Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Där är problemet: Syftet med behandlingen och primäreffekten är det vitala, inte bieffekten av den.
Om det är som du säger (om!) blir det ju ytterligt svårt att motivera en mycket stor dos morfin i det skedet.
Problemet blir väl här att "saken talar för sig själv" i stor omfattning om morfindosen varit tio gånger större än en dos som rimligen skulle räckt till för lindring.
Men det är jag inte kompetent att bedöma.
Men är det egentligen så svårt att motivera? Om jag har förstått det hela rätt efter att ha läst igenom tråden, så handlar det väl en hel del om att det är ytterligt svårt att dosera rätt på ett sådant barn som det var frågan om.
Bättre då att "ta i" för att vara säker på att den lilla flickan inte ska behöva lida sina sista minuter.
Nu verkar ju det i o f s inte vara fallet med tanke på vad doktorn och advokaten har sagt om mängden morfin i blodet hos den lilla flickan (detta förutsatt att tidningarna har kommit med rätt uppgifter, förstås)
Snarare verkar ju doktorn överraskad och förbryllad över den stora mängden och frågan som ställs (eller påståendet) verkar ju vara att någon (oklart vem) har gett flickan morfin innan doktorn gjorde det. Misstag med dubbeldosering? Kan både sköterskan och doktorn ha gett varsin dos (trots att doktorer tydligen inte själva regelmässigt administrerar och injicerar preparat)?
Det som talar emot detta scenario är väl ändå att tiden mellan beslut om avstängning av respirator och att sedan verkligen stänga av maskinen borde ha varit ganska tätt inpå varandra. Borde inte ha funnits tid för dubbeldos där.
Men som alla andra säger, så är det ju svårt att veta innan alla papperen är på bordet om hela händelseförloppet. Det verkar ju dock rätt klart att även doktorn reagerade på den stora mängden morfin som fanns i flickan. Då kanske diskussionen om praxis och inte praxis blir betydelselös.
Edit: Eller så kan jag ju ha HELT fel i mina resonemang om ansamling av morfin och tiopenthal i blodet när jag nu läser "datjas" inlägg. Det kan ju naturligtvis vara så att inte ens den anklagagade doktorn egentligen har en aning om att mängden kan bli så stor som den blev när summan av ala administrerade läkemedel läggs ihop.