Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Eftersom ni Jehovas Vittnen tror att Jesus Kristus fick makten i himmlen 1914, varför står det i Matteus 28:18; "Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Mig är given all makt i himmelen och på jorden." Han hade alltså alla makt, han sa inte att han sklle få den eller något liknande, han hade all makt.
Till att börja med, varför skall vi lyda befallningen att göra lärjungar? Jesus sade: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given. Gå därför och gör lärjungar.” Ordet ”därför” anger det viktigaste skälet till att vi skall lyda den här befallningen, nämligen att Jesus, den som gav befallningen, har ”all myndighet”. Hur omfattande är hans myndighet?
Jesus har myndighet över sin församling, och sedan 1914 har han haft myndighet över Guds kungarike, som då hade upprättats. (Kolosserna 1:13; Uppenbarelseboken 11:15)
Han är ärkeängeln, och som sådan för han befälet över en himmelsk armé som består av hundratals miljoner änglar. (1*Thessalonikerna 4:16; 1*Petrus 3:22; Uppenbarelseboken 19:14–16)
Han har bemyndigats av sin Fader att göra till intet ”all regering och all myndighet och makt” som motsätter sig rättfärdiga principer. (1*Korinthierna 15:24–26; Efesierna 1:20–23)
Jesu myndighet är inte begränsad till de levande. Han är ”domare över [både] de levande och de döda” och har fått makt av Gud att uppväcka dem som har somnat in i döden. (Apostlagärningarna 10:42; Johannes 5:26–28) En befallning som ges av den som fått så stor myndighet måste sannerligen anses vara av största betydelse.
Därför lyder vi respektfullt och villigt Kristi befallning att gå och göra lärjungar.
I början av sin jordiska tjänst gav Jesus sina lärjungar ett talande exempel på att det skulle medföra välsignelser att erkänna hans myndighet och lyda hans befallningar.
Vid ett tillfälle sade han till Petrus, som var fiskare: ”Gå ut dit där det är djupt, och sänk ner era nät till fångst.” Petrus var säker på att det inte fanns mer fisk, så han sade till Jesus: ”Lärare, hela natten har vi slitit och ingenting fått.” Ändå tillade han ödmjukt: ”Men på din befallning skall jag sänka ner näten.”
Efter det att han hade lytt Kristi befallning fångade han ”en stor mängd fisk”. Överväldigad ”kastade han sig ner vid Jesu knän och sade: ’Gå bort från mig, eftersom jag är en syndig man, Herre.’”
Men Jesus svarade: ”Var inte rädd längre.
Från och med nu skall du fånga människor levande.” (Lukas 5:1–10; Matteus 4:18) Vad lär vi oss av den här berättelsen?
Jesus gav Petrus, Andreas och de andra apostlarna uppdraget att bli ”människofiskare” efter, inte före, den här häpnadsväckande fiskfångsten. (Markus 1:16, 17)
Det är tydligt att Jesus inte krävde blind lydnad. Han gav dem ett starkt skäl till att de borde lyda honom.
På samma sätt som lydnad för Jesu befallning att sänka ner näten fick enastående goda resultat, så skulle lydnad för Jesu befallning att ”fånga människor” leda till stora välsignelser.
Med full förtröstan gjorde apostlarna det som Jesus hade befallt. Berättelsen slutar så här: ”De [förde] båtarna tillbaka till land och övergav allt och följde honom.” (Lukas 5:11)
I våra dagar efterliknar vi Jesus när vi uppmuntrar andra att ta del i arbetet med att göra lärjungar.
Vi kräver inte att människor helt enkelt skall göra det vi säger åt dem, utan vi ger dem övertygande skäl till att de bör lyda Kristi befallning.