2008-02-09, 06:57
Medlem
Zwerchstands avatar
Tråden Särskrivning fogad till denna, i syfte att få en samlande tråd för diskussion av anmärkningsvärda Exempel på särskrivning. Tankar kring det generella fenomenet dryftas i Stora tråden om särskrivning.

/Moderator
Citera
2008-02-09, 18:08
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Det är väl programmerat efter engelska språkregler, så som word.

I word slipper jag iaf att få felstavning på ihopskrivna ord. Det borde vara relativt enkelt att fixa till det hela då det inte kan vara någon stor sak programmeringsmässigt.
Citera
2008-02-09, 19:04
Medlem
Finwës avatar
Angående automatiska rättstavningsprograms oförmåga att känna igen sammansatta ord kan det väl ha något att göra med svenskans förmåga att foga samman i princip vilka ord som helst till ett nytt? Äppelskruttarsle, korkskruvsskalle, kockmössefabrikör.

Utan att kunna ett jota om programmering i allmänhet och, programmering av sådana funktioner i synnerhet, gissar jag att det kan bli lite knöligt att skapa en funktion som klarar av alla möjliga sammansättningar av två eller fler ord. Inte minst kan det kanske bli vådligt att urskiljningslöst acceptera alla sammanslagningar där vardera ord är rättstavat.

Däremot tycker jag att mer eller mindre vanliga och vedertagna ord som nämnda underleverantör borde vara självklara att lägga in i ordlistan, som enskilda ord helt enkelt. Själv lägger jag tvångsmässigt till vanliga sammansatta ord när Macens ordlista är där och petar med rödpennan.
Citera
2008-03-06, 00:54
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runar.K.Öijer
jag blir tvungen att särskriva när jag skriver sms eftersom ordlistan T9 inte är nått vidare bra
Tips: använd "höger" istället för mellanslag om du vill skriva ett sammansatt ord i mobilen.

Men jo, särskrivningar är inte alltid helt lätt begripliga, däremot skulle jag tycka det vore roligt om alla samman satta ord med foge-s började särskrivas: "järnvägs station", det är ju inte helt ologiskt. Var det till och med så från början?
Citera
2008-03-06, 01:44
Medlem
Zwerchstands avatar
Kanske det.

en stads hotell
ett stadshotell
Senast redigerad av Zwerchstand 2008-03-06 kl. 01:56. Anledning: Tydligare exempel
Citera
2008-03-09, 19:29
Medlem
MothmanBudss avatar
jag har en grej som inte är sär skrivning men ganska kul ändå, ett par blattar som äger en pizzeria hade skrivit
"Öppetider: 12 - 10"
Citera
2008-04-18, 11:09
Medlem
Wow fantastiskt. Tänk om de faktiskt öppnade kl 12 på dagen och stängde kl 10 på kvällen. Kunde ju kanske skrivit 22 istället för 10, men de utgick väl ifrån att de flesta skulle förstå.
Citera
2008-04-18, 13:24
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MothmanBuds
jag har en grej som inte är sär skrivning men ganska kul ändå, ett par blattar som äger en pizzeria hade skrivit
"Öppetider: 12 - 10"

Hur många förstår inte att det handlar om PM? Upp med en hand.

Ibland gäller det att använda den logiska delen av hjärnan också. Hade det däremot stått 10-11 eller liknande hade man kunnat fnissa lite åt det.
Citera
2008-04-18, 16:03
Medlem
Zwerchstands avatar
Man skulle också kunna vara gravt latinskadad och tolka öppetiderna som gällande datum.
Citera
2008-04-28, 20:55
Medlem
526s avatar
Jävla skitland vi bor i.
I Berlin är det inget att fnissa åt. Där är det öppet 12-10 (på många ställen iaf)
Citera
2008-05-07, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Comp
Detta är den nya Stora tråden om särskrivning, sammanfogad av ett mångtal trådar rörande samma ämne, under justerad rubrik. Väl inkomna!

/Moderator (2008 02 09)

Varför ska det vara så svårt att förstå att vi inte skriver isär i Sverige?
- missade alla (90%) här på FB grundkolan årskurs 5...?

Ja fy vad jobbigt det är med sär skrivningar. Detta är något som för stör hela vår at sam hälle
Citera
2008-05-07, 22:37
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalakille
Ja fy vad jobbigt det är med sär skrivningar. Detta är något som för stör hela vår at sam hälle

Och det ska komma från en dalakille! Särskrivningar är ju en del av kulturarvet i Dalarna. Tänk på alla gårdsnamn (och vägnamn baserade på dem): Tros Per, Lid Anna, Back Hans o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in