2020-09-16, 09:37
Medlem
whadeewhoos avatar
Urkund som affärsidé låter som en riktig tankevurpa.
"När ett dokument börjar visa likheter med andra källor skapas grunden till en rapport. Vi räknar inte bara graden av likhet utan tar även med eventuella omskrivningar, synonymer och andra former av ändringar. Våra algoritmer fungerar oavsett vilket språk som analyseras och kan också upptäcka träffar och likheter över språkgränser mellan en växande lista av världsspråk." (Urkunds hemsida)
Detta är ju enligt mig hur språk blir till. Hur ska man kunna skriva någonting om man inte får skriva om det med sina egna ord? Sen har vi det faktum att vad ingen människa är unik, vad du än skriver så har någon annan skrivit det tidigare, om än inte hela texten, så bitvis.
Citera
2020-09-16, 09:40
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whadeewhoo
"När ett dokument börjar visa likheter med andra källor skapas grunden till en rapport. Vi räknar inte bara graden av likhet utan tar även med eventuella omskrivningar, synonymer och andra former av ändringar. Våra algoritmer fungerar oavsett vilket språk som analyseras och kan också upptäcka träffar och likheter över språkgränser mellan en växande lista av världsspråk." (Urkunds hemsida)
Detta är ju enligt mig hur språk blir till. Hur ska man kunna skriva någonting om man inte får skriva om det med sina egna ord? Sen har vi det faktum att vad ingen människa är unik, vad du än skriver så har någon annan skrivit det tidigare, om än inte hela texten, så bitvis.

Idén går ut på att alla människor tänker olika och uttrycker sig på olika sätt.
Fakta finns men det viktigaste är hur DU tolkar det.
Citera
2020-09-16, 10:07
Medlem
whadeewhoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Idén går ut på att alla människor tänker olika och uttrycker sig på olika sätt.
Fakta finns men det viktigaste är hur DU tolkar det.

Men det blir lite svårt att tolka fakta utan att använda t.ex. synonymer och eventuella omskrivningar. Hur ska man förklara någonting utan att kunna få prata om det? Citera allt? Jag undrar vad det där företaget tar betalt. Plus att dom behåller allt man själv har skrivit "för att kunna jämföra andras verk mot ens eget så att ingen ska kunna kopiera ditt verk".
Citera
2020-09-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whadeewhoo

Den sk. "algoritmen" är en RexEx-matchning som jämför text rakt av och sammanställer en rapport om andelen matchad text. Det är sedan upp till läraren att avgöra om det är plagiat eller inte. Du kommer alltid att få minst 10% matchad text om du använder källhänvisningar.

Däremot är ju Urkund mfl en upphovsrättslig gråzon då studenterna inte har gett sitt godkännande att låta sina verk publiceras i en kontroversiell tredjepartsdatabas som företaget tjänar pengar på.
Citera
2020-10-13, 01:59
Medlem
Om jag inte fått något bekräftelsemail tillbaka från urkund, betyder det då att dokumentet inte inkommit och registrerats? Fick nämligen ingen bekräftelse. Har hört att det varit problem gällande detta.
Citera
2020-12-07, 14:29
Medlem
Hur tolkar man Urkund Analysöversikt?

Urkund har hittat 5 text matchningar i min dokument.
När jag klickar på att se de, så är det Innehållsförteckning, och kurslitteratur etc som nämns.

I textlikhet rutan så återges det följande:

18% mottagarens genomsnitt
2% på denna dokument.

När jag ska läsa de 5 textmatchningar så får jag upp allt från 30%70%. Dock är det ju bara innehållsförteckning och kurslitteratur som anges i källorna.

Vet inte hur jag ska tolka resultatet, vad försöker man säga?

Dokumentet som matchas med min, är en äldre rapport skriven i samma kurs och jag antar att alla studenter som läser samma kurs följer samma struktur och därav får man dessa textmatchningar, eller?

tacksam för svar.
Citera
2020-12-07, 14:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Urkund har hittat 5 text matchningar i min dokument.
När jag klickar på att se de, så är det Innehållsförteckning, och kurslitteratur etc som nämns.

I textlikhet rutan så återges det följande:

18% mottagarens genomsnitt
2% på denna dokument.

När jag ska läsa de 5 textmatchningar så får jag upp allt från 30%70%. Dock är det ju bara innehållsförteckning och kurslitteratur som anges i källorna.

Vet inte hur jag ska tolka resultatet, vad försöker man säga?

Dokumentet som matchas med min, är en äldre rapport skriven i samma kurs och jag antar att alla studenter som läser samma kurs följer samma struktur och därav får man dessa textmatchningar, eller?

tacksam för svar.

Det låter ju inget konstigt om det är sådana saker som standardrubriker, nej. Så du kan vara lugn.
Citera
2020-12-07, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det låter ju inget konstigt om det är sådana saker som standardrubriker, nej. Så du kan vara lugn.

Trodde väl det, men med tanken på att vi har en asshole till lärare så vet man aldrig.
Jag tror att han hatar alla studenter i smyg.
Citera
2020-12-07, 15:25
Medlem
Jordgubbes avatar
Problemet med Urkund är att man inte på ett smidigt sätt kan exkludera bort främst källförteckningen så att man slipper det brus du och andra förvirrats av. Förstår inte hur man kan arbeta på ett företag med en sådan miss i funktionen. Som att tillverka cyklar som tappar trampan efter tio meter för den är felgängad, men inte bry sig om att kunderna gör sig illa och bara rycka på axlarna. I ditt fall är den relevanta frågeställningen, om frågan skulle uppstå, exakt vad i själva texten som markerat. Då hade det varit värre.
Citera
2020-12-10, 19:57
Medlem
Samizdats avatar
Tråden "Hur tolkar man Urkund Analysöversikt?" infogad.
/Moderator
Citera
2021-01-16, 08:50
Medlem
flytandelyckas avatar
Skickade nyligen in ett arbete lite väl tidigt. Deadline är nästa vecka men jag gjorde klart det redan nu och vad händer.. Jo slarvfel. Jag har skrivit fel i två citat och skrivit "or" istället för "on" och glömt ett "the". Vad ska jag göra? Det är ju helg och jag har meddelat läraren om att jag av misstag skrivit fel i citaten men han lär inte svara.

Hur ser man på detta?
Citera
2021-01-16, 09:50
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Skickade nyligen in ett arbete lite väl tidigt. Deadline är nästa vecka men jag gjorde klart det redan nu och vad händer.. Jo slarvfel. Jag har skrivit fel i två citat och skrivit "or" istället för "on" och glömt ett "the". Vad ska jag göra? Det är ju helg och jag har meddelat läraren om att jag av misstag skrivit fel i citaten men han lär inte svara.

Hur ser man på detta?
Skicka in ett korrigerat arbete på nytt, om det är möjligt (olika för olika plattformar).

Är det inte möjligt så var öppen gentemot läraren att du själv redan uppmärksammat de felen och att du skulle vara tacksam för möjlighet att rätta till.

Låter ju verkligen som rena skitfel och som jag ser det är det bara positivt om du meddelar felen själv, då saknar du uppenbarligen uppsåt till att fuska eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in