Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Du kanske inte förstod min (något implicita) poäng. Du kan räkna ut att det uttalas så därför att du vet att det ska uttalas så. Det är inget som har att göra med om det finns ett mellanslag där eller ej. Det är en (orto)grafisk konvention som vi språkbrukare har bestämt, men skriften i sig anger inte ett visst uttal. Engelska sammansättningar, som vanligtvis inte skrivs ihop, får i de flesta fall ändrat uttal (sammansättningsbetoning) trots att de har ett mellanslag. I franska sammansättningar ändras varken skriftbild eller uttal, men de är likafullt sammansättningar.
Ehm, nej jag förstår inte vad du menar, fortfarande. Att ett mellanslag inte skulle spela nån roll för uttalet vet jag inte var du får ifrån. Kanske att det formellt inte ingår i nån regel, men om inte så är det en överallt rådande norm. I vilket fall är det självklart att det sägs på olika sätt. Som den andre sa, så är det ingen som skulle be en steka en spade, men jag vet ändå hur man uttalar "stek spade." Jag vet inte på förhand hur man säger frasen, men jag kan lista ut det via en princip.
Flera engelska tvåordiga begrepp kan skrivas som
x y,
x-y eller
xy, utan att det gör nån skillnad på hur det uttalas eller vad det betyder, så nej, jag vet inte vad du pratar om där heller.