2004-01-25, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av I don't care
Naturligtviss ska man på peka om någon gör fel det är sätter det ofta görs på som kan var lite störande. Ni är dumma i huvudet för ni inte kan! typ. Det stör mig efter som, det är bevisat att det inte har nått med intelligens att göra. Några av historiens största forskare har varit dyslektiker. Så jag kan inte förstå denna felskrivnings förakt, från folk som har turen att inte ha problem.
Jag har inte sett att någon sagt att ni är dumma i huvudet? Och även om man inte kan rå för sina särskrivningar så ändrar inte det på det faktum att särskrivningar är väldigt jobbiga att läsa.
Citera
2004-01-25, 21:10
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Några kända dyslektiker.

Albert Einstein
Tom Cruise
Harrison Ford
Will Smith
George Bush
Michelangelo
Walt Disney
Lenoardo Da Vinci, Ansågs vara 500år före sin tid

Vad har detta med saken att göra? Att de blivit kända trots ett handikapp? Som dessutom är ett man fortfarande skall skämmas för, men som ändå skall hållas fram för att visa hur duktiga de är? Bestäm dig, tack. Kan en dyslektiker lära sig läsa/skriva så kan de banne mig lära sig sluta särskriva. Det måste ju vara lättare än att stava till många vanliga ord.
Citera
2004-01-25, 21:26
Medlem
I don't cares avatar
Finns många saker jag finner irriterade, men så är det ju så i livet att vissa saker måste man kunna stå ut med om det hjälper andra. Så kan jag ju på peka att så mycket skit jag fått genom åren pga min skrivning, har gjort att jag inte aktivt velat delta på olika forum chattar mm. Detta tills nyligen då jag bestämde mig för att inte bry mig. Om folk inte vill vara toleranta så får det vara deras problem. Hoppas att dom råkar ut för andars onödiga förakt i andra sammanhang.

Mysharry:
-”Det måste ju vara lättare än att stava till många vanliga ord. ”
Tur att du tycker så. Då måste det vara så.

-”Kan en dyslektiker lära sig läsa/skriva så kan de banne mig lära sig sluta särskriva.”
De flesta dyslektiker blir aldrig bra på o skriva.

Kändisarna tog jag som exempel på att dyslektiker inte nödvändigt viss behöver vara dumma vilket många tror. Utan Har ett ganska enkelt gehörs problem som gör att de inte ”hör/ser” hur ”ord/meningar” ska byggas upp. Mycket av det kan tränas bort, men har man inte boll sinne så blir man inte fotbollspelare heller. Lika så med dyslektiker kan bli bättre men inte helt bra.
Citera
2004-01-25, 21:30
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Mysharry:
-”Det måste ju vara lättare än att stava till många vanliga ord. ”
Tur att du tycker så. Då måste det vara så.

Skönt att vi är ense om något.
Citera
2004-01-25, 22:21
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Jag tror detta problem har ökat dramatiskt under senare år. Jag har hängt runt på internetforum i många år och förr var det inte lika vanligt. Fattar inte att det ska vara så jävla svårt.
Citera
2004-01-25, 22:32
Medlem
Laments avatar
Ähhhh du överdriver.. Kanske en av tio på fb som särskriver . Att särskrivning är ett stort problem i Sverige håller jag dock med om.
Citera
2004-01-25, 22:32
Medlem
I don't cares avatar
Hmm, det kan ju bero på att fler använder Internet nu och att flera som jag vill deltaga i debatter trots att de har problem. Att skam nivån har sänkts och därigenom gett fler tillgång till forum chatar mm. Vill ni läsa perfekt svenska läs en bok då! För där många skriver kommer alltid vissa att skrivas något fel.

En del skriver fel pga lite träning "alla skriver inte mycket" en del har dyslexi en del är bara slarviga. Till och med de som klagar skrivet fel till och från.

[Edit]
Värt att påpeka: Min svenskalärare på dyslektiker skolan var kring 60år hade jobbat som svenskalärare hela livet fick också slå up vissa ord. Kanske det vore på tiden att reformera språket så att den passar till fler som man gjort i tyskland? Det finns alltid mer än ett sätt att göra saker på. I språk fallet är det Svenska akademin som bestämmer hur saker ska stavas hade det varit andra där så kanske det skulle ha sett annorlunda ut.

Och att folk inte fattar förvånar mig inte folk vill gärna inte fatta när de inte är drabbad själva. Har med empati att göra.

Att skriva är som att komponera musik vissa är bra på det vissa inte. Och långt ifrån alla kan bli riktigt bra. Men alla kan bli så bra så att dom blir förståda om dom får chansen och inte blir sparkad på så fort de gör fel.
Citera
2004-01-25, 23:41
Medlem
wobblas avatar
Citat:
Och att folk inte fattar förvånar mig inte folk vill gärna inte fatta när de inte är drabbad själva. Har med empati att göra.

Att skriva är som att komponera musik vissa är bra på det vissa inte. Och långt ifrån alla kan bli riktigt bra. Men alla kan bli så bra så att dom blir förståda om dom får chansen och inte blir sparkad på så fort de gör fel.

Det är väl ingen som sagt att man inte får vara med och leka om man inte kan stava rätt? Det som påpekas är att det är svårt som tusan att läsa det som skrivits när det är särskrivet, men inte att man för den skull behöver lägga av helt.

När man läst en halva mening med särskrivna ord så fattar man inte vad det är man läst, utan måste läsa om den igen, lite nogrannare. Och vad ser man då? Jo, fanstyget har särskrivet ett ord, ibland två, vilket gjort att jag inte direkt förstått vad som skrivits. Om det bara hade hänt ibland så hade det inte varit så jobbigt, men när man måste läsa varje mening flera gånger och försöka lista ut vad skribenten vill ha sagt, det är då man blir förbannad.

Och det är ju inte bara mig som läsare det går ut över. De som ideligen skriver fel, tolkar man i slutändan som mindre seriösa och mindre intelligenta. (Det har diskuterats förut) Så det går alltså ut över särskrivaren själv till slut.

(Jag ska inte kommentera hur många särskrivningar du har i dina inlägg, då du redan påpekat att du är dyslektiker
Citera
2004-01-25, 23:57
Medlem
I don't cares avatar
Vill tacka för ett vänligt formulerat inlägg. Samtidigt som jag vill göra klart att jag förstår att det kan vara jobbigt att läsa ”slarvigt” skrivna inlägg, precis som jag kan tycka att det är jobbigt med folk som inte begriper sånt som jag är bra på. Men det får inte bli så att man inte får yttra sig bara för att man inte kan göra det perfekt.

Du får gärna rätta mina synder det kanske jag mår bra av.
Citera
2004-01-26, 00:14
Medlem
Detta med särskrivning är ett vanligt problem på många forum i det här landet.
Personligen så bryr jag mig inte men det finns de som tar varje särskrivning som en personlig förolämpning.

För er som inte är dyslektiker kan jag tipsa om http://www.arrowartoft.se/produkter/sarsk/index.asp.
Kan dock inte lova några resultat men gratis är det.
Citera
2004-01-26, 00:27
Medlem
I don't cares avatar
Den var rolig
Citera
2004-01-26, 00:30
Medlem
Laments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Costello
Detta med särskrivning är ett vanligt problem på många forum i det här landet.
Personligen så bryr jag mig inte men det finns de som tar varje särskrivning som en personlig förolämpning.

För er som inte är dyslektiker kan jag tipsa om http://www.arrowartoft.se/produkter/sarsk/index.asp.
Kan dock inte lova några resultat men gratis är det.
Tack för den sidan Costello! Inte just för särskrivningsprogramet, för det har jag koll på, men fanns en massa andra intressanta saker där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in