2003-09-26, 15:32
Medlem
Comps avatar
Detta är den nya Stora tråden om särskrivning, sammanfogad av ett mångtal trådar rörande samma ämne, under justerad rubrik. Väl inkomna!

/Moderator (2008 02 09)

Varför ska det vara så svårt att förstå att vi inte skriver isär i Sverige?
- missade alla (90%) här på FB grundkolan årskurs 5...?
Senast redigerad av Zwerchstand 2008-02-09 kl. 07:00.
Citera
2003-09-26, 15:58
Medlem
Hylands avatar
Nä, jag lyckades hålla mig till årskurs 6/7 innan jag hoppade av.
Citera
2003-09-26, 16:01
Medlem
Mr Testhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comp
Varför ska det vara så svårt att förstå att vi inte skriver isär i Sverige?
- missade alla (90%) av alla här på FB grundkolan årskurs 5...?
Det är inte så svårt att förstå. Missade du veckan då de talade om att ny mening börjar med STOR bokstav??
Citera
2003-09-26, 16:45
Bannlyst
Andra språk

I andra språk, tex framförallt engelskan, är ju särskrivning korrekt. "Berlin-restaurang" el "berlinrestaurang" som det båda kan heta på svenska heter "Berliner Restaurant" på tyska, då det eg är genitiv plural av "Berliner" alltså "berlinarnas restaurang"..."Berlin restaurant" på engelska osv.
Citera
2003-09-28, 00:43
Medlem
Viruzs avatar
På tal om särskrivningar och restauranger såg jag ett härligt exempel på särskrivning på en restaurangskylt idag.

"Val Fri tre rätters meny"

Trodde inte man kunde få in så många särskrivningar på så få ord.
Citera
2003-09-28, 01:18
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viruz
På tal om särskrivningar och restauranger såg jag ett härligt exempel på särskrivning på en restaurangskylt idag.

"Val Fri tre rätters meny"

Trodde inte man kunde få in så många särskrivningar på så få ord.

Rädda Willy
Valen har blivit fri, sedan styckade dem honom :mad:
Citera
2003-09-28, 02:09
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMTD
I andra språk, tex framförallt engelskan, är ju särskrivning korrekt. "Berlin-restaurang" el "berlinrestaurang" som det båda kan heta på svenska heter "Berliner Restaurant" på tyska, då det eg är genitiv plural av "Berliner" alltså "berlinarnas restaurang"..."Berlin restaurant" på engelska osv.

Min teori är att bl.a. särskrivning i svenskan, samt användandet av apostrofer vid ägandeform (ex. "Britta's hund"), beror på att svenskar inte tillräckligt väl lär sig varken svenska eller engelska och blandar ihop språk- och grammatikreglerna i dem.
Citera
2003-09-28, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /dev/jesus
Min teori är att bl.a. särskrivning i svenskan, samt användandet av apostrofer vid ägandeform (ex. "Britta's hund"), beror på att svenskar inte tillräckligt väl lär sig varken svenska eller engelska och blandar ihop språk- och grammatikreglerna i dem.

Instämmer. Vill även tillägga att de är mycket lättare att särskriva på datorn än annars, iaf för mig då handen gärna trycker på space-tangenten utan min egentliga inblandning
Citera
2003-09-28, 11:00
Medlem
Faroths avatar
Synd att det vårt största forum mor särskrivningar (http://www.skrivihop.nu) har lagts ned...
Citera
2003-09-28, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av /dev/jesus
Ja, det spelar också in. Vissa av oss har ju instinktiv känsla för vad det skall heta, men det är inte var mans egendom.
Citera
2003-09-28, 23:00
Medlem
Zeromatics avatar
blocket.se är nog det ställe som gjort mig mest irriterad pga. förekomsten
av särskrivningar hittills.
Citera
2003-09-28, 23:22
Medlem
Farbror Buskes avatar
Exempel på särskrivning

Välkomna till den samlande tråden för diskussion av anmärkningsvärda Exempel på särskrivning! Tankar kring det generella fenomenet dryftas i Stora tråden om särskrivning.

/Moderator (2008 02 09)

En brun hårig sjuk sköterska - låter trevligt va?
Rök fritt - fram med ciggen grabbar!
Skum släckare - inte att lita på

Jag vet att dom här fanns att hitta på skrivihop.nu, men man kan aldrig kämpa nog mot särskrivningar!

Vilka är era bästa/värsta exempel på detta utarmande av språket?
Senast redigerad av Zwerchstand 2008-02-09 kl. 06:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in