Så här blev jag nyligen nästan blåst: Jag frågade om en Canon 7d som kostade 6700 kr på blocket (för bra för att vara sann) men den blev "såld"på mindre än 3 timmar, några dagar senare fick jag detta mail från ägaren:
Hejsan. Jag är ledsen att jag inte har mailat tidigare angående kameran, jag hade en kund som skulle komma i helgen och titta på den men har ännu inte dykt upp och är ej anträffbar på mobilen (verkar lite oseriös killen) och jag mailar dig nu för att höra om intresset finns kvar? Tyvärr är jag inte i Göteborg just nu men kommer hem om två veckor från Gotland, Kameran är här med mig just nu.. antingen kan jag skicka den med posten och vi kan använda oss av en säker betaltjänst som Internetgirot eller så får du chansa att jag har den kvar när jag kommer hem. Kommer imorgon sätta ut en ny annons om du inte hört av dig tills dess. Vid snabb affär kan jag också tänka mig att skicka den mot förskottsbetalning och givetvis får du kopia på mitt körkort så att du vet vem jag är, frakten bjuder jag på oavsett Internetgirot eller förskottsbetalning.
Du får gärna ringa eller maila mig om du fortfarande vill ha kameran, pris på kameran 6700 kronor.
MVH
// Stefan Forsberg
Tel: 072-9107927
Jag försökte att ringa honom flera gånger men kom aldrig fram, det var signal men antingen svarade han inte eller så var linjen upptagen. Så all kontakt gjordes via mail och vi kom fram till att använda internetgirot eftersom han inte hade payson. När jag väl skapade ett ärende på internetgirot.se och hade bekräftat fick jag ett bekräftande mail från svara-ej@internetgirot.se (ALLA MAIL FICK JAG FRÅN DETTA MAILADRESS) men i följd kom två mail till från dem, det första (förmodligen från riktiga internetgirot): Hej
Ditt ärende hos internetgirot.se har avslutats då säljaren i detta ärende stängs av p.g.a potentiellt missbruk av tjänsten.
Det andra (från bluffaren) som skrev ngt i stil med "Vi har för tillfället tekniska problem med vårt mailsystem så om du har fått ett mail angående ditt ärende stängdes p.g.a. potentiellt missbruk så strunta i det". Har tagit bort mailet så kan inte citera.
Fick sedan ett sista mail från svara-ej@internetgirot.se: Hej
Ärendet har nu bekräftats av säljaren.
Du ska nu göra inbetalningen till vårt bankgiro eller bankkonto.
Om du betalar via Internetbank ange OCR-numret i fältet för
OCR-nummer som meddelande. Om du betalar via bankkontor
ange OCR-numret i blankettens meddelandefält.
Köpare: Anh Nguyen, woodendick@live.se
Säljare: Stefan Forsberg, forsan.stefan2@gmail.com
Vara: Canon 7d + 18-135mm + kvitto + tillbehör
Överenskommet pris: 6700 kronor
Fraktkostnad*: kronor
Avgift: 335 kronor
Inbetalas till internetgirot.se: 7035 kronor
Vi har haft en del störningar med vårt bankgiro och OCR
nummer. Alternativt att överföringen sker på nedanstående
bankkonto om ni har problem med betalningen till bankgiro,
glöm inte att ange OCR nummer som meddelande.
Internetgirots Bankkonto: 1148-3017192
(ange Internetgirot, Trustly Group som mottagare)
Internetgirots Bankgiro: 782-3214
OCR-nummer: 19067345
Inbetalningen till Bankkonto tar max 1-2 bankdagar.
Inbetalningen till Bankgirot tar 5-6 bankdagar bl.a. på grund av
Bankgirocentralens rutiner. När vi har fått din inbetalning kommer
säljaren att informeras. Du kommer meddelas när det har skett.
Med det sista mailet försvann all tvivel. Ngr tips för att undvika att bli utsatta för bluff i framtiden:
1. De har bara ETT ENDA bankgiro nr: 782-3214, står det ett annat/ett till bankkonto så sluta direkt.
2. När du har skapat ärendet ska du ha fått ett ärendenummer och så länge ärendet är aktivt ska du kunna kolla dess status på hemsidan, kan du inte göra det men fortfarande får mail från svara-ej@internetgirot.se så är det fel.
Hejsan. Jag är ledsen att jag inte har mailat tidigare angående kameran, jag hade en kund som skulle komma i helgen och titta på den men har ännu inte dykt upp och är ej anträffbar på mobilen (verkar lite oseriös killen) och jag mailar dig nu för att höra om intresset finns kvar? Tyvärr är jag inte i Göteborg just nu men kommer hem om två veckor från Gotland, Kameran är här med mig just nu.. antingen kan jag skicka den med posten och vi kan använda oss av en säker betaltjänst som Internetgirot eller så får du chansa att jag har den kvar när jag kommer hem. Kommer imorgon sätta ut en ny annons om du inte hört av dig tills dess. Vid snabb affär kan jag också tänka mig att skicka den mot förskottsbetalning och givetvis får du kopia på mitt körkort så att du vet vem jag är, frakten bjuder jag på oavsett Internetgirot eller förskottsbetalning.
Du får gärna ringa eller maila mig om du fortfarande vill ha kameran, pris på kameran 6700 kronor.
MVH
// Stefan Forsberg
Tel: 072-9107927
Jag försökte att ringa honom flera gånger men kom aldrig fram, det var signal men antingen svarade han inte eller så var linjen upptagen. Så all kontakt gjordes via mail och vi kom fram till att använda internetgirot eftersom han inte hade payson. När jag väl skapade ett ärende på internetgirot.se och hade bekräftat fick jag ett bekräftande mail från svara-ej@internetgirot.se (ALLA MAIL FICK JAG FRÅN DETTA MAILADRESS) men i följd kom två mail till från dem, det första (förmodligen från riktiga internetgirot): Hej
Ditt ärende hos internetgirot.se har avslutats då säljaren i detta ärende stängs av p.g.a potentiellt missbruk av tjänsten.
Det andra (från bluffaren) som skrev ngt i stil med "Vi har för tillfället tekniska problem med vårt mailsystem så om du har fått ett mail angående ditt ärende stängdes p.g.a. potentiellt missbruk så strunta i det". Har tagit bort mailet så kan inte citera.
Fick sedan ett sista mail från svara-ej@internetgirot.se: Hej
Ärendet har nu bekräftats av säljaren.
Du ska nu göra inbetalningen till vårt bankgiro eller bankkonto.
Om du betalar via Internetbank ange OCR-numret i fältet för
OCR-nummer som meddelande. Om du betalar via bankkontor
ange OCR-numret i blankettens meddelandefält.
Köpare: Anh Nguyen, woodendick@live.se
Säljare: Stefan Forsberg, forsan.stefan2@gmail.com
Vara: Canon 7d + 18-135mm + kvitto + tillbehör
Överenskommet pris: 6700 kronor
Fraktkostnad*: kronor
Avgift: 335 kronor
Inbetalas till internetgirot.se: 7035 kronor
Vi har haft en del störningar med vårt bankgiro och OCR
nummer. Alternativt att överföringen sker på nedanstående
bankkonto om ni har problem med betalningen till bankgiro,
glöm inte att ange OCR nummer som meddelande.
Internetgirots Bankkonto: 1148-3017192
Internetgirots Bankgiro: 782-3214
OCR-nummer: 19067345
Inbetalningen till Bankkonto tar max 1-2 bankdagar.
Inbetalningen till Bankgirot tar 5-6 bankdagar bl.a. på grund av
Bankgirocentralens rutiner. När vi har fått din inbetalning kommer
säljaren att informeras. Du kommer meddelas när det har skett.
Med det sista mailet försvann all tvivel. Ngr tips för att undvika att bli utsatta för bluff i framtiden:
1. De har bara ETT ENDA bankgiro nr: 782-3214, står det ett annat/ett till bankkonto så sluta direkt.
2. När du har skapat ärendet ska du ha fått ett ärendenummer och så länge ärendet är aktivt ska du kunna kolla dess status på hemsidan, kan du inte göra det men fortfarande får mail från svara-ej@internetgirot.se så är det fel.