Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Jovisst, det är ju sant att Kritisk på rätt sätt kan vara vettigt ... Men jag förknippar personligen kritisk i förstahand som en negativ egenskap, såna personer man inte orkar umgås med
Vi anser ju att vi har funnit sanningen, innan man tar ståndpunkt så går man ju igenom den "kritiska" fasen ... Sen vet man ju att man har sanningen .. Så då anser jag personligen att "kritisk" på samma sätt som innan inte finns ett behov för...
Så klart man uppmanar folk i andra religioner eftersom vi anser ju att de är förblindade av falsk religion precis som Jesus så predikar vi för dem att "vända om till räddning"

Det här tycker jag är intressant. Jag har inte träffat på andra än Jv som beskriver en människa som just "kritisk". Man brukar ju tala om att kritiskt granska den information man tillhandahållits och då kanske främst med avseende på vilka källor man hänvisar till och vilka journalistiska grepp man använt. Givetvis beskrivs en person som har en god förmåga till kritiskt tänkande i positiva ordalag. Jag uppfattar beskrivaningen av en människa som "kritisk" som ett Jv-begrepp som syftar till att sätta en negativ etikett på en människa som har ett tänkesätt som Jv-ledningen vill sudda ut hos sina medlemmar. Det duktigaste vittnet är ju det som utan att blinka sväljer det senaste VT-studiet med hull och hår utan att ifrågasätta ngt. Annars kanske man går i fällan och utvecklar ett oberoende tänkande, och det vore ju inte bra:
14 I våra dagar har ett fåtal bland Guds folk blivit missnöjda med någon förklaring av den kristna läran och knotat mot den synliga delen av Jehovas organisation. Varför blir det så? Sådant knotande orsakas ofta av att man inte förstått hur Gud sköter saker och ting. Skaparen uppenbarar sanningen för sitt folk steg för steg. Därför behöver vår förståelse av Bibeln justeras då och då. De flesta av Jehovas tjänare är glada över sådana förbättringar. Några få blir ”alltför rättfärdiga” och ogillar förändringarna. (Predikaren 7:16) Stolthet kan spela en viss roll, och somliga fastnar i den snara som ett
oberoende tänkande utgör. Vad orsaken än är, är sådant knotande förödande, eftersom det kan göra att vi dras tillbaka till världen och dess vägar.
15 Emanuel var ett Jehovas vittne som kritiserade en del av det han läste i de publikationer som ”den trogne och omdömesgille slaven” gett ut. (Matteus 24:45) Han slutade läsa vår kristna litteratur och talade till sist om för de äldste i församlingen att han inte längre ville vara ett Jehovas vittne. Men ganska snart insåg han att det som Jehovas organisation lär ut verkligen är rätt. Han kontaktade vittnena, erkände sitt misstag och återupptogs som ett Jehovas vittne. Som en följd av detta fick han glädjen tillbaka.
VT 15/7 2006
19 När vi studerar bibeln, ser vi att Jehova alltid har väglett sina tjänare på ett organiserat sätt. Och liksom det under det första århundradet fanns enbart en sann kristen organisation, använder sig Jehova av enbart en organisation i vår tid. (Efesierna 4:4,*5; Matteus 24:45—47) Men det finns några som påpekar att organisationen har varit tvungen att göra vissa tillrättalägganden tidigare och därför framhåller denna tanke: ”Detta visar att vi själva måste ta ställning till vad vi skall tro på.” Detta är ett
oberoende tänkande. Varför är det så farligt?
20 Ett sådant tänkande är bevis på stolthet. Och i bibeln heter det: ”Stolthet går före en krasch, och en övermodig ande före snavande.” (Ordspråksboken 16:18, NW) Om vi får den tanken att vi vet bättre än organisationen, bör vi fråga oss: ”Var fick vi lära känna bibelns sanning? Skulle vi ha lärt känna sanningens väg, om vi inte hade fått vägledning genom organisationen? Kan vi verkligen klara oss utan den vägledning Guds organisation ger?” Nej, det kan vi inte! — Jämför Apostlagärningarna 15:2, 28, 29; 16:4,*5.
VT 15/5 1983
Här skriver man att det oberoende tänkandet bottnar i stolthet. Här generaliserar man och menar att alla de som tänker själva är stolta, stolthet fördöms i Bibeln och vips så har man satt en negativ etikett på en hel grupp människor.
Sen undrar jag om det verkligen är så att man en dag sätter sig ner och tänker: Nu ska jag gå med i ett trossamfund, men först ska jag göra en kritisk granskning för att se vilket som har sanningen och passar mig bäst.
Jag tror inte att det är så.