Citat:
Du undviker frågan med hänsyn till att de flesta experter åklagaren har konsulterat inklusive RMVs på rättskem har konstaterat att mätvärdet sannolikt är felaktigt och därför bara möjligen kan stödja gärningsbeskrivningen
Ursprungligen postat av Bergakungen
Gåtan handlar om blodprovet och vad tiopentalvärdet egentligen betyder. Det skall inte finnas tiopental i blodet, enligt alla tillgängliga informationskällor, och i vart fall inga mängder. Betänk gärna att det är läkare och naturvetare som kommit fram till de här uppseendeväckande värdena.
Sedan (det är rätt filosofiskt) - rättsväsendet är och skall vara litet lagom "blinda" (du vet, fru Justitia) och om det ser ut som mord så skall det behandlas som mord. Problemet med den tekniska bevisningen är inte att det pekar på en liten eller obetydlig dos, utan på en stor dos, större än man kan tro är möjlig.
Hur skall man bäst kunna hantera frågan om att "offret verkar vara så übermördat att det är omöjligt att genomföra, bäst vi lägger ner" - givet att rättsväsendet inte primärt finns till för brottslingens väl och ve, utan för att skydda samhället i stort ?
Det här är ju inga enkla frågor. Just nu överskuggas det hela av att vi upplever läkare som goda och altruistiska personer som inte kan göra en fluga förnär och åklagare som onda människor som vill göra de goda illa.
Sedan (det är rätt filosofiskt) - rättsväsendet är och skall vara litet lagom "blinda" (du vet, fru Justitia) och om det ser ut som mord så skall det behandlas som mord. Problemet med den tekniska bevisningen är inte att det pekar på en liten eller obetydlig dos, utan på en stor dos, större än man kan tro är möjlig.
Hur skall man bäst kunna hantera frågan om att "offret verkar vara så übermördat att det är omöjligt att genomföra, bäst vi lägger ner" - givet att rättsväsendet inte primärt finns till för brottslingens väl och ve, utan för att skydda samhället i stort ?
Det här är ju inga enkla frågor. Just nu överskuggas det hela av att vi upplever läkare som goda och altruistiska personer som inte kan göra en fluga förnär och åklagare som onda människor som vill göra de goda illa.
Alltså:
Av vilken anledning skall alla ansträngningar att lösa gåtan nödvändigtvis enbart inriktas på andra organisationer än rättsväsendets?
Om det finns knäppa sjuksköterskor kan det rimligtvis finnas knäppa kemister, poliser eller åklagare.
Om nu brottsling finns på RMV, hos åklagare eller polis varför skall han skyddas då?
Det sista får stå för dig. Jag har tills jag uppmärksammade detta fall och därmed mer systematiskt började studera åklagares och polis agerande i andra satt dessa som lika goda samhällstjänare som vilken läkare som helst. Att ingen på åklagarmyndigheten har förtydligat PCs debattartikel ställer mig ihop med detta som väldigt tveksam i alla fall till vilken människosyn som är förhärskande på denna myndighet.
.