2015-06-08, 18:47
Medlem
Hur lurar man URKUND???

Hej Flashback!

Jag skrev en uppsats nyligen och skrev nästa allt själv. Min brorsa hade skrivit en liten källkritik om wikipedia och SO-rummet så jag snodde bara det. Allt annat i texten skrev jag själv. När jag skickade det till min lärares urkund så skrev han tillbaka till mig och sa "en del av din text är identisk med en annan från *skolans namn* förklaring?" och jag blev så nervös. aja, jag lyckades förklara och han gick med på det. Men sen när gör urkund så att de kollar om den har gått genom systemet 1 gång?

Finns det några sätt att lura urkund? Hur då ifall det går?
Citera
2015-06-08, 19:00
Medlem
Tror inte det finns något sätt att "lura" urkund på.

Dock finns det sätt som gör att urkund inte kan märka att du plagierat. Om du skriver på word så finns det en funktion som visar synonymer när du högerklickar på ett ord. Och då är det bara att ändra ordet samt formulera om lite meningar, och vips så är de klart.
Citera
2015-06-08, 19:12
Medlem
Urkund markerar inte citat, Lägg in några " och byt färg på dem till vit samt förminska dem så mycket som möjligt. Markera inte hela texten bara, allting som skickas via urkund visar en viss % plagiat, 0% skulle vara orimligt.
Citera
2015-06-08, 19:49
Medlem
Lägg istället 30 minuter på att formulera om den del du har kopierat
Citera
2015-06-09, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lixxor
Urkund markerar inte citat, Lägg in några " och byt färg på dem till vit samt förminska dem så mycket som möjligt. Markera inte hela texten bara, allting som skickas via urkund visar en viss % plagiat, 0% skulle vara orimligt.

Jag har själv aldrig försökt ta mig förbi Urkund. Men jag har hört från flera källor att det där inte längre fungerar.
Citera
2015-06-09, 10:59
Medlem
SpoonyOnes avatar
Spara som en jpeg bild och därefter omformatera till pdf . Urkund ser det hela som ett fotografi.
Citera
2015-06-09, 12:39
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpoonyOne
Spara som en jpeg bild och därefter omformatera till pdf . Urkund ser det hela som ett fotografi.

Och hur ser läraren på den rapport som URKUND då genererar?
Citera
2015-09-02, 19:54
Medlem
Lura Urkund

Sha! Jag måste skicka in ett referat till min lärare på urkund senast idag! Problemet är det att jag mår piss idag (huvudvärk och negativa tankar) så jag plagierade en text och ändrade ordningen på några meningar och använde synonymer för väldigt många av orden. (ändrade tom av till utav)
Kommer Urkund kunna märka att jag plagierat? Eller räknas det ens fortfarande som plagiat trots alla ändringar?
Svar uppskattas! (Även om ni bara skriver Dret kaffe)
Citera
2015-09-02, 19:56
Medlem
Mosebys avatar
Tror de flesta system där du skickar in "uppgifter" på online har ett inbyggt system som känner av om det är kopierat eller ej. Du kanske har tur om du ändrat mycket men.
Citera
2015-09-02, 20:10
Medlem
kinesarsles avatar
Det är väldigt svårt att veta vad Urkund kommer att känna igen, men ja, det du nämner räknas som plagiat.
Citera
2015-09-02, 20:21
Medlem
Rosikos avatar
Strunta i att skicka in plagierat, du kommer bara framstå som en fuskare. Du har två alternativ:
1. Var ärlig och säg till din lärare att du haft tidsbrist.
2. Skicka in ett tomt dokument/dokument med error i, när läraren upptäcker detta så skyller du på tekniskt fel. Oftast går de att köpa sig en dag eller två extra till att göra uppgiften.
Citera
2015-10-02, 07:21
Medlem
Det måste finnas nåt sätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här