch är verkligen ingen bra representant för Jv!

Det är däremot du, Leviticus!

-------------------------------------------------------

* Om jag har fel ber jag naturligtvis om ursäkt, det är bara vad jag tror och det intryck jag fick av svaret på en fråga jag ställde till Golachab!

** Hon kallade sig naturligtvis något annat på fl, men jag antar att jag inte får skriva de nicken här, kan ses som "outning"!
Citera
2009-03-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Om man har tillhört en församling och känner till sanningen och sen vänder sig i från och börjar motarbeta det, så blir jag oerhört besviken, precis som Jehova.

Tillbaka till avfällingspåret.

Ja, tänk vad Jehova måste ha blivitbesviken när Russel lämnade sin gamla kyrka, och bildade en grupp för Bibelstudier.
Han blev ju en avfälling!

Och alla som lämnar Katolska Kyrkan, pingstvännerna och så vidare, och blir JV, tänk så ledsen Gud blir, de blir ju avfällingar!
Citera
2009-03-10, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef

Hur mycket av dina inkomster "skänker" du till församlingen?
Vart tror du delar av den hamnar?...

/C

Ursäkta att jag flikar in ett svar här...
Ingen del av inkomsten "ska" skänkas till org.
Jag har inte lämnat ngt bidrag på väldigt väldigt länge. Mest för att jag aldrig har kontanter på mig. Känns lite dumt att lägga visakortet i bidragsbössan.
Citera
2009-03-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Jag tror att Golachab blivit lite skrämd av BattleBitchs agerande i tråden.* Samma sak hände på FL; BattleBitch** var så fruktansvärt aggressiv och otrevlig, och vägrade totalt att se fakta, att folk började tycka illa om alla JV. Mycket trist, jag vet ju att Jv i allmänhet inte är som BattleBitch...Jag var förvisso inte "med" så länge, men jag träffade aldrig någon som hon. Tack och lov.

Det är som jag har sagt hela tiden: BattleBitch är verkligen ingen bra representant för Jv!

Det är däremot du, Leviticus!

-------------------------------------------------------

* Om jag har fel ber jag naturligtvis om ursäkt, det är bara vad jag tror och det intryck jag fick av svaret på en fråga jag ställde till Golachab!

** Hon kallade sig naturligtvis något annat på fl, men jag antar att jag inte får skriva de nicken här, kan ses som "outning"!

Ja, BattleBitch gör JV större skada än alla vi "lögnaktiga avfälligar" tillsamman.
Citera
2009-03-10, 20:07
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Trist att du känner så, men jag förstår dig fullständigt.

Ta med dig en tanke om att alla inte är så bara...
Nej absolut inte. Det är ju du ett bevis på!
Citera
2009-03-10, 20:09
Medlem
Citat:
Om man har tillhört en församling och känner till sanningen och sen vänder sig i från och börjar motarbeta det, så blir jag oerhört besviken, precis som Jehova.

Känns inte heller ärligt att säga att man "inte är JV" ... det är som en "vit lögn"...

Tänk, bara försök tänka tanken att JV inte är Sanningen!
Då kanske Jehova i stället hade glatt sig över att vissa lämnade denna mänskliga rörelse, för att i stället hitta det som verkligen är sant.
Citera
2009-03-10, 20:19
Medlem
Citat:
Med tanke på att du inte verkar ha kvar så många läror som du tror på så är det klart att man ifrågasätter om du är ett JV.

För vad jag har förstått så är det knapp något du tror på längre? Du verkar ha börjat tvivla på allt... Dina inlägg låter så sorgsna som jag skrev i PM, jag blir så ledsen när jag läser vissa saker faktiskt

Jag blev ifrågasatt i början av att jag började skriva här.
Då lät jag liknande som du gör nu. Hade lika mkt att säga till mitt "försvar"och var stensäker på allt jag läst i JVs litteratur...för där fanns ju sanningen!

Vad jag har förstått sen saker hänt i mitt liv den senaste tiden och sen jag faktiskt började lyssna på andra människor är den att livet inte är svartvitt.

Den dogmatiska och arroganta översittartonen som kan finnas bland JV om andra är rysligt tråkig.
Vi har ingen rätt att sätta oss över andra, Jesus dog för alla människor.

Och det är inte förrän efter Harmageddon man kan veta om man gjorde rätt.
Man är absolut inte garanterad liv bara för att man är ett JV!

Hur skulle Gud vilja att vi beter oss? Vad är värt ngt i Hans ögon?

Jag pratade med äldste för en tid sen och de sa att litteraturen från org inte innehåller ngn absolut sanning...det är bara den sanning JV anser sig ha just för dagen.
Som med 1975 antar jag...
Det som är trist är att det är många människor inom JV som tar allt som står i litteraturen för absolut och slutgiltig sanning pga att den framförs på det sättet, det sägs så i tal och skrivs så på papper.
Och människor gör som det står och sägs...med ibland jobbiga konsekvenser som de sen får lida för resten av livet.

Varför vill Gud att det ska gå till på det sättet?
Citera
2009-03-10, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursäkta att jag flikar in ett svar här...
Ingen del av inkomsten "ska" skänkas till org.
Jag har inte lämnat ngt bidrag på väldigt väldigt länge. Mest för att jag aldrig har kontanter på mig. Känns lite dumt att lägga visakortet i bidragsbössan.

Nej, Jv har inga krav på tionde eller att man öht "måste" ge något. Det är en positiv sak med Jv!

Det trodde du inte, va? Att jag skulle säga något snällt om er?

Allvarligt talat: Visst finns det bra saker med Jv också. Många uppriktiga, ärliga människor. Som jag tidigare berättat kände jag sådan kärlek första gången jag kom på möte, jag tyckte det var alldeles underbart med sammankomster osv. Det var det här med uteslutningarna som fick mig att börja ifrågasätta saker och ting...Sedan kom det ju annat också, men just den biten "satte igång" det hela.

Jag kände faktiskt senast i dag att jag saknar många av "vännerna" enormt mycket, särskilt min "extramamma" som började studera med mig och som just som en andra mor för mig när jag behövde en, och som var som en "extramormor" åt min äldste son. Hon var ju faktiskt med när han föddes, och var ett enormt stöd när förlossningen blev en riktig fasa.

Henne saknar jag!

Jag saknar andra också, förstås. Men man kan ju inte "gå med" i en församling bara för att mans saknar en del av människorna, det krävs en hel del annat också.
Citera
2009-03-10, 20:21
Medlem
Citat:
Dina inlägg låter så sorgsna som jag skrev i PM, jag blir så ledsen när jag läser vissa saker faktiskt

Jag är inte sorgsen. Som jag skrev till dig i PM.

Jag behöver inte strida längre bara, det är så obeskrivligt skönt.
Citera
2009-03-10, 20:24
Medlem
Citat:
Jag blev ifrågasatt i början av att jag började skriva här.
Då lät jag liknande som du gör nu. Hade lika mkt att säga till mitt "försvar"och var stensäker på allt jag läst i JVs litteratur...för där fanns ju sanningen!

?

Men du har aldrig varit lika arrogant.
Och inte lika snabb till att beskylla oss för att ljuga.
Kort sagt, du uppträdde betydligt trevligare, även som övertygat JV.
Citera
2009-03-10, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Förstår att du önska ett JV att prata med. Men var försiktig!
Det är svårt att veta vem man kan lita på, och många har blivit angivna av vänner och familj.

Det här med 1975 är märkligt, innan 1975 så måste man, om man var ett troget JV, inte bara tro på, utan även predika om 1975.
Dvs man var skyldig att studera detta med sina bibelstudier, och placera på fältet all denna litteratur om 1975 som kom ut då.

De personer som var mer tveksamma till att predika ett årtal, fick allvarliga samtal med de äldste.

Och sedan ska plötsligt allt vara glömt.
Och de som hade förhoppningar, ja, de får skylla sig själva!

Jag kommer vid tillfälle att ta upp detta. Med ngn äldste.
Varför ska jag vara rädd? Måste jag vara det är det ju ngt fel.

Har tillgång till äldre V & VT...har du skrivit numren det står om detta i ngt tidigare inlägg? I så fall kan jag leta...
Citera
2009-03-10, 20:28
Medlem
Citat:

Känns inte heller ärligt att säga att man "inte är JV" ... det är som en "vit lögn"...

Men det är skillnad på döpt och odöpt.

En odöpt blir inte dömd av församlingen och bör heller inte bli det av dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in