Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Ämnet för kvällen har tydligen framförallt varit förhören med undersköterskan Jeanette N. Även jag har suttit och lyssnat, igen, på ljudfilerna och har petat ihop en rätt detaljerad sammanställning och analys av de, som jag tycker, viktigaste avsnitten. Mycket har redan sagts av andra, men för den som eventuellt är intresserad så finns mitt bidrag att ladda hem här:
http://tinyurl.com/3ljneoe
En kommentar till din kommentar.
Citat:
• Jag finner framförallt sekvensen 20:55-23:39 av förhöret ohederlig och manipulativ
och ett bevis på att ”instutionaliserad opartiskhet och objektivitet” inte okritiskt
kan förutsättas hos polis och åklagare. Förhörsledaren har formulerat uppgifterna
för Jeanette – det är inte hennes egna uppgifter.
Jag uppskattar och tycker om mycket om dig, din ärlighet först, och sedan din intelligens, kunskap och din förmåga att samla in och ta till dig ny kunskap, men något har du att lära på vägen och det är dels ”att kunna se det ifrån andra sidan” och dels att förstå att i en domstolsförhandling skall det sunda förnuftet råda.
Det du kritiserar här är på något sätt way off. Det blir bara för mycket. Du kan lik väl kritisera varenda brottsutredning som någonsin är gjord i Sverige. Det är så här det fungerar. Det kan kritiseras, men det är meningslöst att koppla den kritiken till ett enskilt brottsmål.