2009-04-13, 20:20
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Tror jag lämnar diskussionen där hän, har visat vad bibeln säger.
Sen får man läsa och tro vad man vill!
Jag vet iaf vad jag tror!

Okey...case closed då!
Citera
2009-04-13, 20:21
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag upprepar frågan till dig nu!

"Men det står ingenting om att man skall utropa Fadern, utan endast utropa Jesus! Man skall utropa Jesus som Herre, och i sitt hjärta tro att Fadern har uppväckt sonen. Det står ingenting om att man skall utropa Fadern, Men däremot så står det i Joel att "den som utropar Jehovas namn skall bli räddad" Vad blir då Jesus?
__________________"

Svarar på din sista fråga

Rom. 10:13
Ty "var och en som åkallar Herrens namn, han skall varda frälst".

Vem är Herren här? Det är Jehova. Inte Jesus.

Aldså,
"Ty ”var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad”

Precis det jag sagt hela tiden!

(Joel 2:32) Och det skall ske att var och en som anropar Jehovas namn tryggt skall komma undan; ty på Sions berg och i Jerusalem skall de undkomna vara, alldeles som Jehova har sagt, och bland de överlevande, som Jehova kallar.”
(Sefanja 3:9) Ty då skall jag förändra folkens språk till ett rent språk, för att de alla skall anropa Jehovas namn, för att de skall tjäna honom skuldra vid skuldra.’
(Apostlagärningarna 2:21) Och var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad.”’
Citera
2009-04-13, 20:22
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
.....försöker verkligen fatta detta.....

...utgått ifrån Fadern...Guds ord?

Hans vilja/ord personifierad i Jesus?

Så eftersom ordet fanns i Gud och sen kom ut...och blev Jesus...så är Jesus en del av Gud??
Men nu även en egen person?

.....??.....

En fråga: Hur ser du på Jesus uttalanden om sig själv då han sade: "Jag är vägen, sanningen och Livet" Tror du att han menade att han Har vägen, sanningen och livet? Eller ÄR Han vägen, sanningen och livet?
Citera
2009-04-13, 20:25
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Aldså,

Rom 10:9 " Ty om du offentligt bekänner det ”ordet i din mun”, att Jesus är Herre, och i ditt hjärta utövar tro på att Gud uppväckte honom från de döda, skall du bli räddad"

Man utropar Jesus som Herre, och i sitt hjärta tror att Gud har uppväckt Jesus från de döda, då blir man frälst. Men det intressanta är att det inte står att man skall utropa Fadern, utan endast tro i sitt hjärta att han har uppväckt Jesus!
Citera
2009-04-13, 20:28
Medlem
Citat:
Jag tycker inte alls att detta är ett motbevis, vill du veta varför? Den heliga Anden förverkligar det som Fadern vill, och det som Sonen säger. Den heliga Anden bevisade på såvis att Jesus var och är Messias och Guds son. Fadern Sonen och den heliga Anden är tre eniga, om man säger nånting om Den heliga Anden så säger man samtidigt emot Fadern och Sonen, eftersom Den heliga Anden förverkligar det som de vill och säger. Så hädar man Den heliga Anden, då hädar man samtidigt Fadern och Sonen.

Kol 1:18 "Och han är huvudet för kroppen, för kyrkan* han som är begynnelsen, förstfödd från de döda till att överallt vara den främste"

Jesus kallades alltså förstfödd därför att han uppstog från de döda.

Apg 13:33 "har Gud infriat oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag har fött dig idag. "

Det är ju uppenbart att "född" syftas på Jesu uppståndelse!=)

Det hade uppväckts människor före Jesus....
Eller menade du att han va den förste att fara tll himlen (ett tag) efter uppståndelsen?
Citera
2009-04-13, 20:31
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det hade uppväckts människor före Jesus....
Eller menade du att han va den förste att fara tll himlen (ett tag) efter uppståndelsen?

Jesus var den ende som uppväcktes till evigt liv!
Citera
2009-04-13, 20:32
Medlem
Citat:
Därför att Den heliga Anden utför det som Sonen befaller och fadern vill skall ske.

Fadern vill, Sonen befaller, Den heliga Anden utför. Hädar man den heliga anden så hädar man samtidigt Fadern och Sonen. Man hädar ju på såvis både Fadern, Sonen och Den heliga Anden!

Så den som befaller är ok att häda men inte den/det som utför det som är befallt....??

Varför?
Citera
2009-04-13, 20:33
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Svarar på din sista fråga

Aldså,

(Joel 2:32) Och det skall ske att var och en som anropar Jehovas namn tryggt skall komma undan; ty på Sions berg och i Jerusalem skall de undkomna vara, alldeles som Jehova har sagt, och bland de överlevande, som Jehova kallar.”
(Sefanja 3:9) Ty då skall jag förändra folkens språk till ett rent språk, för att de alla skall anropa Jehovas namn, för att de skall tjäna honom skuldra vid skuldra.’
(Apostlagärningarna 2:21) Och var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad.”’

Hur förhåller du dig till denna text om det inte är Jesus som Paulus syftar på i Rom 10:13?

"Just av den orsaken upphöjde Gud honom också till en högre ställning och gav honom i sin ynnest det namn som är över alla andra namn, 10 för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, alla deras som är i himlen och på jorden och under jorden, 11 och alla tungor öppet erkänna att Jesus Kristus är Herre till ära för Gud, Fadern.
Citera
2009-04-13, 20:37
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Hur förhåller du dig till denna text om det inte är Jesus som Paulus syftar på i Rom 10:13?

"Just av den orsaken upphöjde Gud honom också till en högre ställning och gav honom i sin ynnest det namn som är över alla andra namn, 10 för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, alla deras som är i himlen och på jorden och under jorden, 11 och alla tungor öppet erkänna att Jesus Kristus är Herre till ära för Gud, Fadern.

Här förklarar Jehova att han vill att vi skall be till honom i Jesu namn. Vilket jag oxå gör

Men jag vet inte .. det känns som att du blundat för faktumet, det jag har fet markerat Jesus upphöjde inte sig själv. utan Jehova godkände det och lät honom få det...
Citera
2009-04-13, 20:39
Medlem
Citat:
Jag har fråga till dig. I eran Bibel står det såhär i Rom 10:9-13:

"9 Ty om du offentligt bekänner det ”ordet i din mun”, att Jesus är Herre, och i ditt hjärta utövar tro på att Gud uppväckte honom från de döda, skall du bli räddad. 10 Ty med hjärtat utövar man tro till rättfärdighet, men med munnen avger man offentlig bekännelse till räddning.

11 Skriften säger ju: ”Ingen som tror på honom skall bli besviken.” 12 Det är nämligen ingen skillnad mellan jude och grek, ty över alla är samme Herre, som är rik för alla som anropar honom. 13 Ty ”var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad”.

Säger inte versen att Jesus är Jehova Gud här? Med tanke på att man skall anropa Jehovas namn och då blir man räddad, och i vers 9 står det att man med sin mun skall bekänna Jesus som Herre?

" Det är nämligen ingen skillnad mellan jude och grek, ty över alla är samme Herre, som är rik för alla som anropar honom. "

Ty ”var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad”.

Säger inte eran skrift detta: "Det är nämligen ingen skillnad mellan Jude och grek, ty över alla är samma Herre, som är rik för alla som anropar honom som Jehova"? Eller?:P

JV menar att Jesus gör Guds vilja i att rädda människorna, han är ju kung i Guds rike. Jesus har fått kungakronan för tusenårsriket.

Men Gud är den som ligger bakom allting.
I Uppenbarelserboken står det (om jag inte minns helt galet) att när allting blivit honom underlagt kommer Jesus att kliva åt sidan (alltså efter tusenårsriket) och underordna sig Gud så att Gud blir allt för en och var.
Människorna kommer då att få direktkontakt med Gud precis som Adam och Eva hade, ingen mer bön i Jesu namn.

Så på så sätt är det Jehovas namn som räddar, eftersom det är han som gjort detta möjligt öht.
Citera
2009-04-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag har inte möjlighet att kolla det just nu men jag har för mig att de flesta översättningar säger att Jesus var förstfödd före all skapelse. Det skulle betyda att han inte är skapad ö h t. Kan någon kommentera det?

Det va en ny tanke.....
Citera
2009-04-13, 20:44
Medlem
Citat:
Nej det tror jag inte, Jag tror att Ordet bytte gestalt men inte personlighet!

...Jaha?

Så Jesus är samma personlighet som Jehova?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in