2004-01-10, 08:11
Medlem
Kan ingen moderator göra en sticky över hela flashback med lite vardagliga skrivregler?
Citera
2004-01-23, 22:31
Medlem
I don't cares avatar
Ville bara påpeka att c:a 10% av det svenska folket lider av dyslexi. Ska dessa personer inte få utrycka sig i skriftlig form? Om det är så kanske vi ska neka folk med andra handikapp att göra sånt dom inte är bra på. Tycker att de som sitter på ett forum som är till för alla inte ska sitta och klaga på hur folk skriver. Om de är så dumma att de inte begriper, så läs inte inläggen då! Alla har rätt att skriva här även dyslektiker, Även om det inte blir helt korrekt så är det ofta helt begripligt för de flesta, förutom de riktigt dumma då. Alla är olika bra på olika saker men alla har rätt att göra sånt de inte är så bra på. Hur ska man annars bli bättre?

http://www.dyslexi.info/
Citera
2004-01-23, 22:39
Bannlyst
Jag missade årskurs nio eftersom jag struntade i skolan i åttan... Därför har jag enbart åtta års skolgång...

Jag kan för övrigt hålla med Comp om det vidriga i att särskriva. Det heter inte sjuk sköterska eller bil verkstad...

Förbannat irriterande, det där... :mad:

// Roger P.
Citera
2004-01-23, 22:52
Medlem
ÄlskaMigs avatar
70% av min undervisning i skolan var på engelska. därför skriver jag svenska som om jag invandrat för 3 år sedan (nu iofs utvandrat men men )
Citera
2004-01-23, 23:17
Medlem
Min favoritsärskrivning är (den är dessutom är sann).
Följande står på en taxibils dörr: "Rök fritt i bilen".
Hur ska man tolka den?
Citera
2004-01-23, 23:18
Medlem
joyces avatar
Tittar man på läs- och skrivinlärningen i skolan så ser man att alla sammansatta ord skrivs med bindestreck. Barnen lär sig att skriva med bindestreck och på mellanstadiet säger fröken att nu är ni så stora så ni kan sluta skriva med bindestreck. Tyvärr förklarar inte läraren att bindestrecken inte ska ersättas av ett mellanslag.

Jag tror att läs- och skrivinlärningsdidaktiken till stor del påverkat många av de som har svårt på sammansatta ord och särskrivningar.

Sen tenderar många (även jag) att snubbla på tangenterna ibland, då kan det bli särskrivning och felstavning på alla möjliga ord.
Citera
2004-01-24, 00:12
Medlem
Pellenezs avatar
En affär nära mitt boende säljer enligt eget anslag: Hund bajs påsar
Citera
2004-01-24, 20:48
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I don't care
Ville bara påpeka att c:a 10% av det svenska folket lider av dyslexi. Ska dessa personer inte få utrycka sig i skriftlig form? Om det är så kanske vi ska neka folk med andra handikapp att göra sånt dom inte är bra på. Tycker att de som sitter på ett forum som är till för alla inte ska sitta och klaga på hur folk skriver. Om de är så dumma att de inte begriper, så läs inte inläggen då! Alla har rätt att skriva här även dyslektiker, Även om det inte blir helt korrekt så är det ofta helt begripligt för de flesta, förutom de riktigt dumma då. Alla är olika bra på olika saker men alla har rätt att göra sånt de inte är så bra på. Hur ska man annars bli bättre?

Eftersom man ofta stöter på detta argument har jag tagit mig för att kolla upp om dyslektiker verkligen särskriver oftare än andra. Det gör de inte. Dyslektiker har oftast svårt att se ords uppbyggnad, alltså att placera bokstäverna rätt. Inte nödvändigtvis vid skrivning utan även vid läsning.
En fråga i ämnet, hur kommer det sig att alla dessa dyslektiker på FB stavar ganska bra, men särskriver ofta? Dessutom särskriver de alltid "på rätt ställe". Vore det så att de inte kan skriva borde de ju särskriva lite hur som helst?
En dyslektiker borde ju särskriva t ex ordet "särskrivning" på en massa olika sätt; sä rskrivning, särsk rivning, särs kriv ning.
Citera
2004-01-24, 21:18
Medlem
joyces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I don't care

Här får du en länk till lite seriösare dyslexiforskning som inte hänvisar till expressen och aftonbladet.
http://www.ki.se/dyslexi/

Anser du att man inte får korrigera de som har skrivsvårigheter? Hur ska de annars lära sig? Uppenbarligen får de inte adekvat hjälp på skolan så då kanske FB´s forum kan bli ett steg i rätt riktning. All skrivning stimulerar till utveckling av språket så det är jättebra att de som har svårt ändå skriver här, men om ingen påpekar deras fel kommer de inte vidare i sin skrivutveckling.
Citera
2004-01-24, 21:52
Medlem
El Zorros avatar
På internetforum så säger "alla" som inte kan stava att de har dyslexi. Det känns lite som om att en hel del människor tyvärr använder det som en ursäkt när man inte kan kontrollera det. Personligen så bryr jag mig inte jättemycket bara man fattar vad de skriver.
Citera
2004-01-24, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
På internetforum så säger "alla" som inte kan stava att de har dyslexi. Det känns lite som om att en hel del människor tyvärr använder det som en ursäkt när man inte kan kontrollera det. Personligen så bryr jag mig inte jättemycket bara man fattar vad de skriver.
Jo, det är en vanlig ursäkt, verkar det som. Personligen tror jag att en mycket stor majoritet av de som särskriver bara är slarviga.

Jag stör mig på särskrivningar, men minst lika mycket på personer som blandar ihop de/dem och inte kan skriva hela ord (ja istället för jag, va istället för vad etc.).

EDIT: Och särskilt personer som skriver "e" istället för "är" och "d" istället för "det".

EDIT II: Jo, jag är inkonsekvent, det vet jag --> http://www2.flashback.info/scandinavia/showpost.php?p=730573&postcount=87
Citera
2004-01-25, 20:51
Medlem
I don't cares avatar
Har personligen gått på en speciell skola för dyslektiker i två år och det var mycket vanligt med särskrivningar. Dubbelteckningar är också ett stort problem bland dyslektiker. Själv har jag inga problem med läsning men stavar illa och särskriver en hel del.

Naturligtviss ska man på peka om någon gör fel det är sätter det ofta görs på som kan var lite störande. Ni är dumma i huvudet för ni inte kan! typ. Det stör mig efter som, det är bevisat att det inte har nått med intelligens att göra. Några av historiens största forskare har varit dyslektiker. Så jag kan inte förstå denna felskrivnings förakt, från folk som har turen att inte ha problem.

Det är sorligt att dysleksi är en av de få handikapp man fortfarande får skämmas för. Ser inte många som gör sig lustiga över andra handikapp. Risken är då att många bra talare tystnar.

Några kända dyslektiker.

Albert Einstein
Tom Cruise
Harrison Ford
Will Smith
George Bush
Michelangelo
Walt Disney
Lenoardo Da Vinci, Ansågs vara 500år före sin tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera