2019-04-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Kan urkund se att jag tagit något över PM på flashback? Förutsatt att den specifika texten bara finns i själva PMet och inte någon annanstans?

Känns som Urkund bara snackar skit när de säger att de kan hitta omskrivningar och översättningar.
Det du tar över PM med någon annan på flashback kan inte urkund se.
Citera
2019-05-18, 18:50
Medlem
Magnusperfektankas avatar
Jag läser till anestesissjuksköterska.
Har skrivit ett arbete ihop med en annan kille( ett slags arbete inför uppsats på avancerad nivå, man kan kalla det PM
Inför d - uppsats).

Han fick problem med droger ( hade nog problem redan innan vad jag förstått och märkt på honom ) och i sista stund
fick jag reda på att han ej skulle skriva d-uppsatsen tillsammans med mig då han var på ett behandlingshem. Kanske lika bra tänkte jag då....

Från vårt ursprungsarbete får han får använda samma ursprungsmaterial sen när det är dags för honom att skriva då vi skrev PM tillsammans. Jag har inte använt mig av det, gjort om ALLT då jag inte vill använda mig av ”vårt” arbete då det inte var tillräckligt bra gjort eftersom han inte var vid sina sinnesfulla bruk och jag fick sitta med det mesta.

Han hävdar att han kommer ta min färdiga uppsats och hävda att vi kommit så långt redan innan sjävla d-uppsatsen startade? Alltså använda MITT material från d- uppsats.

han kommer kunna läsa min uppsats online då den ska publiceras , på så vis är den tillgänglig.

Antar att den kommer slå ut på Urkund?
Han vet ju inte heller hur jag kommit fram till mitt resultat och kan såldeses inte bevisa att han gjort arbetet?

Känns inte bra att han kommer köra på detta vis. Han är missbrukare och väldigt manipulativ så jag vet inte vad han är kapabel till.

PM är inskickat med båda våra namn så där finns också bevis att vi absolut inte kommit så långt under PM- skrivandet,
Det är en fis i rymden i jämförelse med mitt nu färdiga examensarbete.

Har ej talat med lärare eller examinator ännu... har liksom inga bevis mer än att han sa det via telefon så det är muntligt sagt.

Bevis har jag ju i form hur jag kommit fram till resultatet vilket han ej kan bevisa samt att vi skickade vårt PM där det klart och tydligt framgår att vi inte kommit så långt. Samt att jag har haft totalt 10 timmar handledning så handledaren har ju sett mina ”framsteg och processen framåt med uppsatsen). Förlåt för rörig post, lite svårformulerat dilemma.

Kortfattat : PM skrev vi ihop. Jag har inte använt mig av det i uppsatsen.
D- uppsats skriven enbart av mig.
Citera
2019-05-21, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnusperfektanka
Jag läser till anestesissjuksköterska.
Har skrivit ett arbete ihop med en annan kille( ett slags arbete inför uppsats på avancerad nivå, man kan kalla det PM
Inför d - uppsats).

Han fick problem med droger ( hade nog problem redan innan vad jag förstått och märkt på honom ) och i sista stund
fick jag reda på att han ej skulle skriva d-uppsatsen tillsammans med mig då han var på ett behandlingshem. Kanske lika bra tänkte jag då....

Från vårt ursprungsarbete får han får använda samma ursprungsmaterial sen när det är dags för honom att skriva då vi skrev PM tillsammans. Jag har inte använt mig av det, gjort om ALLT då jag inte vill använda mig av ”vårt” arbete då det inte var tillräckligt bra gjort eftersom han inte var vid sina sinnesfulla bruk och jag fick sitta med det mesta.

Han hävdar att han kommer ta min färdiga uppsats och hävda att vi kommit så långt redan innan sjävla d-uppsatsen startade? Alltså använda MITT material från d- uppsats.

han kommer kunna läsa min uppsats online då den ska publiceras , på så vis är den tillgänglig.

Antar att den kommer slå ut på Urkund?
Han vet ju inte heller hur jag kommit fram till mitt resultat och kan såldeses inte bevisa att han gjort arbetet?

Känns inte bra att han kommer köra på detta vis. Han är missbrukare och väldigt manipulativ så jag vet inte vad han är kapabel till.

PM är inskickat med båda våra namn så där finns också bevis att vi absolut inte kommit så långt under PM- skrivandet,
Det är en fis i rymden i jämförelse med mitt nu färdiga examensarbete.

Har ej talat med lärare eller examinator ännu... har liksom inga bevis mer än att han sa det via telefon så det är muntligt sagt.

Bevis har jag ju i form hur jag kommit fram till resultatet vilket han ej kan bevisa samt att vi skickade vårt PM där det klart och tydligt framgår att vi inte kommit så långt. Samt att jag har haft totalt 10 timmar handledning så handledaren har ju sett mina ”framsteg och processen framåt med uppsatsen). Förlåt för rörig post, lite svårformulerat dilemma.

Kortfattat : PM skrev vi ihop. Jag har inte använt mig av det i uppsatsen.
D- uppsats skriven enbart av mig.

Nej du behöver inte oroa dig. Oftast leder PM;et till uppsatsen men behöver inte alltid vara. Din lärare borde ha koll på att du har skrivit uppsatsen själv vid det här laget. De brukar föra logg över vilka som skriver vad. När examensarbetet är godkänd behöver den inte alls publiceras. De flesta skolor kräver arkivering genom Diva portalen. Du kan be administratören/välja själv när du laddar upp uppsatsen att du endast vill arkivera den. Då kommer uppsatsen aldrig synas på google och sånt. Du kan närsomhelst gå in och ändra det. Tar han din uppsats kommer han att åka dit för fusk.
Senast redigerad av Raffy 2019-05-21 kl. 02:46.
Citera
2019-12-26, 21:08
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Jag håller på med mitt examensarbete nu och är riktigt nojig över att fastna i Urkund. Så här är det: mitt arbete är till det yttre likt ett arbete som gjordes för något år sedan. Jag har dessutom samma handledare som den som skrev det arbetet.
Jag har alltså inte medvetet fuskat men med samma handledare och väldigt lika metoder har jag nu märkt att min introduktion och arbetsbeskrivning är lik det gamla arbetet. Källförteckningarna är väldigt lika också. Det är ju inte så lätt att göra omskrivningar heller när arbetsprotokollet är nästan identiskt.
Det verkar dock som att den gamla uppsatsen inte finns uppladdad i diva-portalen.
Nu undrar jag om alla uppsatser som körs i Urkund automatiskt lämnar kvar för att kunna jämföras med kommande uppsatser? Eller finns det en chans att jag klarar mig med tanke på att den gamla uppsatsen inte verkar finnas i diva-portalen? Måste diskutera med min handledare...
Senast redigerad av Sven-Dufva1 2019-12-26 kl. 21:43.
Citera
2020-02-13, 18:07
Medlem
Jag fick hjälp via ett forum med en programmeringsuppgift och är lite orolig att urkund ska snappa upp det. Var går gränsen ? Det är ungefär tre korta rader. Räcker det för att hitta ett mönster enligt urkunds algoritmer ?
Citera
2020-02-13, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruuners123
Jag fick hjälp via ett forum med en programmeringsuppgift och är lite orolig att urkund ska snappa upp det. Var går gränsen ? Det är ungefär tre korta rader. Räcker det för att hitta ett mönster enligt urkunds algoritmer ?

Vet ej då jag tänker att tre rader med t.ex. cin cout eller vilket språk du använder är standard och du kan inte bli anklagad för att använda vanliga ord men du kan t.ex. ändra variabelnamn och lägga till någon kommentar.
Citera
2020-02-13, 18:26
Medlem
en rad är typ ; for k= 3:5:33 och den andra raden är en typ hk(k) = 3. jag har andra egna koder emelleanåt loopen och det är på matlab. Tror inte man kan göra den på väldigt många olika sätt.
Citera
2020-03-30, 12:19
Medlem
atribecalledquests avatar
Hej,
Lämnade in en kort text jag skrivit på universitetsnivå. uppgiften var inte stor eller "allvarlig" alls utan ett liten skit text på ca 700 ord. en del av texten hittade jag på ett känt engelsktalande forum. jag tog en del av den skrivna texten, översatte till svenska och ändrade felstavningar. nu till mina frågor: kan Urkund översätta till andra språk och sen analysera?
Är även osäker om jag ens lämnade in via Urkund utan gjorde direkt på universitets portal. När vi skrev B-uppsats så skickade vi in via mejl till läraren som då var en urkunds adress....

/Tribe
Citera
2020-03-30, 12:38
Medlem
mschiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atribecalledquest
Hej,
Lämnade in en kort text jag skrivit på universitetsnivå. uppgiften var inte stor eller "allvarlig" alls utan ett liten skit text på ca 700 ord. en del av texten hittade jag på ett känt engelsktalande forum. jag tog en del av den skrivna texten, översatte till svenska och ändrade felstavningar. nu till mina frågor: kan Urkund översätta till andra språk och sen analysera?
Är även osäker om jag ens lämnade in via Urkund utan gjorde direkt på universitets portal. När vi skrev B-uppsats så skickade vi in via mejl till läraren som då var en urkunds adress....

/Tribe
Osäker om den gör nu men för flera år sedan så kunde inte iaf inte urkund översätta. Vet någon som åkt dit på att göra det dock då hon råkat ange källan till plagiatet och läraren då kollat på källan och märkt att nästan allt står ord för ord där på engelska.
Citera
2020-05-10, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruuners123
en rad är typ ; for k= 3:5:33 och den andra raden är en typ hk(k) = 3. jag har andra egna koder emelleanåt loopen och det är på matlab. Tror inte man kan göra den på väldigt många olika sätt.
Så länge du inte har specat konstigt på samma sätt som en tidigare elev eller gjort något ovanligt misstag, tror jag det är lugnt (har själv lämnat in en yatzysimulering via urkund [inte plagierat dock]), om du t.ex skrivit täljare när det borde stå nämnare och en annan student gjort exakt samma sak kan det nog bli problem.
Citera
2020-05-10, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Jag håller på med mitt examensarbete nu och är riktigt nojig över att fastna i Urkund. Så här är det: mitt arbete är till det yttre likt ett arbete som gjordes för något år sedan. Jag har dessutom samma handledare som den som skrev det arbetet.
Jag har alltså inte medvetet fuskat men med samma handledare och väldigt lika metoder har jag nu märkt att min introduktion och arbetsbeskrivning är lik det gamla arbetet. Källförteckningarna är väldigt lika också. Det är ju inte så lätt att göra omskrivningar heller när arbetsprotokollet är nästan identiskt.
Det verkar dock som att den gamla uppsatsen inte finns uppladdad i diva-portalen.
Nu undrar jag om alla uppsatser som körs i Urkund automatiskt lämnar kvar för att kunna jämföras med kommande uppsatser? Eller finns det en chans att jag klarar mig med tanke på att den gamla uppsatsen inte verkar finnas i diva-portalen? Måste diskutera med min handledare...

Ofta har lärare väldigt hög tröskel för att anmäla arbetsprotokoll, lösningars koncentrationer, material o.d för plagiat. TROR det framförallt är introduktionen och diskussionen man ska oroa sig för. Är en student som delat kontor med lärare som snackat om urkund, där var det en lärare som hade ignorerat ett PCR protokoll med 100% matchning (antagligen inga fel i det protokollet dock, samma fel lär få lärarnas varningsklockor att ringa).
Citera
2020-05-10, 20:49
Medlem
Om man skrivit sin egen uppsats men den är lite, lite för kort. Kan urkund då upptäcka om man lagt till ord två gånger i rad som en människa ofta inte märker? T.ex skriva "Landvetter is the the most popular airport in Sweden". För att öka orden lite grand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in