2005-08-14, 13:42
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommy_t
Jag är på om det gäller horisontella särskrivningar. Vertikala kan jag förstå då de estetiskt ser bättre ut utan bindstreck i vissa fall.

Ja, även jag syftade såklart på vertikala.
Citera
2005-08-14, 13:45
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McFrost
Jag hänger nog faktiskt inte på. Jag väljer hellre en snyggare design framför korrekt svenska med bindestreck överallt. Jag vill tilltalas av paketet, skylten, whatever, för att kunna konsumera mer. Bindestreck är fult.

Rättelse: bindestreck är fult i märkesnamn.
Jag instämmer annars i att just när det handlar om specifika märken, så får de gärna särskriva, så länge det inte blir för parodiskt.
Citera
2005-08-14, 14:46
Medlem
IMPlicits avatar
Jag ringde och skällde ut Felix för några månader sedan för att det stod "Tomat ketchup" på etiketterna. De har de rättat till nu.
Citera
2005-08-14, 14:52
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Ett Annat Otyg Är Att Skriva Varenda Jävla Ord Med Versal I Början.

Jag vet inte om de försöker få ordet att se ut som en logotyp eller något, men i de allra värsta fallen kan man se "Tomat Ketchup" eller "Disk Medel" i hyllorna, vilket är fel på så otroligt många sätt.
Citera
2005-08-14, 16:40
Medlem
Bruce Waynes avatar
Särskrivningar bör bekämpas i alla dess former, efter en nogrann kontroll av min kyl och frys kan jag stolt meddela att dem är fria från dessa språkliga styggelser.
Citera
2005-08-15, 08:50
Medlem
mkggas avatar
Det hemskaste jag har sett i denna väg är inte en vara, men väl ett evenemang som det görs reklam för på bland annat flingpaketen (så att man måste sitta och äcklas av det till frukosten varje dag):

Vår Ruset

Citera
2005-08-15, 08:54
Bannlyst
I Göteborg har vi Film Festivalen, som jag alltid bojkottat.
Det där med gestaltskrivning går jag inte på. Ser helsjukt ut även om man radbryter.
Så nu får jag bojkotta SYSTEM BOLAGET också.
Citera
2005-08-15, 11:03
Bannlyst
Det är underligt att andra länder i världen klarar sig utan "gestalttext". Bara i Sverige är vi speciella. Urk. Särskrivning är vad det heter. Kalla saker och ting för deras rätta namn.

Inga fackböcker i språkvård tar förresten upp någonting så banalt som "gestalttext".
Citera
2005-08-15, 19:28
Medlem
Mr Andersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne
Särskrivningar bör bekämpas i alla dess former, efter en nogrann kontroll av min kyl och frys kan jag stolt meddela att dem är fria från dessa språkliga styggelser.

Helt rätt Bruce! Särskrivningar är en styggelse och ska bekämpas. Dessutom bör man jobba aktivt för att minska missbruket av de/dem. Det heter "...att de är fria...". Om jag ska gnälla lite ytterligare så stavas noggrann med två g. (Okej, jag vet att det bor en liten besserwisser i mig men jag kunde inte låta bli. Sorry!)

För övrigt hittade jag en flaska Zeta RÖDVINS VINÄGER i köksskåpet. Inte blir man direkt glad.
Citera
2005-08-15, 20:30
Medlem
dallassallads avatar
Ska genast hem och undersöka mitt kylskåp!

Förresten så har skrivihop.nu, även om de inte uppdaterat sen 2003, en svart lista.
Citera
2005-08-15, 21:46
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Anderson
Helt rätt Bruce! Särskrivningar är en styggelse och ska bekämpas. Dessutom bör man jobba aktivt för att minska missbruket av de/dem. Det heter "...att de är fria...". Om jag ska gnälla lite ytterligare så stavas noggrann med två g. (Okej, jag vet att det bor en liten besserwisser i mig men jag kunde inte låta bli. Sorry!)

För övrigt hittade jag en flaska Zeta RÖDVINS VINÄGER i köksskåpet. Inte blir man direkt glad.
De där små medvetna slarvfelen lade jag ju in bara för att testa er... ehum
Citera
2005-08-15, 22:55
Medlem
Piuss avatar
I sann flashbackanda kräver jag bilder!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem