Såhär ser mejlen ut:
Citat:
Hejsan.
Tack för visat intresse, nu är det så att jag befinner mig i Norge och jobbar och kan inte ordna en visning förrän den 23/6 då jag kommer hem. Lägenheten är i toppskick utan några som helst anmärkningar, då det är många intresserade s
å skulle jag kunna hålla den till er mot att vi använder oss utav en tjänst som heter Internetgirot.se som Blocket rekommenderar.
Det fungerar som så att jag fyller i formuläret på Internetgirot.se och sedan gör du en överföring till dom på en månadshyra i förskott (6200kr) som internetgirot håller tills vi har träffats och skrivit på alla papper.
När det är gjort och ni är nöjda med lägenheten så godkänner ni betalningen och pengarna släpps till mig.
Anledningen till att jag vill ha det så beror på tidigare "hyresgäster" som inte dykt upp eller inte har några pengar till förskottshyran.
Gå gärna in på Internetgirot.se och läs gärna deras villkor och tillvägagångssätt.
Lägenheten hyrs helst ut i ett år, har tyvärr heller inga bilder jag kan visa.
Mer info finner du på följande länk:
https://www.internetgirot.se/help#rental
Om intresse finns kvar så får du gärna meddela mig så kan jag ringa upp så vi kan ta detaljer via telefon.
(Annonsen har jag tagit bort då jag har redan ett par stycken som visat intresse, först till kvarn som gäller)
Dvs den jag först kommer överens med tjänsten internetgirot)
Med vänlig hälsning
Gabriel
Telefonen ringer dock inte, men så nästa kväll:
Citat:
Hej igen.
Tack för att du svarade på mailet och uppskattar att du förstår mina villkor, Jag kommer genast att upprätta ett ärende och betalningen till Internetgirot.se måste göras så snart du kan så att det hinner registreras hos dom. {Detta var vältajmat; trots att det är en tydlig varning så måste hyran enligt internetgirot.se betalas in minst 2 veckor innan tillträdesdatumet, vilket skulle innebära inom de närmaste 2-3 bankdagarna.}Jag tänkte att alla frågor du har så är det bättre om du ringer mig på nedanstående nummer. För att det inte ska vara dyrt för mig att ta emot samtal från Sverige så sparar vi alla små detaljer till visningen den 22:a eller 23:e Juni. (Beroende på hur det blir med jobbet) inflyttning kan tidigast ske 1:a Juli.
Jag har tidigare tagit bort annonsen och om du mot förmodan inte är längre intresserad av lägenheten uppskattar jag verkligen att du meddelar mig det.
Adressen till lägenheten är Kraftstorg 6 B du kan hitta mig på Eniro för att se en karta på området.
Sök efter mitt nummer så får du en se en karta på hur det ser ut runtomkring.
Med vänlig hälsning
Gabriel Reuterskiöld
iPhone: 0720044771
Och så mailet med "instruktionerna" kommer från internetgirot.se - men kollar man närmare så är det svara-ej@internetgirot.se
via eigbox.net. Som såhär:
Citat:
Hej
Detta är en bekräftelse på att din e-postadress har registrerats i ett
ärende hos internetgirot.se
Du ska nu göra inbetalningen till vårt bankgiro eller bankkonto.
Om du betalar via Internetbank ange OCR-numret i fältet för
OCR-nummer som meddelande. Om du betalar via bankkontor
ange OCR-numret i blankettens meddelandefält.
Hyresgäst: (mitt namn, e-mail)
Uthyrare: Gabriel Reuterskiöld, gabrielreuterskiold@gmail.com
Objekt: Mysig 3,5 om 91 kvm Lund, uthyres
Överenskommen hyra: 6200 kronor
Handpenning: kronor
Avgift: 310 kronor
Inbetalas till internetgirot.se: 6510 kronor
Vi har haft en del störningar med vårt bankgiro och OCR
nummer. Alternativt att överföringen sker på nedanstående
bankkonto om ni har problem med betalningen till bankgiro,
glöm inte att ange OCR nummer som meddelande.
Vi ber om ursäkt för eventuella olägenheter i samband med detta.
Kontakta gärna vår support om du har några frågor kring detta.
Internetgirots SEB Bankkonto: 5246-0217692
(ange Internetgirot, Trustly Group som mottagare)
Internetgirots SEB Bankgiro: 782-3214
(ange Internetgirot, Trustly Group som mottagare)
OCR-nummer: 29063445
Inbetalningen till Bankkonto tar max 1-2 bankdagar.
Inbetalningen till Bankgirot tar 5-6 bankdagar bl.a. på grund av
Bankgirocentralens rutiner. När vi har fått din inbetalning kommer
uthyraren att informeras. Du kommer meddelas när det har skett.
Du kommer även att få mer information om hur du sedan godkänner
betalningen till uthyraren.
Om du har frågor eller problem kontaktar du oss här:
https://www.internetgirot.se/contact/errand/MTc5Njc5OzM3NjQ7NA--
Din fråga styrs då till rätt ärende.
Om du vill kontakta uthyraren använd dennes mailadress ovan.
Här kan du läsa allmänna villkor för internetgirot.se:
https://www.internetgirot.se/terms/rental
---------------------------------------------------------------------
https://www.internetgirot.se
Dessutom har hen/de antingen stulit en identitet, eller skapat en fejk person med en eniro.se-listning + en hel fejk bostadsrättsförening i Lund på 121.nu! Herr Bengt Gabriel Reuterskiöld, 82 år gammal.
Jag lutar starkt åt det senare utifrån hens och alla styrelseledamöternas osannolikt adelsbetonade namn och mycket höga ålder.
(Vem litar inte på fru Zarah Monica Lena Leander Nobis, 72 år? Särskilt när hon är kompis med herr Oscar Reutersvärd, 96 år och fru Britt Lundbohm-Reutersvärd, 95 år -

)
Dessutom är numret hen till slut angav i mejlet (och inte svarar på), 0720044771, det nummer hen är listad på på eniro.se.
Jag måste säga att detta är den bästa scam jag sett hittills! Trots att alla varningssignaler fanns där - alldeles för låg hyra för läget, personen är utomlands och vill ha förskottsbetalning, ett lite
för borgerligt namn, etc etc - så tog det mig ett bra tag att klura ut
vad som var bedrägeriet, att se det där med bankkontot.
Jag hade aldrig stött på phishing förut, och hope springs eternal, det finns alltid det där fröet av hopp att det inte ska vara en scam...