1. Ni försöker att antyda att jag/vi är dum/dumma i huvudet, men låt mig försäkra er om att det inte är fallet. Anledningen till att jag skapade denna tråd från första början är ju just på grund av att jag själv tycker att situationen är mycket märklig då den utsöndrar en os av Nigeriabrev och "för bra för att vara sant." Samtidigt måste ni försöka förstå vår situation. När man, som oss, är i desperat behov av en ny lägenhet så blir man lite naiv och vill gärna tro det bästa.
2. Vi har i alla fall tagit beslutet att vi inte ska betala något innan vi har fått nycklarna till lägenheten, och om han finns på riktigt så får han gå den extra milen och resa hit, eller skicka nycklarna utan betalning.
1. Vad får dig att tänka så? Du ställer en fråga och får ett antal svar innehållandes den information du söker efter.
2. Det beslutet behövde ni inte fatta, då nyckeln inte finns.
1. Vad får dig att tänka så? Du ställer en fråga och får ett antal svar innehållandes den information du söker efter.
Tonen i en del inlägg antydde att frågan jag ställde var en dum sådan, något som jag såhär "i efterhand" delvis kan hålla med om. Mitt förra inlägg skrev jag bara för att förklara hur jag resonerade, och absolut inte för att jag har några hard feelings mot någon i tråden, tvärtom tycker jag att ni alla har varit mycket hjälpsamma och med stor sannolikhet hjälp mig och min flickvän att spara tio tusen kronor. Tack så mycket
Tonen i en del inlägg antydde att frågan jag ställde var en dum sådan, något som jag såhär "i efterhand" delvis kan hålla med om. Mitt förra inlägg skrev jag bara för att förklara hur jag resonerade, och absolut inte för att jag har några hard feelings mot någon i tråden, tvärtom tycker jag att ni alla har varit mycket hjälpsamma och med stor sannolikhet hjälp mig och min flickvän att spara tio tusen kronor. Tack så mycket
Det finns inga dumma frågor. Det är genom att veta vad man inte kan, som man vet vad man har kvar att lära.
Lycka till nu med det svåra letandet efter en större lägenhet, och glöm inte att anmäla annonsen samt att sprida informationen om denna scam vidare till åtminstone halva jordklotet.
Ni försöker att antyda att jag/vi är dum/dumma i huvudet, men låt mig försäkra er om att det inte är fallet. Anledningen till att jag skapade denna tråd från första början är ju just på grund av att jag själv tycker att situationen är mycket märklig då den utsöndrar en os av Nigeriabrev och "för bra för att vara sant." Samtidigt måste ni försöka förstå vår situation. När man, som oss, är i desperat behov av en ny lägenhet så blir man lite naiv och vill gärna tro det bästa.
Vi har i alla fall tagit beslutet att vi inte ska betala något innan vi har fått nycklarna till lägenheten, och om han finns på riktigt så får han gå den extra milen och resa hit, eller skicka nycklarna utan betalning.
Även om han mot förmodan skulle komma/låta er titta på lägenheten så är det med stor sannolikhet bluff, det förekommer att en bedragare visar upp en lägenhet åt folk som sedan gladeligen betalar hyra + depositionsavgift i förskott och sedan när de ska flytta in är uthyraren bortblåst och nyckeln ser man inte röken av.
Var ett inslag om det på tv för x antal veckor sedan i det fallet var det typ 20 familjer som skulle flytta in i samma bostad under några dagars tid men det sket sig givetvis pga att de blivit blåsta, så skippa den här uthyraren då ni med all säkerhet blir lurad.
Jag och min flickvän är i full färd med att leta ny lägenhet eftersom vår nuvarande är alldeles för liten. Vi letar febrilt på blocket och liknande efter lägenheter som vi tror kan passa oss och mailar och ringer i hopp om att lägenhetsinnehavaren/hyresvärden ska höra av sig tillbaka till oss; och mycket riktigt, för några dagar sedan fick vi svar av en man som ville hyra ut en lägenhet till oss då han precis har skiljt sig och ska flytta.
Vi blev förstås glada över detta, men samtidigt inte utan ett korn av oro som ligger och gnager i bakhuvudet. Det råder nämligen en del kringliggande omständigheter som gör att situation är att betrakta med ett visst mått av (en sund) skepsis, och jag tänker nu berätta varför.
Mannen bor för närvarande i London (han kommer ursprungligen från England) och det finns därför ingen möjlighet för oss att träffas och diskutera kring ett kontrakt, eller för honom att visa oss lägenheten innan vi bestämmer oss för om vi vill ha den. Har har emellertid arbetat fram en plan för hur vi ska kunna titta på lägenheten, ev. bo i lägenheten och betala honom utan att han ska kunna blåsa oss och vi ska kunna blåsa honom. Planen lyder som följer:
Alla transaktioner ska genom DHL. Först ska vi betala en månadshyra (4900 kr) + en depositionsavgift (4900 kr) till DHL, som, enligt honom, behåller pengarna tills vidare. Efter det kommer det, enligt honom, en kille från DHL hem till oss och lämnar nyckeln till lägenheten som vi då får gå och titta på. Sedan är det upp till oss - om vi vill ha lägenheten så säger vi det till DHL som då, och först då, skickar iväg pengarna till mannen som vi ska hyra av. Om vi däremot inte vill ha lägenheten så säger vill det till DHL som då skickar hem en kille till oss för att hämta nyckeln och ge tillbaka våra pengar.
Vad tror ni om den här planen, låter den suspekt eller är detta praxis vid den här typen av transaktioner? Det är en minst sagt knivig situation, vi vill inte betala innan vi har fått nyckeln samtidigt som han inte vill skicka en nyckel till någon som inte har betalt.
Övrigt som kan vara värt att notera:
I sina mail refererar han till sig själv som Doktor, vilket osar Nigeriabrev och lägg därtill hans knackiga engelska vilket gör det hela ännu mindre trovärdigt.
Han har bifogat ett dussintal bilder inifrån lägenheten vilket väl är en indikation på att han har tillgång till den.
Han har också bifogat en bild på sitt pass där alla hans uppgifter finns. Det är ingen tvekan om att personen existerar, men om det är samma person som vi har kontakt med, det är frågan det.
Jag och min flickvän vet inte riktigt hur vi ska förhålla oss till den här situationen och behöver därför Flashbacks råd om, och i så fall - hur, vi ska gå vidare. All hjälp mottages tacksamt!
Jobbar DHL verkligen med peningtransaktioner och sådanahär affärer?
Jag trodde att de var ett fraktbolag.
100% en scam!
Vi har i alla fall tagit beslutet att vi inte ska betala något innan vi har fått nycklarna till lägenheten, och om han finns på riktigt så får han gå den extra milen och resa hit, eller skicka nycklarna utan betalning.
Droppa kontakten med honom bara för det finns garanterat ingen nyckel. Jag fick samma mail som du när jag för några dagar sedan mailade om den lägenheten.
Droppa kontakten med honom bara för det finns garanterat ingen nyckel. Jag fick samma mail som du när jag för några dagar sedan mailade om den lägenheten.
Har du anmält annonsen?
Villken site fanns annonsen på?
Lägg gärna upp er mailkonversation, med dina personliga uppgifter borttagna, här i tråden.
När det gäller blocket så är det lätt att anmäla. Man bara klickar på knappen för det. Ibland får jag mina ryck och söker bostadsannonser att rapportera...för jag tycker att det är hemskt att utnyttja folk så där.
Ja, det är nog välbehövligt att det uppmärksammas mer. Polisen sätter sällan in några större resurser på den här typen av småbedrägerier och med tanke på hur desperat marknaden är på många ställen kommer det alltid att finnas folk som håller tummarna och hoppas att det är äkta.
som de flesta bostadssökande vet så kryllar det av bedragare som vill erbjuda sina centrala lägenheter för låga priser mot en förhandsdeposition.
Jag tänkte att vi i denna tråd kan lista alla scammers vi råkat ut för så att andra kan se det. Visserligen byter dom ofta namn men textinnhållet är oftast densamme.
Om ni avslöjar en bedragare så kom gärna med idéer om hur man kan jävlas tillbaka också.
Personligen brukar jag bygga upp deras förväntningar genom att erbjuda ett halvårs hyra i förväg mot att dom lovar mig lägenheten. När dom sedan ber om uppgifter och ett scannat pass så sänder jag en bild döpt till "passport". När dom öppnar upp den så är det en bild på mitt håriga anal med texten "don't bullshit a bullshitter". Inte det mesta kreativa kanske men det får mig att le i alla fall för bilden är riktigt äcklig.
här är de scammers / lägenhetsbedragare som hittills skrivit till mig och ett av deras inlägg:
Mathilda Iza Davelid
Good Morning,thanks for the prompt in response the flat is Located at Södermannagatan 44,11640,Stockholm,Sweden,a very conducive place.
It is well furnished with easy access of transportation.features a living/dining room and 2 Double bedrooms.The modern kitchen includes a fridge/freezer,stove top,exhaust,microwave,washing machine and dish washer.
The apartment has central heating;double glazed windows and,laminated wood floors.Furniture includes: sofa bed, dining table, 4 dining table chairs,standing light,coffee table,rug,media/TV table,double bed+mattress,two night tables,two table lights,dresser,cupboard,built- in closet,full equipped kitchen(dishes,cutlery, pots, pans,etc.)curtains,blinds and lighting fixtures.There is wireless internet access in the apartment.
The rent for the apartment is 6000SEK per month including bills and a Security deposit of 8000SEK which is refundable at the end of your stay in the apartment.
Internet and all bills are included in the rent,the apartment is available for a long term so it all depends on how long you want to stay in it.
Pictures of the whole apartment are available upon request.
We can also chat on MSN and skype on (Iza.davide8900) .I am an easy going lady,i am fun to be with.Feel free to ask me any question if you have got any.I like to
know more about you too.
I will send my picture in the next mail.Thanks i await for your response.
Best Regards,
Mathilda
Alessandria Maria Vannini
Thanks very much for your Kind interest in my apartment. I am delighted to let you know that my apartment is presently available now even for long and short term periods. Presently, no one is occupying my apartment.
DETAILS ABOUT MY APARTMENT..........
DESCRIPTION.....
Roslagsgatan 15, 11355 Stockholm, Sweden
Number of bedrooms:1 (Separate bedroom)
Number of bathrooms:1
40sqm
Long/Short terms
Monthly rental price: 450Euros for the whole apartment including all bills:
Security Deposit: 900Euros (Advance payment)
Pictures available:YES
EQUIPMENTS AVAILABLE INSIDE MY APARTMENT.
Equipped Kitchen, washing Machine, American Kitchen Fridge & Freezer Oven, Microwave Dish Washer Crockery & Utensils, bath shower, hair Dryer,Towels
Extra features /Electronics Set up.
24 hours Internet Dial Up, Internet Broadband Cable/Satelite TV,Stereo/Radio System,DVD Player,DVD/Music Collection Land-line Telephone, Central Heating air conditioning.
Pets are Welcome.
Meanwhile, I will have to confirm your security deposit in advance as an assurance of your seriousness towards my apartment, as this will be for a reservation of my apartment, even before coming to view and hand over the properties to you and the keys. I would like you to understand me in this regards. I was twice a victim of fake tenants who made me waste time and money by traveling down, and finally they never showed up, despite all the promise and references, and someone even sent me booked tickets, letters and contracts of confirmation. I believed and traveled, but only met ghost. This happened twice, and I have vowed that such will NEVER repeat itself again.
I moved to Liverpool with my family for long-term contract in an archeological organization here in UK, where I am presently residing and working as an archeologist. Since the term period of the ex-tenant was terminated, I'm renting it out to someone responsible, trustworthy, reliable, clean and tidy, which will be very good for my apartment as I am away, and I trust you will do that for me.
TERMS & CONDITIONS IN RENTING THE APARTMENT:
1. The Tenant will be of good character and must show his/her utmost interest in renting my apartment.
2. As I am in UK and presently not in Sweden, before I will be able to come over to Stockholm for the handling of my apartment, due to my past experiences of truly bitter experiences, which I felt bad about; the security deposit payment MUST be paid before my coming over to Stockholm. If after viewing my apartment and you are not satisfied with it, your deposit payment will be refunded back to you.
3. We are going sign a (Refundable security deposit deposit agreement, along with the (Tenancy Agreement), to be signed by both parties before any payment is done. While you'll have to send me copies of your signed contracts, along with the payment receipt.
4. If tenants decides not the rent the apartment, he/she has every right for the refund of the deposit. However, if eventually the tenant accepts the apartment, then the deposit can only be refunded when tenants are leaving the apartment.
5. If you must rent my apartment, you must abide by the terms and conditions. You will read full details of in the contracts.
If you agree with the terms and conditions above, please forward the necessary details needed for the preparation of the contract agreements.
Number of Tenant (s)..
Full Name Of Tenant (s)..
Address of Each Tenant (s)..
Nationality of Each Tenant (s)...
Passport Id number of Each Tenant (s)...
Date of move in and out of Each Tenant (s)....
Phone number of Each Tenant (s)....
Gender of Each Tenant (s).........Male or Female.
You passport ID would also be appreciated, for the landlord to have a better idea of his future tenant.
Hope to read from you soonest.
Thanks in advance for your anticipated cooperation.
Regards,
Alessandria Maria Vannini
Claire Hargreaves
my Name is Claire Hargreaves Originally from The United Kingdom.The apartment belongs to my late father and my mother has been managing and maintaining the apartment,but she is presently in Belfast due to her work and i also work in a call Center. The apartment is very close to city center, public transportation and supermarket.
However If you really have interest in renting the room just let me have
this request below
-FULL NAME,
-YOUR EXACT ARRIVAL DATE,
-YOUR DEPARTURE DATE,
-YOUR CURRENT ADDRESS
-SCANNED COPY OF YOUR INTERNATIONAL PASSPORT ID,
I will instruct our family lawyer to prepare the tenant agreement form for you to be assure that you are dealing with the right person and to see the terms and condition of the contract. Then if you are contented with the agreement you can proceed with the one month rent and security deposit to my mother in United Kingdom Via western union money transfer so that the room can be reserve for you till your arrival date, there are a lot of people who has interest in renting but my mother prefer the most serious person who pay her first.
The signed agreement form will be send to you first through attached mail with scanned page of my international passport, for you to read and understand after which you will proceed with the payment. I will send you the original copy through a registered courier to your address for you to sign and bring along with you when moving in.
Best Regards,
Claire Hargreaves
Yoan Issa
Hi,thanks for your response..So the apartment is a fully furnished and
>> well equipped one.It has internet,TV,DVD,AC,lundary,washing
>> machine,dryer,heater etc.All the bills are included in the rent.The
>> apartment has 2 rooms and each room has an attached bath and toilet.A
>> room is 3000SEK with deposit of 4000SEK,but the whole apartment is
>> 6000SEK with refundable security deposit of 8000SEK.The apartment is
>> located in is Engelbrektsgatan 6 114, Stockholm..If you are ready to
>> pay more rent in advance.So do get back to me as soon as possible so
>> we can finalize everything...Waiting for your response..
>>
>> We can skype if you want
... fyll gärna på med fler namn, inlägg eller förslag på hämnd