2012-05-05, 21:04
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Tja... normalt sett hörs inte ortografi.
Stek spade och stekspade låter vilt annorlunda. Det går att lista ut vad som är vad för en förstaklassare.
Citera
2012-05-05, 21:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Stek spade och stekspade låter vilt annorlunda. Det går att lista ut vad som är vad för en förstaklassare.

Det första är det väl ingen vettig människa som beordrar någon att göra?
Citera
2012-05-06, 00:25
Medlem
En lång hårig sjuk sköterska
Citera
2012-05-06, 09:54
Medlem
Citat:
Du kanske inte förstod min (något implicita) poäng. Du kan räkna ut att det uttalas så därför att du vet att det ska uttalas så. Det är inget som har att göra med om det finns ett mellanslag där eller ej. Det är en (orto)grafisk konvention som vi språkbrukare har bestämt, men skriften i sig anger inte ett visst uttal. Engelska sammansättningar, som vanligtvis inte skrivs ihop, får i de flesta fall ändrat uttal (sammansättningsbetoning) trots att de har ett mellanslag. I franska sammansättningar ändras varken skriftbild eller uttal, men de är likafullt sammansättningar.
Citera
2012-05-06, 20:11
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Du kanske inte förstod min (något implicita) poäng. Du kan räkna ut att det uttalas så därför att du vet att det ska uttalas så. Det är inget som har att göra med om det finns ett mellanslag där eller ej. Det är en (orto)grafisk konvention som vi språkbrukare har bestämt, men skriften i sig anger inte ett visst uttal. Engelska sammansättningar, som vanligtvis inte skrivs ihop, får i de flesta fall ändrat uttal (sammansättningsbetoning) trots att de har ett mellanslag. I franska sammansättningar ändras varken skriftbild eller uttal, men de är likafullt sammansättningar.
Ehm, nej jag förstår inte vad du menar, fortfarande. Att ett mellanslag inte skulle spela nån roll för uttalet vet jag inte var du får ifrån. Kanske att det formellt inte ingår i nån regel, men om inte så är det en överallt rådande norm. I vilket fall är det självklart att det sägs på olika sätt. Som den andre sa, så är det ingen som skulle be en steka en spade, men jag vet ändå hur man uttalar "stek spade." Jag vet inte på förhand hur man säger frasen, men jag kan lista ut det via en princip.

Flera engelska tvåordiga begrepp kan skrivas som x y, x-y eller xy, utan att det gör nån skillnad på hur det uttalas eller vad det betyder, så nej, jag vet inte vad du pratar om där heller.
Citera
2012-05-06, 21:33
Medlem
Citat:
Ehm, nej jag förstår inte vad du menar, fortfarande. Att ett mellanslag inte skulle spela nån roll för uttalet vet jag inte var du får ifrån. Kanske att det formellt inte ingår i nån regel, men om inte så är det en överallt rådande norm. I vilket fall är det självklart att det sägs på olika sätt. Som den andre sa, så är det ingen som skulle be en steka en spade, men jag vet ändå hur man uttalar "stek spade." Jag vet inte på förhand hur man säger frasen, men jag kan lista ut det via en princip.

Flera engelska tvåordiga begrepp kan skrivas som x y, x-y eller xy, utan att det gör nån skillnad på hur det uttalas eller vad det betyder, så nej, jag vet inte vad du pratar om där heller.
Det där är helt sant. Ett exempel bland många: filmmaker, film maker och film-maker uttalas exakt likadant.
Citera
2012-05-06, 22:18
Medlem
Citat:

Det jag menar är att engelska sammansättningar, särskrivna eller ej, får sammansättningsaccent, dvs. får ett förändrat uttal jämfört med om orden hade stått självständigt. Det är helt korrekt att filmmaker och film maker uttalas exakt likadant; det är också det som är poängen. Det spelar alltså ingen roll om det finns ett mellanslag eller inte och det gör det egentligen inte på svenska heller. Stekspade och stek spade skulle kunna uttalas som sammansättningar båda två, precis som både filmmaker och film maker uttalas som engelska sammansättningar (sedan finns det förstås fonologiska skillnader mellan svenska och engelska sammansättningar, men det är en annan sak).
Senast redigerad av In-Fredel 2012-05-06 kl. 22:20.
Citera
2012-05-06, 22:50
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Stekspade och stek spade skulle kunna uttalas som sammansättningar båda två...
Här är det intressant. Jag ser inte alls hur "stek spade", eller motsvarande begrepp, skulle kunna uttalas på samma sätt som om det vore ett ord. Som sagt, det är inte ett vedertaget begrepp, utan jag ser helt och hållet hur det ska uttalas pga. en princip. Jag antar att jag har fått det från lågstadieundervisningen, men vet inte säkert.

Ge ett (mer knutet till vardagsspråk än "stek spade") exempel på när jag kan uttala två ord på samma sätt som om de vore ihopskrivna.
Citera
2012-05-06, 22:56
Medlem
Citat:
Det jag menar är att engelska sammansättningar, särskrivna eller ej, får sammansättningsaccent, dvs. får ett förändrat uttal jämfört med om orden hade stått självständigt. Det är helt korrekt att filmmaker och film maker uttalas exakt likadant; det är också det som är poängen. Det spelar alltså ingen roll om det finns ett mellanslag eller inte och det gör det egentligen inte på svenska heller. Stekspade och stek spade skulle kunna uttalas som sammansättningar båda två, precis som både filmmaker och film maker uttalas som engelska sammansättningar (sedan finns det förstås fonologiska skillnader mellan svenska och engelska sammansättningar, men det är en annan sak).
Uttalar du "en lång mörk hårig sjuk sköterska" likadant som "en lång mörkhårig sjuksköterska"? Det gör inte jag, inte heller "stek spade" och "stekspade".
Citera
2012-05-06, 22:59
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... Ge ett (mer knutet till vardagsspråk än "stek spade") exempel på när jag kan uttala två ord på samma sätt som om de vore ihopskrivna.
Tidningen Östgöta Correspondenten uttalas i princip liksom plaststekspaden som ett ord.

Vanliga uttryck som »i dag« / »idag« och »över huvud taget« / »överhuvudtaget«.
Citera
2012-05-06, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Tidningen Östgöta Correspondenten uttalas i princip liksom plaststekspaden som ett ord.

Men Östgöta Correspondenten är ett gammalt inkört namn från 1838, och på den tiden stavade man like hur som helst...
Citera
2012-05-07, 02:44
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b

Nja. ÖC är ett egennamn, "överhuvudtaget" uttalas som om det vore särskrivet och "i dag" är så pass vanligt att det har förvandlats till sitt eget ord i "idag". Jag ser inget som tyder på att det finns en princip som säger att uttalet kan vara sammansatt i ett särskrivet begrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in