Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Det stora problemet här är ju att proverna togs först mer än tre veckor efter att barnet dog och när proverna väl togs gjordes det på ett undermåligt sätt.
Så det enda som nu går att dubbelkolla är vad som finns kvar av 3 ml blod och aningen mer(?) urin.
Det gör att det går alldeles utmärkt att fortsätta att ifrågasätta proverna alldeles oavsett vad en ny analysrunda av det som finns kvar ger. Annars tror jag nog Bananchoklad har rätt när han beskriver taktiken. Det kan finnas värde i att ha frågetecken kvar i utredningen om man väl kommer till huvudförhandling.
Jag delar helt uppfattningen om taktiken. Men om en ny analysrunda fortfarande visar på en förgiftning blir ju inte saken bättre för den åtalade, utan försvaret måste då helt inrikta sig på att ta bort vad åklagaren nu har som visar på att läkaren har utfört det hela. Nu kvarstår möjligheten att kasta tvivel över provets värde.
(Jag menar, tänk om läkaren nu skulle ha givit en stor dos pentotal, i fullt samförstånd med de närvarande (
Nu är det slut, Linnea får inte lida, HJÄLP OSS!), dessa ändrar sig i efterhand (ånger, ångest, projektion av skulden, olika åsikter bland de närvarande etc) och så får åklagaren en rätt klar bild av detta via vittnen i familjen.
Detta är givetvis ett rent påhitt - men Hurtig har FU, vi har den inte! )
Nu är ju jag och säkert många med mig primärt intresserade av att veta vad som hänt "på riktigt" snarare än att vädra sympatier för den ena eller andra sidan. "Åklagarhatare" och "Läkarvänner" (grovt generaliserat) kan ju ju ha sina egna anledningar att ifrågasätta eller för den delen lyfta fram mer eller mindre verkliga underliggande agendor.
Det här med "sent", "undermåligt" och andra värdeomdömen när det gäller provet tror jag blir fel. Det är, när det gäller brottsutredningar, ofta "det möjligas konst" som gäller och man får gå efter det man har, inte det man skulle vilja kunna ta fram nästa gång man misstänker samma mord.
Om åklagaren bedömer att det man har är odugligt som bevisning blir det normalt inget åtal, lyckas Hurtig få rätten att se bevisen som otydliga eller otillförlitliga blir det ingen dom (eller om rätten själv gör den bedömningen). Blir det en dom kommer den att testas, sannolikt två gånger, då av jurister som noggrant stöder sig på lagstiftning och våra grundlagda kriterier för bevisprövning.
Apropå "naiv barnatro" på att läkare alltid gör det rätta respektive att Justitia är blind.