Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Med Eloge delar du ovanan att resonera i negativitetens termer. Dessutom driver du enögt tesen att barnläkaren är oskyldig (och detta sannolikt vad som än läggs henne till last). Det är en avsevärd skillnad mellan å ena sidan att hävda att VL inte kan bevisas vara skyldig och å andra sidan mödosamt försöka förstå vad som skett med och kring flickebarnet. Egenskaperna hos redistributionen av olika ämnen är helt central för varje form av förståelse av bl a mätdata. Ett sådant kunskapsintresse besitter du inte, förblindad av din egen tes. Ett oväntat fynd borde hos den upplysta människan aktivera reflexen att försöka klura ut hur något sådant kommer sig. Helt tvärtemot hur du och åklagaren reagerat: att någon måste ha gjort fel.
Det påminner mig om en gammel verkmästare jag jobbade under i ungdomen. Vad som än hände (och det gjorde det för det var en mycket komplex verksamhet) så var standardresponsen att "nån jävel ska ha sparken".
Logiken är pueril: jag förstår inte - alltså är någon annan dum.
Det påminner mig om en gammel verkmästare jag jobbade under i ungdomen. Vad som än hände (och det gjorde det för det var en mycket komplex verksamhet) så var standardresponsen att "nån jävel ska ha sparken".
Logiken är pueril: jag förstår inte - alltså är någon annan dum.
Jag är verkligen driven av kunskapsintresse men inser gränserna för vad som är kunskap och vad som förefaller vara kunskap; Ett felaktigt prov kan ju aldrig bevisa vilka de verkliga halterna i blodet var hos flickan, det måste du ju inse annars slår ju dina insinuationer om puerilitet tillbaka på dig själv.
(Jag var från början övertygad om att läkaren var skyldig för övrigt men när jag satt mig in litet mer i fallet i allmänhet och den medicinska bevisningen i synnerhet så har jag förstått att ingenting bevisas med just dessa 3 ml som påstås vara blod från flickan.)
Jag har själv diskuterat i vad mån en redistribution av lm kan betyda efter den långa tid som förflutit mellan det att flickan obducerades och den tidpunkt då hon avled. Sanningen är den att inga giltiga referenser finns med undantag av en del veterinärmedicinska data (som borde vara värdelösa vid utveckling av nya lm. Därav borde de även vara värdelösa i ett dråpåtal, av lätt insedda skäl), jag har själv studerat veterinärmedicin så ett visst hum om dessa saker har jag.
MEN: Eftersom provet i sig är värdelöst, eftersom vi inte vet hur det är taget (det redovisas olika på olika ställen).Vi vet heller inte med säkerhet hur pass långt nedbrytningen av kroppsfetten hade fortskridit när flickan obducerades, vi vet inte ens om det har betydelse eftersom det inte finns några studier gjorda på detta, i varje fall inte vad jag kunnat hitta då jag sökt sådana i de flesta databaser jag har tillgång till. Att då ta detta prov för gott och börja laborera med hur den enorma mängden tiopental har hamnat i flickans blodomlopp intill visshet gränsande sannolikt injicerat av den åtalade läkaren är bara lappri och pekar på en stor rättsosäkerhet för alla och envar i allmänhet och legitimerad personal i synnerhet.
Inser man inte att detta är ett problem långt större än en enskild rättssak, må vara ett dråpmål, undrar jag hur pass mycket man förstår av vad de rättsvårdande instanserna i samhället har för funktion . . . .