2009-01-13, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreasaswardh
Jag minns inte exakt hur deras påhitt fungerade men skulle gissa på att de ville använda ett bindestreck mellan de sammansatta orden så eleven skulle förstå hur det funkar. Fungerade inte speciellt bra, folk skrev fot-boll osv., riktigt snurrig idé i vilket fall.

Bindestreck var väl något man använde på den gamla goda tiden då det bara fanns penna och papper? När raden började ta slut så fick man avstava en del ord för att fortsätta på nästa rad. Exvis fotbolls-match, samhälls-planering.

Men om det fanns plats på raden så fick man inte avstava på det sättet.

På den tiden så var formalia minst lika viktig som stavningen. Det skulle inte bara vara rättstavat utan det skulle vara snyggt också!

Att sätta en underskrift på ett brev i vänsterkant var en dödssynd. Den skulle sitta till höger under texten. Men det har försvunnit bara för att folk inte kan lära sig att tabulera korrekt i ordbehandlingsprogrammen!

.
Citera
2009-01-13, 16:35
Medlem
FreeThinkers avatar
Jag skriver bättre på Engelska och läser i princip enbart engelsk literatur och böcker, vilket har sabbat mitt Svenska modersmål rejält.

Löjligt hur dålig jag har blivit på att stava ect.
Citera
2009-01-24, 13:58
Medlem
Särskrivningar.

Varför är det så jävla många svenskar som lyckas med särskrivningar hela tiden? Det är hur vanligt som helst och det verkar vara väldigt få i min umgängeskrets som faktiskt vet hur man skriver ihop sina ord.

Jag har försökt lära några kompisar hur enkelt man vet om ett ord skall skrivas ihop eller inte, och dom säger att dom förstår men ändå fortsätter dom med sina särskrivningar?

Och sedan om man tar upp exempel så säger dom "Men det är ju inte ens ett riktigt ord", men det spelar ju inte heller någon roll.

Vi tar som exempel: Högtalarflaska. (Vad jag vet finns inget sådant). Det skrivs ju ändå ihop, medan dom skriver "Högtalar Flaska" och säger att det inte spelar någon roll eftersom det inte finns ändå.

Åsikter? Varför är det såhär? Varför har majoriteten så svårt för sig att lära sig?
Senast redigerad av _blackened_ 2009-01-24 kl. 14:04.
Citera
2009-01-24, 14:01
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
Och sedan om man tar upp exempel så säger dom "Men det är ju inte ens ett riktigt ord", men det spelar ju inte heller någonroll.

Åsikter? Varför är det såhär? Varför har majoriteten så svårt för sig att lära sig?
Någonroll?

Det har blivit mer accepterat att vara dum i huvudet och därmed orkar de som har insett att de är just detta inte bry sig om att stava rätt.
Mer irriterande är det däremot de som inte kan hantera "de och dem - då ska de hellre skriva som du gör - "dom".

/HATE
Senast redigerad av 4283 2009-01-24 kl. 14:04.
Citera
2009-01-24, 14:01
Medlem
Svarta.Svansens avatar
Troligtvis tuktades det alldeles för lite under låg- och mellanstadiet.
Citera
2009-01-24, 14:02
Medlem
platypuss avatar
Sjukt irriterande med särskrivningar, och precis som du har jag kompisar som aldrig tycks lära sig.

Eftersom att så många har problem med det antar jag att det är sjukt svårt att lära sig om ett ord ska sitta ihop eller inte (inte så troligt), eller att dom flesta är allmänt lata/dumma i huvudet.
Citera
2009-01-24, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4283
Någonroll?

Det har blivit mer accepterat att vara dum i huvudet och därmed orkar de som insett att de är dumma i huvudet inte bry sig om att stava rätt.
Mer irriterande är det däremot de som inte kan hantera "de och dem - då ska de hellre skriva som du gör - "dom".

/HATE

Sjukt ironiskt att jag råkade skriva ihop de där orden. Haha. Bra påpekning!

Men hur som helst så handlar det ju inte om att dom skriver ihop ord som inte ska sitta ihop, utan att dom inte verkar skriva ihop några ord alls.
Citera
2009-01-24, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platypus
Sjukt irriterande med särskrivningar, och precis som du har jag kompisar som aldrig tycks lära sig.

Eftersom att så många har problem med det antar jag att det är sjukt svårt att lära sig om ett ord ska sitta ihop eller inte (inte så troligt), eller att dom flesta är allmänt lata/dumma i huvudet.

Det måste vara något med intelligensen. Hur mycket man än förklarar så fattar dom inte...
Citera
2009-01-24, 14:06
Bannlyst
Rättstavningsprogram påverkar.
Ordet "Rättstavningsprogram" rödmarkeras nu när jag skriver det. Skriver jag istället rätt stavnings program så försvinner felmarkeringen.
Citera
2009-01-24, 14:08
Medlem
High fives avatar
Jag har vanligtvis inga problem med särskrivningar men ibland får jag faktiskt inte ihop det, tror inte jag har så stora problem med särskrivningar för att jag är för lat. Orka ett mellanrum, det tar tid och kraft!
Citera
2009-01-24, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlatonsButch
Rättstavningsprogram påverkar.
Ordet "Rättstavningsprogram" rödmarkeras nu när jag skriver det. Skriver jag istället rätt stavnings program så försvinner felmarkeringen.

Haha. Tokigt.

Min flickvän särskriver hela tiden. HELA tiden och det börjar gå mig på nerverna. Även fast det inte påverkar mig egentligen, men bara själva grejen att hon aldrig verkar fatta
Citera
2009-01-24, 14:11
Medlem
8-bits avatar
Folk som skriver mycket på engelska tenderar nog att särskriva mer än de som inte gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in