2020-05-10, 21:09
Medlem
Är det någon här som drabbats av urkund och utsatt för disciplinära åtgärder utan att medvetet ha fuskat förresten? Vet att det finns gott om folk som påstår att de har blivit det men hoppas på lite ärligare svar i det anonyma flashback.
Någon här som medvetet har fuskat och åkt fast? om så är fallet hur mycket fuskade du, hela uppstasen, halva uppstasen, 10%, om det var en andel av uppsatsen som medvetet plagierades spreds andelen ut över uppstasen eller låg den i en klump?
Någon som medvetet plagierat och kommit undan från urkund, hur gjorde du då?
Citera
2020-05-11, 13:32
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av universalgeniet
Ofta har lärare väldigt hög tröskel för att anmäla arbetsprotokoll, lösningars koncentrationer, material o.d för plagiat. TROR det framförallt är introduktionen och diskussionen man ska oroa sig för. Är en student som delat kontor med lärare som snackat om urkund, där var det en lärare som hade ignorerat ett PCR protokoll med 100% matchning (antagligen inga fel i det protokollet dock, samma fel lär få lärarnas varningsklockor att ringa).
Det är lugnt, arbetet är godkänt och poängen inrapporterade
Citera
2020-05-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Det är lugnt, arbetet är godkänt och poängen inrapporterade
Haha tittade inte på datumet då jag citerade ditt inlägg.
Citera
2020-05-12, 19:59
Medlem
Finns det något sätt att kontrollera om en artikel/rapport finns i urkund?

Hejsan, jag har prokastinerat lite för mycket och nu är i ett dilemma om att inte få betyg eller plagiera delar av mitt arbete. Frågan är nu om det finns något sätt att kolla om något finns i urkund eller måste jag bara chansa?

Här är texten:
http://www.svevap.se/wordpress/wp-co...vvtFy0Oiwgd4sI
Citera
2020-05-12, 20:13
Medlem
Fek77s avatar
Nej, du kan inte kolla. Då skulle Urkund som företag konka...
Citera
2020-05-12, 23:24
Medlem
Samizdats avatar
Tråden "Finns det något sätt att kontrollera om en artikel/rapport finns i urkund?" infogad.
/Moderator
Citera
2020-05-13, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av universalgeniet
Om man skrivit sin egen uppsats men den är lite, lite för kort. Kan urkund då upptäcka om man lagt till ord två gånger i rad som en människa ofta inte märker? T.ex skriva "Landvetter is the the most popular airport in Sweden". För att öka orden lite grand.

Generellt tillåts många typer av uppsatser att vara +-10% ord (dvs, ska du skriva 3000 ord så är 2700 ord helt OK). Men det kan vara värt att dubbelkolla med examinator/handledare, och beror mkt på vilken typ av uppsats det är. Annars är det lättaste att fejka in rubriker/underrubriker (och kom ihåg att ev. referenslista aldrig räknas in i totala ordantalet, så du kan inte räkna ord i hela dokumentet!). Om du kan engelska så är det dessutom oerhört lätt att bara skriva om vissa meningar så att de blir längre, med bibehållen mening.

Jag tror att du har missuppfattat urkunds syfte och funktion. Det upptäcker direkta avskrivningar från andra källor, inte småfel.
Senast redigerad av Akademian 2020-05-13 kl. 17:12.
Citera
2020-05-14, 00:08
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rozh001
Hejsan, jag har prokastinerat lite för mycket och nu är i ett dilemma om att inte få betyg eller plagiera delar av mitt arbete. Frågan är nu om det finns något sätt att kolla om något finns i urkund eller måste jag bara chansa?

Här är texten:
http://www.svevap.se/wordpress/wp-co...vvtFy0Oiwgd4sI

Ett tips är att använda denna sida. Ska fungera som urkund. https://www.duplichecker.com/
Citera
2020-05-15, 03:01
Medlem
MINICLIPs avatar
Jag praktiserade på en grundskola för många år sedan och fick låna min handledares inloggningsuppgifter, jag pillade runt lite på urkund och när jag började studera på högre nivå var inloggningsuppgifterna detsamma, dum som jag så matade jag in mitt arbete för att kolla upp plagiat, det visade sig vara 0% men när jag väl lämnade in arbetet till examinatorn visade det sig vara 100% då urkund sparade mitt arbete i deras databas. Jag slapp bli avstängd då jag förklarade mig. Så va försiktiga med att ladda upp era arbeten på urkund om ni får möjligheten.
Citera
2020-05-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Ett tips är att använda denna sida. Ska fungera som urkund. https://www.duplichecker.com/
Den verkar inte fungera så jättebra, provade att copy pasta en abstract från en random artikel och fick 89% matchning, 11% unik. Provade samma sak med två ytterligare artiklar, matchning med marginal över 50% i samtliga fall men inte 100%, nu har jag alltså copypastat rakt av, ingen omkastning av stycken, utbyte av synonymer e.d.
Provade sedan att byta ut ord mot synonymer och ändra ordföljd i en abstract, lät bli att ändra en del meningar, fick 0% matchning från mycket hög matchning, lite inte på den aktuella sidan! Möjligtvis kan den bekräfta att en text är plagierad och inte bör skickas in till urkund men absolut inte bekräfta att en text är unik och klarar urkund.
Senast redigerad av universalgeniet 2020-05-16 kl. 22:08.
Citera
2020-05-17, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MINICLIP
Jag praktiserade på en grundskola för många år sedan och fick låna min handledares inloggningsuppgifter, jag pillade runt lite på urkund och när jag började studera på högre nivå var inloggningsuppgifterna detsamma, dum som jag så matade jag in mitt arbete för att kolla upp plagiat, det visade sig vara 0% men när jag väl lämnade in arbetet till examinatorn visade det sig vara 100% då urkund sparade mitt arbete i deras databas. Jag slapp bli avstängd då jag förklarade mig. Så va försiktiga med att ladda upp era arbeten på urkund om ni får möjligheten.
Fast det hände ju inget? Om det rent hypotetiskt hade kommit tillbaka en mycket hög matchning så hade det väl varit bra att du visste om det så du kunde ta och jobba någon månad eller så för att skriva om hela arbetet istället för att bli avstängd för plagiat? Däremot hade det blivit problem om en student laddade upp sitt arbete på urkund, kollade matchningen, ändrade lite grand för att kolla upp matchningen igen o.s.v.
0% matchning låter väldigt lågt, urkund kanske verkligen är så dålig som sidan i ovanstående inlägg. Förstår att du inte kopierade ditt arbete men du borde fortfarande rent slumpmässigt ha matchat några procent med någon som skrivit någonting liknande.
Citera
2020-09-08, 18:09
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atribecalledquest
Hej,
Lämnade in en kort text jag skrivit på universitetsnivå. uppgiften var inte stor eller "allvarlig" alls utan ett liten skit text på ca 700 ord. en del av texten hittade jag på ett känt engelsktalande forum. jag tog en del av den skrivna texten, översatte till svenska och ändrade felstavningar. nu till mina frågor: kan Urkund översätta till andra språk och sen analysera?
Är även osäker om jag ens lämnade in via Urkund utan gjorde direkt på universitets portal. När vi skrev B-uppsats så skickade vi in via mejl till läraren som då var en urkunds adress....

/Tribe

Tja hjälper min dotter med en uppsats och hon har tagit en del av sitt arbete från en engelsk text och översatt. Så nyfiken på om ditt arbete gick igenom eller om du åkte fast.

Någon annan som vet hur bra urkund är på att översätta? Räcker det med att skriva om meningen från ett språk till annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in