Citat:
Ursprungligen postat av
HappySadHarry
Angående att det skall förklaras kan man bara göra tankeexperimentet att ett dylikt misstag skulle finnas i en fällande dom. Då hade ni minsann inte varit så trögfattade utan varit snabba att gå upp i fasett och ställa till ett jävla liv.[
Ett liknande misstag fanns, som jag har påpekat tidigare i tråden, i den fällande domen mot Christine Schürrer, då hovrätten blandade ihop användandet av namnen Tina och Tine i Emma Jangestigs tidiga berättelser. Jag framhöll, den gången som den här, att felet inte påverkade slutledningskedjan i domen, och således inte materiellt påverkade domslutet.
Det är alltså, som jag också tidigare har påpekat, inte alls ovanligt med sakfel och sammanblandningar i mer komplicerade domar. Att det förekommer sådana är såledesi sig inte alls någon anledning till att hävda att domen är felaktig, och en rättskandal föreligger. För att man ska kunna göra det måste man alltså förklara varför misstaget gör att domen blir felaktig. Om man inte vill göra det, trots att det påpekas för en, är man rimligen i ond tro.
Citat:
Bustopher hade antagligen namngett sin bok efter klantigheten och du hade blivit än mer pompös än vanligt i dina utläggningar.
Sakläget är att domstolen gjorde bort sig big time när de redovisade domskälen och det mörkas av de som känner sig kallade att redovisa en historia över fallet.
Men påverkade det domslutet, menar du? Om inte, vad jiddrar du egentligen om?
Citat:
Nu har två böcker skrivits utan att ta upp den mest flagranta klantigheten i fallet
Det är
för fan i helvete inte den mest flagranta klantigheten i fallet. Den i särklass mest flagranta och yrkesoskickliga klantigheten i fallet var PRA:s oförmåga att inse implikationerna av ett så gigantiskt högt mätvärde på ett foster tre veckor post mortem. Och den klantigheten påverkade materiellt handläggningen av fallet i mycket hög grad. Jag vill hävda att sakfelet o spädningarna i domen inte ändrade domen materiellt ett enda dug.
Och vad mera är - Peter Claeson måste ha kommit till precis samma slutsats som jag,
eftersom han inte överklagade. Att börja komma svamlande om att han skulle ha skrämts av DN:s ledarkommentarer är inte seriöst, och vittnar om en total oförmåga till insikt om hur rättssystemet fungerar.
Citat:
Och den klantigheten hängdes inte ut efter förtjänst i domen, och har inte gjort det i massmedia heller.
och då är det bra att det beskrivs på Flashback i väntan på en tredje bok.
Fast om man, utan att förklara hur sakfelet påverkar domen, skriker
Gotcha! Sakfel!! Rättsskandal!!! trots att åklagaren inte överklagade, då rättshaverijiddrar man bara, och behöver inte tas på allvar.