2009-04-02, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Nä, men jag orkar inte prata med dig...

Det är skillnad på att undersöka och ifrågasätta... Satan ifrågasatte!
Om du googlar så ska du se att du kommer att hitta samma som jag har läst!

Ha det bra!

Men tala om vad du hittade då, som inte jag har lyckats hitta!
Du kanske är en skickligare googlare än jag
Citera
2009-04-02, 11:49
Medlem
Citat:
Nä, men jag orkar inte prata med dig...

Det är skillnad på att undersöka och ifrågasätta... Satan ifrågasatte!
Om du googlar så ska du se att du kommer att hitta samma som jag har läst!

Ha det bra!

OK.
Men om jag undersöker en lära, kanske för att bättre kunna förklara den för ett studie, och kommer fram till att läran inte håller, vad ska jag göra då?

Om jag inte får ifrågasätta, så måste jag bortse från alla mina slutsatser av min undersökning!

Det här hittade jag i går när jag googlade på 607:

"Det var 1968, som jag fick mig en första tankeställare, berättar han. [5]

Jag hade bibelstudium med en person, som påstod att det var år 587 eller 586 f Kr som Nebukadnessar, kungen i Babylon, förstörde Jerusalem och inte 607, som jag påstod. Jag litade naturligtvis mer på Sällskapets uppgifter än mannens men beslöt mig ändå för att undersöka påståendet. I sju år forskade jag och hur jag än bar mig åt så hade mannen rätt. Jag talade med några vänner om saken men eftersom ingen av dem kunde vederlägga mig ställde jag samman alla fakta och skickade dem till Sällskapet Vaktornets högkvarter i Brooklyn, New York, närmare bestämt till den styrande kretsens författarkommitte. [6]

Något allvarligt försök att bemöta mina argument gjordes aldrig. Däremot blev jag gång på gång varnad att för någon yppa vad jag kommit fram till. Samtidigt märkte jag att representanter för Sällskapet började förtala oss som ifrågasatt Sällskapets tideräkning eller kronologi. - - - [7]

Om mina argument var riktiga - och ingen av dem kunde motsäga mig - rasade hela lärobyggnaden som ett korthus. Länge ville jag tro att jag hade fel eller att Sällskapet skulle böja sig för sanningen, om jag hade rätt. Det är ju en grundsats att vi är sanningsvittnen. Men inte. Det slutade med att jag blev utesluten i juni 1982. [8]"

http://lbk.cc/biblicum/19831110.HTM

Väntar fortfarande på att du ska berätta vad du har hittat.
Citera
2009-04-02, 13:41
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Meen jag HAR googlat, senast i går faktiskt.
Jag hittade inte några andra än JV som håller på 607.

Du orkar inte prata med mig.
Det var faktiskt DU som påstod att det fanns andra än JV som håller på år 607.
Och att det var jag som inte had undersökt saken tillräckligt, det vill säga lika noga som du.
Sådant kan man inte bara påstå, utan då får man vara snäll och komma med bevis också.

Annars är risken att alla som läser här ser dig som en lögnare.

Då tar jag det... inte direkt som att jag skulle bli ledsen över det! Vem bryr sig?
Som alltid när man tappar orken att diskutera så anklagas man för en det ena och en det andra... Men jag är villig och ta det för jag orkar inte mer er längre!

Må så gott!
Citera
2009-04-02, 15:05
Medlem
Citat:
Så du är utesluten! Okey, det förklarar allt.
Hoppas du respekterar att jag inte kommer att prata med dig mer här i forumet, dels för att jag ogillar din stil totalt och för att du är utesluten!

Kan du inte lägga av att hyckla i alla fall?
Det där visste du ju redan. Jag berättade om det i #1080 och #1095 i den här tråden. Att du har läst det bevisas av att du svarar på det i #1097
Citat:
Usch... när jag läser sånt här så vill jag bara krama om dig och säga snälla kämpa...

Men det är jag... Alla vill kanske inte

Då erbjuder du kramar. Var det också bara hyckleri? Fy fan i så fall!
Du väljer ut vilka regler du själv vill följa. Sällskapet vill inte att du ens ska vistas här men det väljer du att skita i. Men nu när det passar för att du har svårt att bemöta argument så går det bra att vifta med reglerna. Det finns uttryck för sånt. Det börjar på dubbel och slutar på moral.
Citera
2009-04-02, 15:09
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Du väljer ut vilka regler du själv vill följa. Sällskapet vill inte att du ens ska vistas här men det väljer du att skita i. Men nu när det passar för att du har svårt att bemöta argument så går det bra att vifta med reglerna. Det finns uttryck för sånt. Det börjar på dubbel och slutar på moral.

Man kan visa olika personligheter.
Jag hade glömt att du skrev det redan där...

Det senaste du har visat är inget som jag dras till eller vill umgås med. Vina vänner är vänliga och snälla även om de inte håller med mig!

Ha det bra!
Citera
2009-04-02, 15:18
Medlem
Citat:
Då tar jag det... inte direkt som att jag skulle bli ledsen över det! Vem bryr sig?
Som alltid när man tappar orken att diskutera så anklagas man för en det ena och en det andra... Men jag är villig och ta det för jag orkar inte mer er längre!

Må så gott!

Men varför är det så svårt att tala om vilka andra som tror på 607?
Citera
2009-04-02, 15:33
Medlem
Citat:

Det senaste du har visat är inget som jag dras till eller vill umgås med. Vina vänner är vänliga och snälla även om de inte håller med mig!

Ha det bra!

Jag förstår. Då var ditt erbjudande om kramar inte så mycket menat med.

det senaste? Att jag står för andra åsikter än du?
Jag umgås inte här jag diskuterar.
Jag söker inte vänner här utan tankeutbyten och argument.
Sen finns det de som jag tycker är trevliga och mer tilltalande än andra.

Jag har kollat bakåt i trådarna litegrann. Det är ju inte så att du alltid har haft ett särskilt trevlig ton mot andra. Borde alla de alltså ha slutat att prata med dig för det? Som man dömer andra......
Citera
2009-04-02, 15:42
Medlem
schabo-labos avatar
Det är inte första gången som offer bedyrar att incidenter skall lösas internt, varför är det så tror ni?
Citat:
- I Jehovas löses sådant här internt, säger kvinnan i polisförhör.
En av hennes systrar som också varit medlem i Jehovas vittnen menar att systern stod ut så länge eftersom hon lärt sig att äldstebröderna alltid har rätt.
- Hon har berättat för mig att hon utsatts för vidriga övergrepp under många år, sa en studiekamrat till kvinnan till GT

http://www.gt.se/nyheter/1.1520604/jehovas-vittne-domdes-till-fangelse
Citera
2009-04-02, 16:21
Bannlyst
Citat:

Ha det bra!

Men att mer eller mindre kalla folk för Satan är helt okej?
Citera
2009-04-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten

.

Vilken skillnad på Jesu handlande:

Synd och död är synonyme.

Ryktet om Jesus har nu spritt sig vida omkring, och många människor kommer till de ensliga ställen där han uppehåller sig.
Men efter några dagar återvänder han till Kapernaum vid Galiléens hav. Nyheten om att han åter är hemma sprider sig snabbt i staden, och många kommer till det hus där han befinner sig. Fariséer och laglärare kommer ända från Jerusalem.
Folkskaran är så stor att den blockerar dörren, och det finns inte plats för någon mer att komma in i huset.
Allt är förberett för en mycket märklig händelse.
Det som händer vid det här tillfället är av stor betydelse, för det hjälper oss att verkligen inse att Jesus har makt att avlägsna orsaken till mänskligt lidande och återställa vem han vill till full hälsa. medan Jesus undervisar folkskaran kommer fyra män till huset, bärande på en förlamad man på en vilomatta.
De vill att Jesus skall bota deras vän, men de kan inte komma in på grund av fölkskaran.

Vilken besvikelse!
Men de ger inte upp de klättrar upp på det platta taket, gör ett hål i det och sänker ner vilomattan ,ed den förlamade mannen alldeles bredvid Jesus.

Blir Jesus arg när han på detta sätt blir avbruten?

Inte alls!
Han blir i stället djupt imponerad av deras tro. Han säger till den lame mannen: "Dina synder är förlåtna." Men kan Jesus verkligen förlåta synder? De skriftlärda och farisèerna tror inte det. De överlägger i sina hjärtan: "Varför talar den här mannen på det viset? Han hädar.
Vem kan förlåta synder utom en enda, Gud?"
Men Jesus, som urskiljer deras tankar, säger till dem: "Varför överlägger ni om dessa ting i era hjärtan? Vilket är lättare, att säga till den lame: 'Dina synder är förlåtna', eller att säga: 'Stig upp Sch lyft upp din vilomatta och gå'?'
Sedan låter Jesus folkskaran, däribland hans kritiker, se en märklig demonstration som visar att han har myndighet att åta synder på jorden och att han verkligen är den största människa som någonsin levat.

Han vänder sig till den lame och befaller: "Stig upp, lyft upp din vilomatta och gå till ditt hem." Och han stiger genast upp och går ut med sin vilomatte inför dem alla! Människorna blir mycket förvånade, ger ära åt Gud och utropar: "Något sådant har vi aldrig sett"!

Lade du märke till att Jesus nämner synder i förbindelse med sjukdom och att förlåtelse av synder har samband med återställandet av fysisk hälsa?

Bibeln förklarar att vår förfader Adam syndade och att vi alla har ärvt det som blev följden av denna synd, nämligen sjukdom och död. Men under Guds kungarikes styre kommer Jesus att förlåta alla deras synder som älskar Gud och tjänar honom, och då kommer all sjukdom att avlägsnas.
Hur underbart kommer inte det att bli!

Markus 2:1-12; Lukas 5:17-26; Matteus 9:1-8; Romarna 5:12, 17-19.
Citera
2009-04-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Det är inte första gången som offer bedyrar att incidenter skall lösas internt, varför är det så tror ni?

Grova brott som går emor Guds principer måste dömas av lagen.

Ge det till Gud som tillkommer Gud och Kejsaren det som tillkommer honom.

Ingen kommer undan straff,

BLAND de många bud som återkommer i Guds ord, bibeln, är budet om att ”underordna sig”.
I*Romarna 13:1 läser vi: ”Varje själ må underordna sig de överordnade myndigheterna”, det vill säga regeringarna. Yngre män får rådet:
Citera
2009-04-02, 22:06
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Men att mer eller mindre kalla folk för Satan är helt okej?

ALLA väljer vi hur vi agerar, ALLA har vi ett ansvar inför Gud, tror jag.
Bibeln visar vem satan är och hur han agerade och slugt ifrågasatte Guds rätt att styra... Att slugt ifrågasätta bibeln är för mig samma handlingssätt som Satan!

1 Mos.3: Nu visade sig ormen vara det försiktigaste av alla markens vilda djur som Jehova Gud hade gjort. Och den sade till kvinnan: ”Har Gud verkligen sagt att ni inte får äta av varje träd i trädgården?”

Job 1: 6-12Nu kom den dag då den sanne Gudens söner kom och ställde sig inför Jehova, och bland dem kom också Satan. Då sade Jehova till Satan: ”Varifrån kommer du?” Satan svarade då Jehova och sade: ”Jag har strövat omkring på jorden och vandrat omkring på den.” Jehova sade då till Satan: ”Har du låtit ditt hjärta ge akt på min tjänare Job? Ty det finns ingen på jorden som han, en klanderfri och rättrådig man som fruktar Gud och vänder sig bort från det onda.” Då svarade Satan Jehova och sade: ”Är det för ingenting som Job fruktar Gud? Har inte du omgärdat honom och hans hus och allt vad han äger? Hans händers verk har du välsignat, och hans boskap breder ut sig i landet.*Men jag ber dig: Sträck för en gångs skull ut din hand och rör vid allt vad han äger och se om han inte kommer att förbanna dig rakt i ansiktet.” Då sade Jehova till Satan: ”Se! Allt vad han äger är i din hand. Sträck bara inte ut din hand mot honom själv!” Så gick Satan bort från Jehovas ansikte.

2 Kor.11:14 Och det är inte underligt, ty Satan själv omskapar sig ständigt till en ljusets ängel.

2 Thessalonikerna 2:9 Men den laglöses närvaro är enligt Satans verksamhet åtföljd av varje kraftgärning och av lögnaktiga tecken och under
Senast redigerad av BattleBitch 2009-04-02 kl. 22:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in