2005-05-16, 19:15
Medlem
Såg på infoskyltarna i tunnelbanan idag att "Linje 11 går med 10 minuters trafik"... Måste varit en intensiv trafik under de 10 minuterna
Citera
2005-05-16, 20:23
Medlem
Går i trean på gymnasiet. Särskrivning påpekas troligtvis om det förekommer i inlämningsuppgifter, men då i stort sett enbart i ämnet svenska. Jag antar att lärare i andra ämnen inte bryr sig om det språkliga, men jag förstår inte hur de står ut att läsa texter skrivna av 18-åringar som knappt kan stava till sitt namn. Vi hade halvseminarium (vi satt runt ett bord och läste varandras arbeten och sa vad vi kände för... Dvs ingenting.) i psykologin för ett tag sedan och det var inte en endaste uppsats som inte innehöll felstavningar och särskrivningar. Jag vägrar läsa sådant, för det tar enbart en massa onödig energi.
Jag är klassens språkpolis och tjatar mer om att skriva korrekt än vad svensklärarna gör. När jag gick i ettan (på gymnasiet) skrev t.o.m. min svensklärare "A4 blad" på tavlan... Min lärare i svenska C är dock riktigt bra. Hon lär oss rättstavning.
Citera
2005-05-16, 22:32
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misanthropique
Går i trean på gymnasiet. Särskrivning påpekas troligtvis om det förekommer i inlämningsuppgifter, men då i stort sett enbart i ämnet svenska. Jag antar att lärare i andra ämnen inte bryr sig om det språkliga, men jag förstår inte hur de står ut att läsa texter skrivna av 18-åringar som knappt kan stava till sitt namn. Vi hade halvseminarium (vi satt runt ett bord och läste varandras arbeten och sa vad vi kände för... Dvs ingenting.) i psykologin för ett tag sedan och det var inte en endaste uppsats som inte innehöll felstavningar och särskrivningar. Jag vägrar läsa sådant, för det tar enbart en massa onödig energi.
Jag är klassens språkpolis och tjatar mer om att skriva korrekt än vad svensklärarna gör. När jag gick i ettan (på gymnasiet) skrev t.o.m. min svensklärare "A4 blad" på tavlan... Min lärare i svenska C är dock riktigt bra. Hon lär oss rättstavning.

Det var väl på tiden, om än lite sent...
Citera
2005-05-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Det var väl på tiden, om än lite sent...

Det värsta är ju att det är ett problem för flera i klassen...
Citera
2005-05-17, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Misanthropique
[...] det var inte en endaste uppsats som inte innehöll felstavningar och särskrivningar.
Dubbel negation.
Citera
2005-05-17, 19:31
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Dubbel negation.

Det är väl inget fel på att icke låta bli att ej begränsa sig till en negation per sats?
Citera
2005-05-17, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Dubbel negation.

Inte för att det har med topic att göra, men nåväl.
I det fallet är det väl fullt tillåtet? Visst kan jag formulera om meningen, men den är knappast svårförståelig och helt åt helvete fel.
För att återknyta till topic: Dagens svenskundervisning är inte speciellt språkinriktad. Jag tror att man lite snabbt gick igenom subjekt, predikat och alla deras glada kompisar under några få lektioner i högstadiet, men utöver det har det inte pratats mycket grammatik. Några enstaka läxor i form av rättstavning har också förekommit, men majoriteten har då varit i svenska C... I trean på gymnasiet.
Citera
2005-08-14, 12:39
Medlem
Piuss avatar
Bojkott av produkter med särskrivning på etiketten

Tanken med denna tråd är att vi språkfascister ska kunna oja oss över företagens urusla svenska på sina förpackningar. Lägg gärna upp bilder också så vi kan bli riktigt vansinniga!

Edit: jag börjar med OST BÅGAR
Citera
2005-08-14, 13:16
Medlem
RedXs avatar
Jag har inget eget exempel att komma med, men du har mitt fulla stöd i bojkotten!
Citera
2005-08-14, 13:30
Medlem
Amoss avatar
Jag hänger också på, även om det där med särskrivningar på förpackningar och liknande inte alltid är självklart.
Gestalttext är en lurig sak som man måste ta med i beräkningen, annars skulle man t.ex. tvingas bojkotta "System bolaget".
http://www.skrivihop.nu/exempel/gestalt/
Citera
2005-08-14, 13:38
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amos
Jag hänger också på, även om det där med särskrivningar på förpackningar och liknande inte alltid är självklart.
Gestalttext är en lurig sak som man måste ta med i beräkningen, annars skulle man t.ex. tvingas bojkotta "System bolaget".
http://www.skrivihop.nu/exempel/gestalt/

Jag hänger nog faktiskt inte på. Jag väljer hellre en snyggare design framför korrekt svenska med bindestreck överallt. Jag vill tilltalas av paketet, skylten, whatever, för att kunna konsumera mer. Bindestreck är fult.
Citera
2005-08-14, 13:42
Medlem
Jag är på om det gäller horisontella särskrivningar. Vertikala kan jag förstå då de estetiskt ser bättre ut utan bindstreck i vissa fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in