2013-05-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast du ska nog läsa mina 1-2-3 som ett sammanhang.
Jag ser inte varför det ska vara nödvändigt, men jag tänker inte käbbla om det nu.

Citat:
Man kan tycka att företag borde vara mer mån om det yttre, men företag består ju endast av människor som väldigt sällan är perfekta.
Som jag skrev tycker jag inte att det ska vara nödvändigt att ha perfektion som mål för att man ska undvika särskrivningar. Såvida du inte använder ”perfektion” och ”perfekt” hyperboliskt här.
Citera
2013-05-10, 10:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Som jag skrev tycker jag inte att det ska vara nödvändigt att ha perfektion som mål för att man ska undvika särskrivningar. Såvida du inte använder ”perfektion” och ”perfekt” hyperboliskt här.

Nu skrev jag ju "intill perfektion". "Intill" betyder "nära" och är således inte samma som "till perfektion".
Citera
2013-05-10, 10:57
Medlem
Citat:
Nu skrev jag ju "intill perfektion". "Intill" betyder "nära" och är således inte samma som "till perfektion".
Det förändrar inte situationen nämnvärt, enligt mig. Men nog om detta nu.
Citera
2013-05-10, 14:27
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Om talaren så vill kan »in till perfektion« (särtalat och särskrivet) betyda »in i perfektionens kärnzon« – säg 9 eller 10 på en 10-ringad tavla. Viktigare: verbet »bearbeta« innebär en förändring, faktiskt riktning, in emot. När man flyttar bokhyllan in till väggen (intill väggen) så ser jag ingen semantisk skillnad. Det kan vara golvlisten som sätter stopp i båda fallen. Vid bearbetning av text kan det vara deadline som sätter stopp.

Samtalat och samskrivet »intill« betyder alltså med en del verb »dikt an mot«. Vill man försvaga »intill« så finns »näst intill«.

Frågan är trots allt on topic.
Citera
2013-05-10, 15:23
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Möjligen har kopieskrivaren medvetet undvikit en lång hopskrivning som ger ett tungt intryck i typografin. Att använda bindestreck som »en komplett tränings-upplevelse« står inte till buds för ett proffs. Vi har hökar här som kallar sådant för Bamse-text. Nåja, som det står så är det träningen som är komplett och ger en upplevelse som karakteriseras därav. Semantiskt sett är det inte helt orimligt.

Vid hopskrivning är foge-s i »träningsupplevelse« ett försvagat genitiv-s. Som vanligt kan prepositionsuttryck vara ett sätt att undvika långa sammansättningar:
De har allt du behöver för att få en komplett upplevelse av träningen.

De har allt du behöver för att få en komplett upplevelse av din träning.

http://www.mecenat.se/studentrabatte.../runners-store

I det här fallet så finns det alltså inte en chans att det rör sig om ett medvetet undvikande av en hopskrivning. Hade fallet varit så hade förmodligen t ex din oändligt mycket mer välformulerade mening: "De har allt du behöver för att få en komplett upplevelse av din träning" ha använts istället.
Citera
2013-05-10, 19:31
Medlem
Citat:

Jag måste ansluta mig till In-Fredel här och konstatera att att undvika särskrivningar ligger på samma perfektionsnivå som att stava grundläggande ord rätt. Ribban är med andra ord inte särskilt högt lagd.
Citera
2013-05-10, 20:40
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
http://www.mecenat.se/studentrabatte.../runners-store ...
Har man sådana mecenater så behöver man inga falska profeter. Det är uppseendeväckande att en sajt som vänder sig till studenter använder ett undermåligt språk.
Citera
2013-05-11, 01:50
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Har man sådana mecenater så behöver man inga falska profeter. Det är uppseendeväckande att en sajt som vänder sig till studenter använder ett undermåligt språk.
Till Mecenats försvar skulle jag gissa att någon på Runners' Store skrivit texten.
Citera
2013-05-18, 20:05
Medlem
egon2bs avatar
I en reklambroschyr som var inbladad i dagstidningen gör Fjord Norge reklam för sin existens. Det gäller alltså vad som ibland kallas Vestlandet med dess svindlande vackra vyer.

På hemsidan skriver man på norska omväxlande Fjord Norge och FjordNorge. Ingendera skrivningen känns helgjuten, men kanske är meningen att väcka frågor. Kanske är det så även i Norge, att inte ens skendränkning skulle få en kopieskrivare att använda Bamse-streck: Fjord-Norge.

http://www.fjordnorway.no
http://www.fjordnorway.com/no/OM-REGIONEN/Reiseguide/

Undrar om Monty-Python-gänget får royalty på konceptet “Norwegian Blue”. Loggan Fjord Norway går stilenligt i blått.
Citera
2013-05-22, 10:54
Medlem
Iwasnotfistedonces avatar
Jag såg en tråd här på flashback där det stod ''Söt tjej söker matte hjälp!!''

Hur kan man skriva så? Ser man inte att det är fel?
Det är ju så speciellt för att hon är en tjej och då är det klart att man svarar också
Citera
2013-05-22, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasnotfistedonce
Jag såg en tråd här på flashback där det stod ''Söt tjej söker matte hjälp!!''

Allt som saknas är ett komma: Söt tjej söker matte, hjälp!! Det är väl hundägare som efterfrågas?
Citera
2013-05-22, 12:10
Medlem
Iwasnotfistedonces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Allt som saknas är ett komma: Söt tjej söker matte, hjälp!! Det är väl hundägare som efterfrågas?

Haha, ja så kan man också tänka! Kanske vill hon ha en partner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in