Citat:
Ursprungligen postat av
Sven-Dufva1
Jag håller på med mitt examensarbete nu och är riktigt nojig över att fastna i Urkund. Så här är det: mitt arbete är till det yttre likt ett arbete som gjordes för något år sedan. Jag har dessutom samma handledare som den som skrev det arbetet.
Jag har alltså inte medvetet fuskat men med samma handledare och väldigt lika metoder har jag nu märkt att min introduktion och arbetsbeskrivning är lik det gamla arbetet. Källförteckningarna är väldigt lika också. Det är ju inte så lätt att göra omskrivningar heller när arbetsprotokollet är nästan identiskt.
Det verkar dock som att den gamla uppsatsen inte finns uppladdad i diva-portalen.
Nu undrar jag om alla uppsatser som körs i Urkund automatiskt lämnar kvar för att kunna jämföras med kommande uppsatser? Eller finns det en chans att jag klarar mig med tanke på att den gamla uppsatsen inte verkar finnas i diva-portalen? Måste diskutera med min handledare...
Ofta har lärare väldigt hög tröskel för att anmäla arbetsprotokoll, lösningars koncentrationer, material o.d för plagiat. TROR det framförallt är introduktionen och diskussionen man ska oroa sig för. Är en student som delat kontor med lärare som snackat om urkund, där var det en lärare som hade ignorerat ett PCR protokoll med 100% matchning (antagligen inga fel i det protokollet dock, samma fel lär få lärarnas varningsklockor att ringa).