2004-01-08, 19:30
Medlem
skalizs avatar
Kolla på den länken nu allihop och ladda hem programmet! för det är fan inte många på forumet som besitter konsten att skriva ihop två ord.

Bra initiativ princess!
Citera
2004-01-08, 20:26
Medlem
Mockens avatar
Görbra program på en grundläggande nivå, vilket lär passa många skribenter här!

Gammal devis: "Det är skillnad på en brunhårig sjuksköterska och en brun hårig sjuk sköterska"

Jag tror att särskrivningen bottnar dels från engelskt inflytande, samt att barnen i första klass får lära sig att skriva bindestreck mellan morfemen i ett sammansatt ord, t ex brand-man. Jag klagade på detta till mina barns lärare, men de tyckte det underlättade för barnen att lära sig läsa. Horribelt anser jag.
Citera
2004-01-08, 20:28
Medlem
Mr Radarkontakts avatar
Jag har spelat spelet och fick inte ett enda fel... Wow!!
Jag har nog inte särskrivit ett enda ord här på Flashback! Ni förslavade analfabeter, avguda Mig, er högaktige överman!!!
Citera
2004-01-08, 20:42
Medlem
Mockens avatar
En tanke slog mig, borde inte denna länk ligga under Språk!
Citera
2004-01-08, 20:58
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
En tanke slog mig, borde inte denna länk ligga under Språk!

japp, + alla andra forum
Citera
2004-01-08, 22:57
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaliz
japp, + alla andra forum

Eller Filosofiforumet snarare.
Citera
2004-01-09, 00:02
Medlem
PrettyPrettyPrincesss avatar
Jag tar nog och följer era råd.
Jag flyttar tråden till "språk", men låter en redirect ligga kvar i "länktips".
Citera
2004-01-09, 08:33
Medlem
Ralfons avatar
Grymt många som särskriver nuförtiden...undrar varför det är så? Varför skriver folk inte ihop mer, som exempelvis "rödfärg" när man menar "röd färg"..?
Citera
2004-01-09, 13:02
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfon
Grymt många som särskriver nuförtiden...undrar varför det är så? Varför skriver folk inte ihop mer, som exempelvis "rödfärg" när man menar "röd färg"..?

Det har blivit mycket värre på senare år. Tydligast märkar man det om man surfar på lite mer fjortisforum som tex Swecan och sweclockers. Så jävla irriterande. Jag fattar inte vad som är så svårt. Det är ju för böveln en tydlig och enkel regel. SKRIV IHOP SAMMANSATTA ORD!
Citera
2004-01-09, 13:11
Medlem
Comps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
SKRIV IHOP SAMMANSATTA ORD!

Precis...! Vad är det som är så svårt? I svenskan skriver vi ihop, och i engelskan så skriver dom isär. Måste vara en svår regel...
Citera
2004-01-09, 18:03
Medlem
Konrad Haifas avatar
Är det någon som har koll på hur dessa fjortisar klarar sig i skolan? Om man flera gånger om dagen skriver saker som "hallllluuu kjamizzzzen, hur va jympa lescionen ida rå?", borde man inte då glömma vad som är korrekt? Eller håller dom sig med två språk, ett normalt på lektionerna och ett annat, friare på nätet och i sms?
Citera
2004-01-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Jag tror att särskrivningen bottnar dels från engelskt inflytande, samt att barnen i första klass får lära sig att skriva bindestreck mellan morfemen i ett sammansatt ord, t ex brand-man. Jag klagade på detta till mina barns lärare, men de tyckte det underlättade för barnen att lära sig läsa. Horribelt anser jag.

Jag tror även att SMS:andet påverkar. Min T9 funktion ballar ur på lite längre ord och då särskriver jag med flit för att det ska gå snabbare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in