Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Sent skall syndaren vakna!
[- - -]
Citat:
Ingen av de åklagare som hanterade Astrid Lindgren-fallet ingår bland de 12 som blivit utsedda att hantera anmälningar om brott i yrkesutövningen.
Med tanke på vad DN skrev på sin ledarsida och viljan att ljuga eller luras utan att ljuga i rätten för att fria den här läkaren skulle jag vara förvånad om någon av de inblandade åklagarna sökte de här tjänsterna. Tror det upplevs mindre pressande att åtala Hells Angels och Bandidos. Då kräver åtminstone inte DN och en massa läkare att man skall få sparken trots att man går efter vad RMV, finska RMV och rättens oberoende experts (Mörlands) utlåtanden.
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Hoppas att de väljer åklagare som inte har alltför långt kvar till pensionen. Dagens Nyheters ledarsida ville ju åtala åklagarna för "olaga åtal" (f d sjuksköterskan Hanne Kjöllers hemsnickrade variant av brottsrubriceringen obefogat åtal) trots att finska RMV fått samma mätvärde för tiopental som svenska RMV. Tvivlar på att jag själv hade tordats överklaga trots att motiveringen till den friande domen var en riktig dunderfräckis.
Läkaren blev frikänd tack vare en fräckis där man i domen inte låtsades om att provmaterialet finska RMV fick var spätt 10 ggr och att det förväntade resultatet därför var att fenobarbitalhalten (som skulle indikera om något spädningsfel skett) skulle hamna under utskriftsgränsen 10 mikrogram/gram. Man låtsades heller inte om att det maximala, teoretiska spädningsfelet var 5,26 ggr.
Att man tillsätter speciella åklagare för sjukvårdsbrott är väl kanske också naturligt om beviskraven skall avvika väldigt drastiskt från det normala om man skall fälla läkare, eller om vissa tycker det.
Det där är en ren lögn, eftersom det fanns många bottnar i domen och det viktigaste var att man inte kunde leda i bevis att läkaren gett någon injektion i samband med att flickan dör. Det fanns tvivel om att det skett något som kunde tolkas som en injektion så tidigt som 30 minuter innan döden inträdde.
Du måste ljuga bättre om någon ska tro dig, PCuri.
Tingsrätten påstår inte att den viktigaste anledningen till att fria läkaren var att ingen i tingsrätten säkert kunde säga att läkaren injicerat något i samband med dödsögonblicket. Hade man valt en sådan motivering hade väl domen kunnat uppfattas vila på mer lösan grund eftersom två släktingar till den avlidna babyn (dock ej föräldrarna) sade att de sett något sprutas in i samband med döden i polisförhören men ändrade sig i tingsrätten (min gissning är att de gjorde detta eftersom föräldrarna inte sagt att de sett något i dödsögonblicket vilket sannolikt berodde på att de var rädda för att deras förfrågan om babyn kunde få något mer kanske eventuellt skulle kunna vridas till någon slags anstiftan). Risken hade ju också varit att släktingarna ändrat sig igen när preskriptionstiden för anstiftan till dråp gått ut.
Intressant i ljuset av mätvärdena är också hur tingsrätten använder vittnesuppgifter från undersköterskan JN som argument för att den åtalade läkarens uppgifter om vad som hände när babyn dog skulle vara trovärdiga. Smaka på det här:
”V***** L****** uppgifter vinner också betydande stöd av vad J******* N******* har berättat. Av särskilt intresse är J******* N******* uppgift om att hon, för det fall Linnéa hade fått morfin eller något annat medel istället för natriumklorid, skulle ha sett en reaktion hos barnet.”
Man uppmätte förutom en hårresande överdos av tiopental även en massiv överdos av morfin. Det är inte trovärdigt att undersköterskan både bommade tiopentalinjektionen och att morfinpumpen stod på för fullt skaft. Vi får då två oförklarliga infusioner/injektioner som undersköterskan påstår sig skulle ha sett om de skett. Noterar också letsdoits ironiserande över att undersköterskan inte heller upptäckte de dragna tiopentalsprutor som den åtalade läkaren påstod att hon hade inne på sjuksalen. Trovärdigheten på dessa uppgifter från undersköterskan är lika låg som trovärdigheten på de ändrade uppgifterna från de två släktingar (ej föräldrarna) som i polisförhören uppgav att de sett en injektion i samband med döden men inte kom ihåg detta i tingsrätten (jag har dock, med tanke på de motiveringar tingsrätten använt sig av, viss förståelse för de risker de såg även om det för mig är uppenbart att föräldrarna inte bad läkaren avliva deras baby eftersom de tidigare velat rädda sin hjärnskadade baby).
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Nähädu. Finska RMV fick inte samma mätvärde alls för det enda mätvärde som finns säger över 10 mikrogram per gram.
Avser du analyserna av blodpudding så fick inte svenska RMV fram ett mätvärde där heller utan man uppskattade det till en topp på minst 2000 så du har fel som vanligt
Att du inte överklagade eller drev det som enskilt åtal har nog mer att göra med att du vet att det inte finns en grund för ett åtal överhuvudtaget
Låt mig citera sid 16 i domen där man kommenterar finska RMV:s mätvärde för tiopentalet (Gunilla Thelander gjorde analysen hos svenska RMV och fick fram mätvärdet 2000 mikrogram/gram):
”Analysen i fråga visade en koncentration av tiopental som var väl i överensstämmelse med Gunilla Thelanders resultat.”
Sedan verkar du också låta förstå att jag är en av åklagarna (PC i Pcuri = Peter Claesson, är det så du tänker?). Peter Claesson är sannolikt måttligt road över detta, skulle jag tro.
När det gäller det där med blodpuddingen har för övrigt t o m Bustopher avfärdat det snacket.
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag tror du har en Lagro i den här tråden, i den tråd där jag är mest aktiv just nu har vi en deltagare som likt eran PCuri vägrar att ta till sig fakta och konsekvent misstolkar den information som ges, lycka till med ert värv, det kommer att behövas.
Då kanske du kan tala om vad jag misstolkar när det gäller min viktigaste kritik mot domen, nämligen att man struntade i att provet finska RMV mätte på var spätt 10 ggr och att det faktum att fenobarbitalhalten då hamnade under utskriftsnivån 10 mikrogram/gram var det förväntade resultatet. Och att det maximala, teoretiska spädningsfelet blev 5,26 ggr:
Fenobarbitalhalt, outspätt prov: 19 mikrogram/gram.
Spädning 10 ggr ger: 19 / 10 = 1,9 mikrogram/gram.
Maximalt, överdrivande spädningsfel: 10 / 1,9 ≈ 5,26 ggr [hade man spätt ut provet mindre, och därmed hamnat över 1,9 mikrogram/gram, så hade tiopentalhalten överdrivits mindre (hade man spätt så att halten hamnat under 1,9 mikrogram/gram så hade tiopentalhalten underdrivits)]
Och om det teoretiska spädningsfelet är max 5,26 ggr så går det bara att kapa ner Mörlands teoretiska minimidos som skulle ge en verklig tiopentalhalt om 500 mikrogram/gram (i stället för 2000 mikrogram/gram) till 95 mikrogram/gram (500 / 5,26 ≈ 95 mikrogram/gram). Steget ner till de 15 mikrogram/gram som eventuella, tidigare EJ JOURNALFÖRDA

tiopentalinjektioner maximalt skulle kunna förklara enligt rättens oberoende expert Mörland blir då på tok för stort. Detta är också anledningen till att man inte gick in mer i detalj på några räkningar utan nöjde sig med några (misledande) svepande formuleringar domen.
Hittills, under mer än 1 år har inte en enda individ ur läkargänget eller deras fan club i den här tråden pekat på att jag gjort några fel i mina räkningar. I stället har de försökt blanda bort korten genom att prata om en massa annat.
Det var också som sagt väldigt nära att ingen uppmärksammat spädningsbluffen. Jag trodde som sagt själv att eloge vår så pass knäpp att han inte skulle kunna uppfatta något viktigt. Så det tog ett tag innan polletten trillade ner även för en så pass kritisk person som mig.