2015-10-02, 08:50
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cenasucks123
Det måste finnas nåt sätt!
Ja, man skriver arbetet själv.
Citera
2015-10-02, 16:16
Medlem
Det bästa man kan göra är att översätta en engelsk text då undviker man urkund.
Citera
2015-10-25, 11:18
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cenasucks123
Hej Flashback!

Jag skrev en uppsats nyligen och skrev nästa allt själv. Min brorsa hade skrivit en liten källkritik om wikipedia och SO-rummet så jag snodde bara det. Allt annat i texten skrev jag själv. När jag skickade det till min lärares urkund så skrev han tillbaka till mig och sa "en del av din text är identisk med en annan från *skolans namn* förklaring?" och jag blev så nervös. aja, jag lyckades förklara och han gick med på det. Men sen när gör urkund så att de kollar om den har gått genom systemet 1 gång?

Finns det några sätt att lura urkund? Hur då ifall det går?

Det är rätt enkelt minst sagt Du behöver bara kopiera en text och sedan byta ut nästan alla ord och helt enkelt skriva den med ett annat språk. Är ju fusk men omöjligt att se då urkund inte lär match något om du skriver om artikeln fast behåller andemeningen
Citera
2015-12-02, 19:27
Medlem
psyDucks avatar
Är det någon som vet hur det fungerar med macron i t ex wordfiler som skickas till urkund? Accepterar dem filer innehållandes macron och kommer i sånt fall macrot vara intakt när det gått genom urkunds system?

sökt på flashback och googlat en del utan att hitta svar på denna fråga. Mejlade till och med urkund angående detta, men inte fått något svar.
Citera
2016-02-04, 17:30
Medlem
K-nullaB-rudars avatar
Jag har en fråga som kanske inte tillhör den vanliga, har aldrig haft problem eller sådant med urkund men när jag nu skriver en stor kandidatuppsats kom jag att tänka på en sak:

Har mitt universitet rätt att ge bort mitt arbete till urkund bara sådär? Utan att fråga mig?
Känns inte ok egentligen...
Citera
2016-02-08, 16:47
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av K-nullaB-rudar
Jag har en fråga som kanske inte tillhör den vanliga, har aldrig haft problem eller sådant med urkund men när jag nu skriver en stor kandidatuppsats kom jag att tänka på en sak:

Har mitt universitet rätt att ge bort mitt arbete till urkund bara sådär? Utan att fråga mig?

Kanske inte svarar direkt på din fråga men de kör mot urkund för att se att du inte plagierat, dock om du exempelvis vill publicera din uppsats/artikel läggs den inte upp.
Citera
2016-02-08, 18:13
Medlem
ehccas avatar
Citat:

När man som student skickar in till Urkund får man tillbaka ett bekräftelsemejl där det står så här.
Citat:
Bakgrund
Av en översynsrapport från Högskoleverket framkommer det att de vanligaste ärendena hos Sveriges högskolors disciplinnämnder berör fusk genom plagiering av uppsatser, hemskrivningar och rapporter. Det här är ett allvarligt problem som har ökat i omfattning under senare år, kanske främst på grund av förbättrade möjligheter att sprida och hämta utbildningsrelaterat material via Internet.
Många lärosäten har uppmärksammat problemet med plagiering och vidtagit åtgärder som att använda Urkund.
Urkund tillhandahåller en tjänst som kan användas för att hantera det här problemet. Tjänsten har utvecklats i samarbete med Pedagogiska institutionen vid Uppsala universitet, och utgörs av ett system för hantering av inlämnade uppsatser, hemuppgifter, rapporter mm. Genom att du som student använder Urkund kan ingen otillbörligen använda sig av ditt arbete. Systemet har en kontrollerande och preventiv verkan och medför att det blir mycket svårt att plagiera ditt material utan att det upptäcks.
I korthet fungerar tjänsten så här:

1. Läraren informerar dig om att Urkund skall användas på kursens skriftliga moment. Läraren meddelar dig en e-postadress dit du ska skicka dina arbeten.

2. Du skriver ditt arbete i valfritt ordbehandlingsprogram.

3. Du lämnar in ditt arbete genom att skicka det som en bifogad fil till den e-postadress som läraren meddelat dig. Du får ett mottagningskvitto tillbaka (detta brev) där ditt diarienummer framgår. Använd alltid ditt diarienummer i eventuella kontakter med Urkunds supportavdelning.

4. På vägen från dig till läraren passerar arbetet Urkund. Arbetet lagras i Urkunds databas, varefter systemet jämför arbetet med övriga arbeten i databasen, med uppslagsverk, tidsskriftsartiklar och böcker vilka genom samarbetsavtal gjorts tillgängliga för jämförelse, samt med material på Internet.

5. När analysen är klar skickas ditt arbete automatiskt vidare till din lärare. Det skickas också en rapport där det framgår om det gjorts några träffar vid analysen av ditt inskickade arbete. Rapporten innehåller en länk till en analysöversikt som läraren kan använda för att närmare studera eventuella träffar.

6. Analysen ställer upp det inskickade arbetet på vänster sida av skärmen och källorna på höger sida. Båda sidor är försedda med markeringar i texten som indikerar var läraren bör rikta sin uppmärksamhet. Genom att jämföra de markerade styckena i det inskickade arbetet med de i källtexten får läraren den information som behövs för att gå vidare i endera riktningen. Urkund avgör aldrig vad som är plagiat eller inte utan visar enbart på likheter i olika texter.

7. När ditt arbete skickas genom Urkunds system så lagras det i Urkunds databas. Syftet är att det ska vara sökbart när andra studenters inskickade arbeten analyseras. På så sätt skyddas inskickat arbete från plagiering. Material som skickats via Urkund kommer inte att användas i annat syfte än det som redovisats ovan. Det innebär att det inte görs tillgängligt för allmänheten, journalister, forskare eller andra.

8. Som upphovsrättsinnehavare har du emellertid rätt att undanta ditt arbete från att användas som jämförelseobjekt utom din egen utbildningsorganisation/skola. Om du undantar ditt arbete kommer det att arkiveras och analyseras för din utbildningsorganisation/skolas räkning. Ditt arbete kommer inte att användas som jämförelseobjekt (möjlig källa) när andra arbeten i framtiden passerar Urkund och analyseras av systemet.

Att undanta ditt arbete innebär att det inte erhåller något skydd från att plagieras av andra.

Klicka här för att undanta ditt dokument enligt ovan:

https://secure.urkund.com/account/do...atus/****-****

Om du klickar på länken kommer du få en automatiserad bekräftelse på att ditt dokument undantagits av Urkund.
Citera
2016-02-14, 15:42
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Varför undrar du det?
Citera
2016-02-14, 16:54
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Varför undrar du det?

Jag undrar faktiskt samma sak. Man ska väl få ett mail om att uppsatsen har skickats till urkund om lärarems mail innehåller ordet urkund. I alla fall ska det stå längt ner om man vill att urkund ska radera uppsataen från deras databas efter att den rättas och det vill jag ha möjligheten att göra för jag kanske vill återanvända vissa delarav mina uppsatser. Har man rätt att kräva det från en lärare?
Citera
2016-02-14, 20:33
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
Jag undrar faktiskt samma sak. Man ska väl få ett mail om att uppsatsen har skickats till urkund om lärarems mail innehåller ordet urkund. I alla fall ska det stå längt ner om man vill att urkund ska radera uppsataen från deras databas efter att den rättas och det vill jag ha möjligheten att göra för jag kanske vill återanvända vissa delarav mina uppsatser. Har man rätt att kräva det från en lärare?

Skrev något inlägg uppåt och ja, du kan se till att den inte finns kvar, detta ska då förmedlas (brukar finnas instruktioner om hu du går tillväga). Detta görs bland annat om du vill publicera din uppsats i en journal eller någon annan stans, då får de inte finnas på exempelvis urkund. Jag tror de har rätt att köra via urkund men de har inte rätt att spara mot din vilja
Citera
2016-02-14, 21:02
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Skrev något inlägg uppåt och ja, du kan se till att den inte finns kvar, detta ska då förmedlas (brukar finnas instruktioner om hu du går tillväga). Detta görs bland annat om du vill publicera din uppsats i en journal eller någon annan stans, då får de inte finnas på exempelvis urkund. Jag tror de har rätt att köra via urkund men de har inte rätt att spara mot din vilja

Jaha tack för svar! Så om läraren inte har sparat så kan jag alltså återanvända uppsatserna?
Citera
2016-02-15, 14:45
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
Jaha tack för svar! Så om läraren inte har sparat så kan jag alltså återanvända uppsatserna?

Vet inte riktigt hur det fungerar om jag ska vara ärlig. Vad jag vet är att ifall det finns publicerat på urkund så får man inte publicera i en journal så antar det utan att vara säker. Dock om du vill återanvända någon del kan du alltid citera eller använda tidigare som referens. Hade du tänkt kopiera helt av stora delar för att slippa göra ett arbete? Finns alltid en risk att de känner igen det. Tror inte de reagerar om du använder samma referenser så till vida att du skriver om det lite och har andra också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in