2012-06-15, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JkpgLarsBanan
Han försökte blåsa mig med. Riktigt välgjord bluff..

Det sista mailet var ifrån detta ip nr:

Received: from 109.58.23.164
(SquirrelMail authenticated user jobb@polisensugerkuk.net)
by emailmg.ipage.com with HTTP;
Thu, 14 Jun 2012 10:38:37 -0400

Som spåras till stockholm nånstans..

Kollade upp polisensugerkuk.net hittade ett mobilnr till människan som registrerat domänen. Han heter Daniel Sundkvist, 34år, bor i vasastan Stockholm. Kan detta va bedragaren?

Jag vet inte, men det faktum att personen kallar domänen just för polisensugerkuk.net känns som en hint om att det inte är så lätt att identifiera hen på den vägen...

Anyway, kan du polisanmäla också, 11414?
Jag kan nämligen lova dig att de inte kommer utreda mitt ärende om de inte får in ett antal anmälningar till, särskilt som jag inte betalade in pengarna. Om du påpekar att vi är fler som anmält kanske de intresserar sig för det du hittat.

Jag är förresten besviken på blockets respons:

Citat:
Hej,

Tack för din anmälan.

Eftersom vi inte driver Internetgirots verksamhet kan det vara lite känsligt att varna för bedrägerier som förekommer i samband med användandet av deras tjänst.

Jag vet dock att man har relevant information om var pengar ska betalas in på internetgirot.se's ärenderegistreringssida.

Hälsningar,

Stefan - Blocket Kundsäkerhetscenter

Bedrägeriet är ju egentligen i samband med deras tjänst, inte med internetgirot.se, så en varning hade de kunnat slänga upp. Just för att folk som letar lägenhet säkert fortsätter att kolla blocket samtidigt som de mejlar med personer som scammaren. Nu lär det dock vara försent.
Senast redigerad av zuzuzmith 2012-06-15 kl. 16:03.
Citera
2012-06-15, 16:38
Medlem
Kolla även denna tråd:

https://www.flashback.org/t1187668p3

Dock tycker jag det är bra att denna tråd står på bostad just nu eftersom folk som letar bostäder kanske kollar upp saker här först, mod kanske kan låta den vara här så länge?

Citat:
Hej alla. Jag har drabbats av exakt samma sak, vi var en av de säkerligen många som skulle på visning den 15:e i Göteborg.
Men jag håller med er om en sak. Denna person (det identifierbara mobilnumret skulle kunna vara bara ytterligare en trollnivå, men vem vet) som har kapat stackars Gustav Gladers och ev. andra personers identitet, bråkar just nu med fel personer.

Jag har skapat det här kontot, kopplat till emailadressen <stackarsherrgurra@gmail.com> för att starta en mailkonversation där vi kan samla redogörelser från alla som drabbats. Detta kan vara till nytta i längden även om alla gör varsin anmälan. Samt, naturligtvis, för att samla all information.

Kanske får vi inte tillbaka våra pengar men då ska vi åtminstone få nöjet att se fejkgurras leende bakom en fet bötesedel.

Skicka ett raskt mail till ovan nämnda emailadress så sätter jag ihop alla inkomna adresser till en och samma konversation om ett par dagar.

Take care!

Naturligtvis ska alla så snart som möjligt efter att man blivit utsatt för ett brott anmäla det till polisen.
Citera
2012-06-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JkpgLarsBanan
Han försökte blåsa mig med. Riktigt välgjord bluff..

Det sista mailet var ifrån detta ip nr:

Received: from 109.58.23.164
(SquirrelMail authenticated user jobb@polisensugerkuk.net)
by emailmg.ipage.com with HTTP;
Thu, 14 Jun 2012 10:38:37 -0400

Som spåras till stockholm nånstans..

Kollade upp polisensugerkuk.net hittade ett mobilnr till människan som registrerat domänen. Han heter Daniel Sundkvist, 34år, bor i vasastan Stockholm. Kan detta va bedragaren?

Vart/hur hittade du mobilnr och namnet? Undrar eftersom att jag själv blev bedragen i veckan och hittade samma domän i mailen, dock skickat ifrån en annan IP adress.

Då jag själv försöker leta upp någon koppling till polisensugerkuk.net så får jag fram att registreraren är "Lindo Karlsson"
http://www.whoisentry.com/domain/polisensugerkuk.net
Citera
2012-07-05, 10:46
Medlem
Skulle jag kunna få lite tankar om denna lägenheten?
Jag och min flickvän har sökt runt i Göteborg ett bra tag nu och verkar ha fått napp. Detta är första gången jag får chansen på en lägenhet (förutom via vänner), så blir ju lite hispig med tanke på allt bedrägeri som sker. Verkar detta seriöst?

Citat:
Hej,

Nu är det så att det är många som har visat intresse för lägenheten, men jag kan hålla den till er då jag tycker att ni verkar vara det jag söker, om ni betalar en hyra i förskott på 5900kr innan visning, och en hyra i samband med visning och kontraktsskrivning.
Dvs totalt 11800kr som kommer att användas till hyran i Aug-Sept.
Anledningen till detta är att jag befinner mig i Stockholmstrakten och kommer ner på Söndag 8/7 för att hålla en eventuell visning och sedan åker jag tillbaka på Tisdag kväll.
Jag måste försäkra mig om att ni dyker upp då jag inte har tid att åka fram och tillbaka om ni inte skulle dyka upp, därav ena hyran innan visning.
Meddela mig om ni vill gå vidare så mejlar jag över bilder och telnr för vidare kontakt.
Lägenheten hyrs ut i minst ett år!

Tog bort annonsen men bifogar den här nedan.

Gatuadress: ----------------
Månadshyra: 5900:-
Uthyres tillsvidare
Antal rum: 2
Boyta: 59 m²

Annonstext:
Lägenheten ligger i underbara --------, ett stenkast från parken och ca 5 min
promenad till ----------.
Lägenheten är i fint skick och hyrs ut möblerad eller omöblerad, el, vatten
och värme inngår i hyran!
Diskmaskin och tvättmaskin finns för den som inte vill tvätta i tvättstugan på
källarplan.
Tillgång 1/8 tillsvidare då jag jobbar på annan ort.

Vi har svarat på mailet att vi är intresserade, men att vi är obekväma med att betala 5900 utan någon säkerhet alls, därför har vi bett om uppgifter om vilken förening det gäller så vi kan kolla att han står på lägenheten samt underlag för att det verkligen är två hyror vi betalar i förskott. Om vi får detta av honom så borde det vara hyfsat säkert eller?

(Det är alltså jag som tagit bort informationen om var lägenheten ligger om någon undrar)
Citera
2012-07-05, 10:51
Medlem
Andrahand. Bedrägeri eller bara försiktig kille?

Jag och min flickvän har sökt runt i Göteborg ett bra tag nu och verkar ha fått napp. Detta är första gången jag får chansen på en lägenhet (förutom via vänner), så blir ju lite hispig med tanke på allt bedrägeri som sker. Verkar detta seriöst?

Citat:
Hej,

Nu är det så att det är många som har visat intresse för lägenheten, men jag kan hålla den till er då jag tycker att ni verkar vara det jag söker, om ni betalar en hyra i förskott på 5900kr innan visning, och en hyra i samband med visning och kontraktsskrivning.
Dvs totalt 11800kr som kommer att användas till hyran i Aug-Sept.
Anledningen till detta är att jag befinner mig i Stockholmstrakten och kommer ner på Söndag 8/7 för att hålla en eventuell visning och sedan åker jag tillbaka på Tisdag kväll.
Jag måste försäkra mig om att ni dyker upp då jag inte har tid att åka fram och tillbaka om ni inte skulle dyka upp, därav ena hyran innan visning.
Meddela mig om ni vill gå vidare så mejlar jag över bilder och telnr för vidare kontakt.
Lägenheten hyrs ut i minst ett år!

Tog bort annonsen men bifogar den här nedan.

Gatuadress: ----------------
Månadshyra: 5900:-
Uthyres tillsvidare
Antal rum: 2
Boyta: 59 m²

Annonstext:
Lägenheten ligger i underbara --------, ett stenkast från parken och ca 5 min
promenad till ----------.
Lägenheten är i fint skick och hyrs ut möblerad eller omöblerad, el, vatten
och värme inngår i hyran!
Diskmaskin och tvättmaskin finns för den som inte vill tvätta i tvättstugan på
källarplan.
Tillgång 1/8 tillsvidare då jag jobbar på annan ort.

Vi har svarat på mailet att vi är intresserade, men att vi är obekväma med att betala 5900 utan någon säkerhet alls, därför har vi bett om uppgifter om vilken förening det gäller så vi kan kolla att han står på lägenheten samt underlag för att det verkligen är två hyror vi betalar i förskott. Om vi får detta av honom så borde det vara hyfsat säkert eller?

(Det är alltså jag som tagit bort informationen om var lägenheten ligger om någon undrar)
Citera
2012-07-05, 10:55
Medlem
T5Racings avatar
Har ni vänner i Stockholm som kan träffa upp killen ifråga? Luktar scam .....
Citera
2012-07-05, 10:59
Medlem
Scam....

Tyvärr.
Citera
2012-07-05, 11:09
Medlem
Leoplurodons avatar
Det må du ju förstå själv att man inte betalar något innan man ens varit på visning? o_O
Låter ju inte klokt för fem öre.
Citera
2012-07-05, 11:34
Medlem
kvistlacks avatar
"Nu är det så att det är många som har visat intresse för lägenheten, men jag kan hålla den till er då jag tycker att ni verkar vara det jag söker..."

Vad är det som är så speciellt med er? Låter VÄLDIGT mycket som scam i mina öron. Men jag har haft fel förr. En gång.
Citera
2012-07-05, 11:38
Medlem
StefanHeterJags avatar
Dra dig ur direkt! Eftersom detta är ett vanligt sätt att scamma på och du inte kan vara säker på just denna personens avsikter så skulle det vara väldigt riskabelt att gå med på det.

Det är alltid "är på annan ort", "måste resa hit eller dit" osv. För det gör att man kan dra ut på polisanmälan genom att komma med "någorlunda troliga" ursäkter i ett par dagar efter att pengarna betalats in och det aldrig blev någon visning. "Tåget ställdes in", "Fick mer jobb", "Jag kan garanterat komma på Tisdag istället" osv, ihop med att det helt plötsligt blir svårt att få kontakt med personen, som alltid svarat på en gång innan pengarna fördes över.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2012-07-05 kl. 11:41.
Citera
2012-07-05, 11:47
Medlem
minaasikts avatar
Klart du inte ska betala innan du sett lägenheten och skriver kontrakt, hur många som helst som blir blåsta på detta sätt!
Citera
2012-07-05, 12:25
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchito

Om ni bor i stan / närheten skulle jag föreslå att ni åker förbi där och kollar om bilderna på huset + fönster osv överenstämmer med vad ni ser på bilderna samtidigt kan ni kolla om hans namn finns med på tavlan över vilka som bor där. Då ser ni även vem som äger huset och då kan ni ringa till det bolaget och kolla om personen bor i deras hus eller ej i form av hyresgäst eller bostadsrättsinnehavare samt om personen har tillstånd från dem att hyra ut i andra hand (det krävs tillstånd för detta oavsett om det är en hyresrätt eller insatslägenhet).

Testa att kolla upp personen som annonserar via hitta.se samt ratsit.se alternativt sök på den adressen på ratsit så ser ni om han är skriven på den adressen samt vilka andra som är det.

Vidare kan du prova att googla på hans mejladress, konto- samt telefonnummer, namn + delar av hans mejlkorrenspondens så ser du om du får upp träffar på nätet från andra som eventuellt kan ha blivit lurad av personen i fråga.

Om han ändå ska komma och visa lägenheten om ett par dagar så borde det duga om ni betalar typ 500 kr redan nu för att visa att ni är seriösa kan jag tycka i alla fall, personligen hade jag varit väldigt försiktig med att betala ut större belopp utan att ha sett bostaden eller träffat personen öga mot öga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in