2013-11-17, 14:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimeemiT
http://www.tobiasregistret.se/

Stör mig extremt mycket på "Tobias Registret". Speciellt när det är en "seriös och viktig sak" om ni förstår vad jag menar, det är ingen lokal liten livsmedelsbutik som skriver "jul skinka" på en skylt.

Det är ju ett varumärke och sådana följer konstnärliga regler före språkregler.
Citera
2013-11-17, 16:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det där är ett annat sätt att uttrycka att reklamare är alldeles för balla för att bry sig om konventionella skriftspråksregler. Tanken att reklamaren skulle anpassa sig till nånting annat än den egna ballheten är för de flesta reklamare helt otänkbar.
Citera
2013-11-17, 18:38
Medlem
BDPs avatar
Besökte arbetsförmedlingen för ett tag sedan och kunde iaktta min handläggare skriva saker som "slut betyg", "gymnasie utbildning" och "yrkes förare". Det borde vara förbjudet att jobba på statliga myndigheter om man har så krasslig svenska.
Citera
2013-11-17, 18:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det där är ett annat sätt att uttrycka att reklamare är alldeles för balla för att bry sig om konventionella skriftspråksregler. Tanken att reklamaren skulle anpassa sig till nånting annat än den egna ballheten är för de flesta reklamare helt otänkbar.

Jodå, visst är det en tolkning av det. Å andra sidan kan man ju alltid fundera över förhållandet mellan det konventionella och det konstnärliga. Kan man göra ett konstgrepp av stilbrott så borde det även gälla det språkliga. Jag ser således språklig framställning jämförlig med blidframställning när det gäller reklam. I formell text ska man inte ta hänsyn till det konstnärliga, då är det språkreglerna som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av BDP
Besökte arbetsförmedlingen för ett tag sedan och kunde iaktta min handläggare skriva saker som "slut betyg", "gymnasie utbildning" och "yrkes förare". Det borde vara förbjudet att jobba på statliga myndigheter om man har så krasslig svenska.

Den som rekryterade personen kanske är lika usel på detta och därmed har viruset krupit in i aggregaten. Den statliga myndigheten har ingen mekanism som kan tänka själv.
Citera
2013-11-18, 20:42
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll om det är "konstnärliga regler", jag tycker det är oseriöst. I loggor tycker jag det kan vara OK om det är på ett sätt där man inte vill använda bindestreck.
Citera
2013-11-18, 20:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det spelar ingen roll om det är "konstnärliga regler", jag tycker det är oseriöst. I loggor tycker jag det kan vara OK om det är på ett sätt där man inte vill använda bindestreck.

Det får du väl tycka, men det är lika meningsfullt som att tycka att Picasso målade verklighetsfrånvänt.
Citera
2013-11-18, 21:48
Medlem
Citat:
Det får du väl tycka, men det är lika meningsfullt som att tycka att Picasso målade verklighetsfrånvänt.
Jag ser inte likheten mellan Picassos målningar och att en organisation särskriver. Det är ju faktum att de överallt i textform skriver att de heter Tobias Registret, det finns inget konstnärligt eller "konstnärligt" över det.
Då är det alltså OK att det i textform (ej logga) heter mjölk choklad, regerings kansliet och sjuk hus.
Citera
2013-11-19, 09:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag ser inte likheten mellan Picassos målningar och att en organisation särskriver. Det är ju faktum att de överallt i textform skriver att de heter Tobias Registret, det finns inget konstnärligt eller "konstnärligt" över det.
Då är det alltså OK att det i textform (ej logga) heter mjölk choklad, regerings kansliet och sjuk hus.

Ett registrerat varumärke använder både bild och text som sitt kännetecken. Här måste man skilja på vem som skriver och vad syftet är. I formell text om varumärket ska inte särskrivning användas oavsett hur varumärkesägaren designat namnet. Om varumärkesägaren skriver bestämmer den själv vad som är rätt eller fel. Den skulle ju lika gärna kunna ersätta texten om det egna varumärket med en bild och då är det så. Du har däremot din fulla rätt att tycka illa om vad de gör och agera därefter.

Av de ord du ställer upp i slutet är det ju endast "Regeringskansliet" som kan sägas vara ett fristående varumärke. De två andra är benämningar på produkt/företeelse.

För egen del skulle jag aldrig skapa ett varumärke som bryter mot de språkliga stilreglerna. Jag har således samma inställning som du i sakfrågan, men inser samtidigt att det är deras och inte min ensak hur de vill kommunicera sitt varumärke.
Citera
2013-11-19, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ett registrerat varumärke använder både bild och text som sitt kännetecken. Här måste man skilja på vem som skriver och vad syftet är. I formell text om varumärket ska inte särskrivning användas oavsett hur varumärkesägaren designat namnet. Om varumärkesägaren skriver bestämmer den själv vad som är rätt eller fel. Den skulle ju lika gärna kunna ersätta texten om det egna varumärket med en bild och då är det så. Du har däremot din fulla rätt att tycka illa om vad de gör och agera därefter.

Av de ord du ställer upp i slutet är det ju endast "Regeringskansliet" som kan sägas vara ett fristående varumärke. De två andra är benämningar på produkt/företeelse.

För egen del skulle jag aldrig skapa ett varumärke som bryter mot de språkliga stilreglerna. Jag har således samma inställning som du i sakfrågan, men inser samtidigt att det är deras och inte min ensak hur de vill kommunicera sitt varumärke.

Språkrådet ger ju dessutom rekommendationen att namn på företag/myndigheter etc som har en logotyp som bryter mot grundläggande språkregler ska skrivas på "normalt" sätt i löpande text. Således skriver man Göteborgsoperan och inte GöteborgsOperan i en tidningstext. Enligt samma regel skriver du naturligtvis Tobiasregistret, oavsett vad det står på deras hemsida.

Citat:
TT undviker stavningssätt som kan uppfattas som textreklam och använder inte företags logotyper eller motsvarande i löpande text. Namn med exempelvis en versal mitt i ordet avviker från svenska skriftnormer och normaliseras därför i TT-texter. Exempel:
MatXtra blir Matextra
r.o.o.m blir Room
GöteborgsOperan blir Göteborgsoperan
FöreningsSparbanken blir Föreningssparbanken
S|E|B blir SEB.
Citera
2013-11-19, 12:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Språkrådet ger ju dessutom rekommendationen att namn på företag/myndigheter etc som har en logotyp som bryter mot grundläggande språkregler ska skrivas på "normalt" sätt i löpande text. Således skriver man Göteborgsoperan och inte GöteborgsOperan i en tidningstext. Enligt samma regel skriver du naturligtvis Tobiasregistret, oavsett vad det står på deras hemsida.

Ja, vilket var exakt vad jag skrev:

Citat:
I formell text om varumärket ska inte särskrivning användas oavsett hur varumärkesägaren designat namnet.

Men det var inte det som var min poäng.
Citera
2013-11-19, 13:11
Medlem
Yosoytus avatar
Nu har jag läst på forat flera timmar i sträck. Förr när jag läste fick jag titt som tätt stanna upp och undra vad som menades varje gång det var en särskrivning. Nu går det fortare och fortare. När jag nyss läste rubriker under nya inlägg såg jag något om en "metaabborre". Jag blev väldigt intresserad av vad det kan vara för något lustigt. Men det stod ju faktiskt "meta abborre". Flashback har fått mig att automatisera ihopläsning. Något helt nytt för mig och "jätte kul"!
Citera
2013-11-20, 21:22
Medlem
Citat:
Om varumärkesägaren skriver bestämmer den själv vad som är rätt eller fel. Den skulle ju lika gärna kunna ersätta texten om det egna varumärket med en bild och då är det så. Du har däremot din fulla rätt att tycka illa om vad de gör och agera därefter.
Ja, men det är det jag menar och alla måste hålla med om det orimliga att döpa det till Tobias Registret. Det spelar ingen roll om det är rätt eller "inte fel". Ingen vettig människa skulle döpa det till Tobias Registret. Jag gillar vettiga människor, även om jag själv inte alltid är det.
Det är inte vettigt alls. När de satte sig ned och skrev ned namnet som ett bra alternativ så borde det slagit dem att Tobiasregistret hade vare ett mer vettigt alternativ. Det är helt obegripligt. Och som sagt, att en liten butik "inte bryr sig" och skriver jul skinka kan jag leva med, men när man sitter ned och bestämmer ett namn som man sedan registrerar så är det ofattbart att man väljer Tobias Registret.

Men jag förstår vad du menar. De får göra så om de vill, men det är ändå fortfarande helt obegripligt att de väljer det namnet. Genom att "revoltera" kan vi få alla andra att inte göra samma "fel".

Citat:
Jag var otydlig där och menade generellt att exempelvis Marabou hade varumärket "Marabou mjölk choklad" registrerat eller Gävle sjuk hus (jag vet inte om sjukhuset i Gävle heter Gävle sjukhus, men som exempel).
Senast redigerad av TimeemiT 2013-11-20 kl. 21:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in