2009-03-08, 22:37
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Nu är jag lite trötter, så jag ska krypa te kojs.

Ni får nöja er med en länk, sorry... http://www.watchtower.org/z/20080101a/article_01.htm

Det förklarar fortfarande inte turbo-delen av evolutionen. Människor har en generationsväxling på närmare 20 år. Det blir bara 200 generationer på 4000 år. Det är knappt tillräckligt med tid att öka genomsnittslängden med någon decimeter, än mindre skapa nya arter.
Ta sen sköldpaddor. De lever i flera hundra år, vissa arter. Hur fan kan dessa ha hunnit bilda hundratals nya arter?

Det är humor att du hänvisar till vakttornet för vetenskaplig information förresten. Tack, behövde ett gott skratt.
Måste säga att det är jäkligt roligt att se hur man försöker degradera en vetenskaplig teori till en tro också. Sorgligt hur lite författaren till artikeln fattat om hur teorin fungerar. Konstigt att en tidsskrift som enligt egen utsago får sin inspiration direkt från gud kan vara så totalt befriad från rena faktakunskaper.
Citera
2009-03-08, 22:37
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Nu är jag lite trötter, så jag ska krypa te kojs.

Ni får nöja er med en länk, sorry... http://www.watchtower.org/z/20080101a/article_01.htm
Det du citerar ger inget svar på något sätt, det står bara om man kan kombinera Bibeln och evolution...

Då citerar jag de roliga och intressanta delarna från länken.

Citat:
Trots att evolutionsteorin oftast förklaras i vetenskapliga termer är den egentligen en religiös lära. Den lär ut en livsfilosofi och en inställning till Gud. Trossatserna bejakar på ett bedrägligt sätt människans tendens att vara självisk och att vilja vara oberoende.....Det här är en tro som tilltalar många.
Evolutionsteorin är alltså egentligen en religiös lära.

Citat:
De som lär ut evolutionsteorin drivs ofta av ”sina egna begär”, kanske ett begär efter att bli accepterade i vetenskapliga kretsar, där evolutionen är en vedertagen lära.
Man drivs av sina egna begär.
Citera
2009-03-08, 22:40
Medlem
Citat:
Fy vad otrevlig du är!!!
Jag ställde en berättigad fråga o så blir du otrevlig... Kan du inte uppträda?

Det var verkligen ett ord från rätt person.
Läs tråden, och se vem flest läsare anser upptäda otrevligt!
På tal om berättigad fråga, du har fortfarande inte svarat på min fråga om BattleBitch verkligen är ett lämpligt namn på ett JV

[/quote]Ge mig ett skriftenligt bevis eller citera till någonstans i vår litteratur där det står!

tror du får svårt med det, då det inte finns....[/quote]

Sitter här med Vakttornet 15 Maj 1986: där det sägs i frågor från läsekretsen, som svar på frågan: "Vaför har Jehovas vittnen uteslutit några för avfällighet trots att de fortfarande bekänner sig tro på Gud, bibeln och Jesus Kristus?"
Svaret innehåller bla följande:
"För att vara godkänd som ett Jehovas vittne räcker det uppenbarligen inte med att man enbart tror på Gud, bibeln och Jesus Kristus"
"För att erkännas som ett Jehovas vittne krävs att man godtar hela raden av sanna läror i bibeln, även de skriftenliga trosuppfattningar som Jehovas vittnen är ensamma om att ha. Vad innefattar dessa trosuppfattningar?"

Svaren är:

1. Stridsfrågan

2. Att Jesus hade en föremänsklig tillvaro.

3. Att det finns en "trogen och omdömesgill slav" på jorden i dag...."

4. Att år 1914 markerade hedningarnas tiders slut och upprättandet av Guds rike i himlarna, såväl som tiden för Kristi förutsagda närvaro.

5. Att enbart 144. 000 kristna skall få den himmelska belöningen.

6. Att Harmageddon är nära.

mm mm

/QUOTE]Om du blir utesluten så har du gjort mer än så, tror mig.
Det räcker inte med att du tvivlar./QUOTE]

Läs rubriken i Frågor från läsekretsen igen:
"Vaför har Jehovas vittnen uteslutit några för avfällighet trots att de fortfarande bekänner sig tro på Gud, bibeln och Jesus Kristus?"

/QUOTE]Skitsnack, det där är bara saker som du har hört. Rykten kallas det!/QUOTE

[/quote] Nej, det stämmer inte![/quote]

äterigen har jag upplevt detta på MYCKET nära håll.
Citera
2009-03-08, 22:48
Medlem
Citat:
Jesaja 43:10*”Ni är mina vittnen”, lyder Jehovas uttalande, ”ja, min tjänare som jag har utvalt,

Den är underställd Gud, och därför måste den självfallet hållas ren ifrån syndare!

Men, tyvärr, i det här fallet är det JV som har utvalt sig själva!

Detta skriftställe skulle ju alla religioner kunna citera, som gällande sig själva.
Bättre bevis behövs.
Citera
2009-03-08, 22:49
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Skäms du över sanningen?
Att Jehova kanske såg detta komma... förmodligen, då han ser till hjärtat, det är väl inget att skämmas för.

Lukas 9:26 Ty vemhelst som skäms för mig och för mina ord, honom skall Människosonen skämmas för när han kommer i sin och Faderns och de heliga änglarnas härlighet.

Tänk om Gud såg till mitt hjärta och ville att jag inte skulle vara kvar i JV just
av den anledningen. Kanske ville han ge mig möjligheten att närma mig honom
på riktigt?

Kanske såg han i mitt hjärta att jag uppriktigt älskade honom, ville ge mig en
chans att inte längre leva efter onödiga regler utan låta mig älska mina
medmänniskor till min fulla potential?

Kanske såg Jehova att han inte ville ha kvar sin tjänare i en org. som han inte
vill välsigna?

Jo nog kan det vara så att Jehova hade ett finger med i min uteslutning. Men
med den tro jag har var det av hans kärlek till mig och hans stora omtanke
om mig. Då han såg min djupa ånger.
Citera
2009-03-08, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Eftersom ni Jehovas Vittnen tror att Jesus Kristus fick makten i himmlen 1914, varför står det i Matteus 28:18; "Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Mig är given all makt i himmelen och på jorden." Han hade alltså alla makt, han sa inte att han sklle få den eller något liknande, han hade all makt.

Till att börja med, varför skall vi lyda befallningen att göra lärjungar? Jesus sade: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given. Gå därför och gör lärjungar.” Ordet ”därför” anger det viktigaste skälet till att vi skall lyda den här befallningen, nämligen att Jesus, den som gav befallningen, har ”all myndighet”. Hur omfattande är hans myndighet?

Jesus har myndighet över sin församling, och sedan 1914 har han haft myndighet över Guds kungarike, som då hade upprättats. (Kolosserna 1:13; Uppenbarelseboken 11:15)
Han är ärkeängeln, och som sådan för han befälet över en himmelsk armé som består av hundratals miljoner änglar. (1*Thessalonikerna 4:16; 1*Petrus 3:22; Uppenbarelseboken 19:14–16)
Han har bemyndigats av sin Fader att göra till intet ”all regering och all myndighet och makt” som motsätter sig rättfärdiga principer. (1*Korinthierna 15:24–26; Efesierna 1:20–23)
Jesu myndighet är inte begränsad till de levande. Han är ”domare över [både] de levande och de döda” och har fått makt av Gud att uppväcka dem som har somnat in i döden. (Apostlagärningarna 10:42; Johannes 5:26–28) En befallning som ges av den som fått så stor myndighet måste sannerligen anses vara av största betydelse.
Därför lyder vi respektfullt och villigt Kristi befallning att gå och göra lärjungar.

I början av sin jordiska tjänst gav Jesus sina lärjungar ett talande exempel på att det skulle medföra välsignelser att erkänna hans myndighet och lyda hans befallningar.
Vid ett tillfälle sade han till Petrus, som var fiskare: ”Gå ut dit där det är djupt, och sänk ner era nät till fångst.” Petrus var säker på att det inte fanns mer fisk, så han sade till Jesus: ”Lärare, hela natten har vi slitit och ingenting fått.” Ändå tillade han ödmjukt: ”Men på din befallning skall jag sänka ner näten.”
Efter det att han hade lytt Kristi befallning fångade han ”en stor mängd fisk”. Överväldigad ”kastade han sig ner vid Jesu knän och sade: ’Gå bort från mig, eftersom jag är en syndig man, Herre.’”
Men Jesus svarade: ”Var inte rädd längre.
Från och med nu skall du fånga människor levande.” (Lukas 5:1–10; Matteus 4:18) Vad lär vi oss av den här berättelsen?

Jesus gav Petrus, Andreas och de andra apostlarna uppdraget att bli ”människofiskare” efter, inte före, den här häpnadsväckande fiskfångsten. (Markus 1:16, 17)
Det är tydligt att Jesus inte krävde blind lydnad. Han gav dem ett starkt skäl till att de borde lyda honom.
På samma sätt som lydnad för Jesu befallning att sänka ner näten fick enastående goda resultat, så skulle lydnad för Jesu befallning att ”fånga människor” leda till stora välsignelser.
Med full förtröstan gjorde apostlarna det som Jesus hade befallt. Berättelsen slutar så här: ”De [förde] båtarna tillbaka till land och övergav allt och följde honom.” (Lukas 5:11)
I våra dagar efterliknar vi Jesus när vi uppmuntrar andra att ta del i arbetet med att göra lärjungar.
Vi kräver inte att människor helt enkelt skall göra det vi säger åt dem, utan vi ger dem övertygande skäl till att de bör lyda Kristi befallning.
Citera
2009-03-08, 23:15
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Till att börja med, varför skall vi lyda befallningen att göra lärjungar? Jesus sade: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given. Gå därför och gör lärjungar.” Ordet ”därför” anger det viktigaste skälet till att vi skall lyda den här befallningen, nämligen att Jesus, den som gav befallningen, har ”all myndighet”. Hur omfattande är hans myndighet?

Jesus har myndighet över sin församling, och sedan 1914 har han haft myndighet över Guds kungarike, som då hade upprättats. (Kolosserna 1:13; Uppenbarelseboken 11:15)
Han är ärkeängeln, och som sådan för han befälet över en himmelsk armé som består av hundratals miljoner änglar. (1*Thessalonikerna 4:16; 1*Petrus 3:22; Uppenbarelseboken 19:14–16)
Han har bemyndigats av sin Fader att göra till intet ”all regering och all myndighet och makt” som motsätter sig rättfärdiga principer. (1*Korinthierna 15:24–26; Efesierna 1:20–23)
Jesu myndighet är inte begränsad till de levande. Han är ”domare över [både] de levande och de döda” och har fått makt av Gud att uppväcka dem som har somnat in i döden. (Apostlagärningarna 10:42; Johannes 5:26–28) En befallning som ges av den som fått så stor myndighet måste sannerligen anses vara av största betydelse.
Därför lyder vi respektfullt och villigt Kristi befallning att gå och göra lärjungar.

I början av sin jordiska tjänst gav Jesus sina lärjungar ett talande exempel på att det skulle medföra välsignelser att erkänna hans myndighet och lyda hans befallningar.
Vid ett tillfälle sade han till Petrus, som var fiskare: ”Gå ut dit där det är djupt, och sänk ner era nät till fångst.” Petrus var säker på att det inte fanns mer fisk, så han sade till Jesus: ”Lärare, hela natten har vi slitit och ingenting fått.” Ändå tillade han ödmjukt: ”Men på din befallning skall jag sänka ner näten.”
Efter det att han hade lytt Kristi befallning fångade han ”en stor mängd fisk”. Överväldigad ”kastade han sig ner vid Jesu knän och sade: ’Gå bort från mig, eftersom jag är en syndig man, Herre.’”
Men Jesus svarade: ”Var inte rädd längre.
Från och med nu skall du fånga människor levande.” (Lukas 5:1–10; Matteus 4:18) Vad lär vi oss av den här berättelsen?

Jesus gav Petrus, Andreas och de andra apostlarna uppdraget att bli ”människofiskare” efter, inte före, den här häpnadsväckande fiskfångsten. (Markus 1:16, 17)
Det är tydligt att Jesus inte krävde blind lydnad. Han gav dem ett starkt skäl till att de borde lyda honom.
På samma sätt som lydnad för Jesu befallning att sänka ner näten fick enastående goda resultat, så skulle lydnad för Jesu befallning att ”fånga människor” leda till stora välsignelser.
Med full förtröstan gjorde apostlarna det som Jesus hade befallt. Berättelsen slutar så här: ”De [förde] båtarna tillbaka till land och övergav allt och följde honom.” (Lukas 5:11)
I våra dagar efterliknar vi Jesus när vi uppmuntrar andra att ta del i arbetet med att göra lärjungar.
Vi kräver inte att människor helt enkelt skall göra det vi säger åt dem, utan vi ger dem övertygande skäl till att de bör lyda Kristi befallning.

Härligt att se dåligt översatt propaganda klippas och klistras. Det får mig att känna mig så smart.
Citera
2009-03-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Jo nog kan det vara så att Jehova hade ett finger med i min uteslutning. .

Så då hade jag rätt ändå.
Citera
2009-03-08, 23:19
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Så då hade jag rätt ändå.

Jag står mig ödmjuk till vad han vill med mitt liv. Allt har en mening och jag
vill tro att han vill mig väl.
Citera
2009-03-08, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Men borde inte du representera ngt bra?

Varför är du annars här? För att reta upp folk?

Du kan ha din tro och din ståndpunkt och naturligtvis ska man stå upp för det man tror...men inte på det sättet.

Jag blir mer och mer övertygad om att hon är den jag talade om tidigare, ett JV som blev avstängd från Familjeliv. Hon uppträdde också fruktansvärt otrevligt och "hårt". Folk som faktiskt tyckte JV var riktigt trevliga innan började ogilla alla vittnen pga hennes sätt... Hon skriver exakt likadant, stavar dessutom likadant.

Ja, tyvärr verkar BattleBitch vilja reta upp folk...Och som både jag och Gitte undrar: Är det verkligen "rätt" av en kristen att kalla sig BattleBitch?

Tyvärr ger hon alla JV dåligt rykte. Hon hjälper ju inte till att ge en fin bild av vittnena, i alla fall.
Citera
2009-03-08, 23:38
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Jag blir mer och mer övertygad om att hon är den jag talade om tidigare, ett JV som blev avstängd från Familjeliv. Hon uppträdde också fruktansvärt otrevligt och "hårt". Folk som faktiskt tyckte JV var riktigt trevliga innan började ogilla alla vittnen pga hennes sätt... Hon skriver exakt likadant, stavar dessutom likadant.

Ja, tyvärr verkar BattleBitch vilja reta upp folk...Och som både jag och Gitte undrar: Är det verkligen "rätt" av en kristen att kalla sig BattleBitch?

Tyvärr ger hon alla JV dåligt rykte. Hon hjälper ju inte till att ge en fin bild av vittnena, i alla fall.

Jag är så gott som övertygad om att jag diskuterat med henne på FL också.
Och jo, hon är ute efter att provocera. Diskutera kommer i andra hand.
Att hon skriver som en fnizZande fJoRtiz tror jag däremot hon inte rår för.
Citera
2009-03-08, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Jag står mig ödmjuk till vad han vill med mitt liv. Allt har en mening och jag
vill tro att han vill mig väl.

Har du sök hjälp enligt Jakob 5:14, 15
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto