Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Du får gärna hävda att Mörlands uträkning är fel och att en sådan uträkning förutsätter att injektionen fortsatte efter döden. Någon annan kanske vill göra så med Mörlands första uträkning där han hamnade på ett gram också. Det går också bra. Inga problem.
Problemet uppstår först när man påstår att Mörland förutsätter injektion efter döden i någon av de två uträkningarna. Det gör han nämligen inte, varken explicit eller implicit. För att fastslå det behövs det inga medicinska kunskaper utan bara en förmåga att läsa innantill.
Vill du leva i förhoppningen att det finns en massa implicita saker i Mörlands yttrande som förändrar innebörden i texten så gör det. Vill du tro att han i den muntliga förhandlingen kommer att döma ut sina egna beräkningar som meningslösa så gör det. Du kommer att bli gruvligt besviken.
Problemet uppstår först när man påstår att Mörland förutsätter injektion efter döden i någon av de två uträkningarna. Det gör han nämligen inte, varken explicit eller implicit. För att fastslå det behövs det inga medicinska kunskaper utan bara en förmåga att läsa innantill.
Vill du leva i förhoppningen att det finns en massa implicita saker i Mörlands yttrande som förändrar innebörden i texten så gör det. Vill du tro att han i den muntliga förhandlingen kommer att döma ut sina egna beräkningar som meningslösa så gör det. Du kommer att bli gruvligt besviken.
Jag håller ju med Mörland vad gäller hans beräkningar och resultat - under de antaganden som han gör. Så nu får du förklara dig. Eftersom jag håller med Mörland - vad vänder du dig emot?
Du missar - fullständigt konsekvent - att förstå de antaganden som han gör och vad de betyder. Du gycklar kring ord som 'verklig dos' när Mörland har beräknat fram en dos med antaganden X,Y och Z. Dvs du har inte förstånd att se att antaganden som 'ingen distribution till övrig vävnad' och 'flickan endast består av lungor, hjärna och lever' skapar en stor skillnad mellan beräknad dos och verklig dos.
Eftersom du lägger ord i min munn vill jag påpeka att Mörland principiellt räknar på 3 fall:
- Injektion före döden, flickan består endast av lungor, hjärna och lever, distribution till fett/övrig vävnad ej med i beräkningen -> 1+gram thiopental i beräknad dos
- Injektion med död under injektionen, spridning till endast 25-30% av blodet under injektion, spridning till 50% av blodvolymen post-mortalt, distribution till fett/övrig vävnad ej med i beräkningen -> 250mg thiopental
- Injektion efter döden, spridning till endast en liten del av det venösa kärlträdet, distribution till fett/övrig vävnad ej med i beräkningen -> 120mg thiopental
Mörland vet om att distribution till fett/övrig vävnad driver upp värdena men att det är svårt att räkna på exakt hur mycket (Jag hävdar - speciellt i fallet 'injektion före död' - att siffran är signifikant. Mörland kommenterar aldrig sin egen position i texten). Mörland går aldrig in på exakt hur stor del av injektionen i fallet 'under död' som sker efter hjärtstoppet. Indirekt besvarar han dock frågan under rubriken 'injektion efter döden' - dvs 120mg eller ca 5ml. Vilket av en händelse är i linje med det jag själv hävdar (med samma antaganden).
Nej Eloge - du är ute och cycklar.
Senast redigerad av Sikhander 2011-06-17 kl. 15:51.
Senast redigerad av Sikhander 2011-06-17 kl. 15:51.